Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SpelServer!


AL

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Jag har väl en del koll på persondatorer men har en fråga gällande servrar!

 

Jag är intresserad av att fixa en server som funkar bra att köra Unreal Tournament på, med 12 spelare. Hur mycket kan det kosta och vilka prestanda ska prioriteras?

 

DÅ jag tänk skänka datorn till ett community så bör den inte vara för dyr, max 15 000, men gärna begagnad!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till kommentar är vilket operativsystem jag borde köra, och naturligtvis isåfall om det är viss programvraa som lämpar sig mer elel rmindre bra för juts detta OS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger du 15000 på den så kan du säkert få tag på en bra ny spelserver. Se bara till att du har mycket minne i den och en snabb hårddisk och en hyffsad processor.

 

Hör av dig till datorbutiken.se eller komplett.se så kan de säkert hjälpa dig. Förklara vad du vill ha och att du vill ha en så snabb server som möjligt för de pengarna.

 

Sen postar du deras förslag här på eforum så hjälper vi dig att värdera det.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller operativsystem så tycker inte jag det spelar så stor roll. Är man duktig på linux så har det nog sina fördelar i en server. Det förutsätter ju dock att det finns Unreal serverprogramvara för Linux.

 

Om du tycker Linux verkar knepigt eller om det inte fins serverprogramvara så går säkert w2k server eller w2k3 server lika bra. Mitt motto har alltid varit: "Hellre en server som fungerar än en skitsäker/snabb server som inte gör det."

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är gammal UT-spelare[lirar fortfarande då och då] så jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.

 

Jag har spelat i olika klaner där vi både hyrt och köpt server själva. De vi köpt själva har konstigt nog fungerat bäst trots att vi inte haft ngn som riktigt kunnat administrera servern. [man kan nog kalla det tur :)]

 

För att köra en UT-server [uT1, alltså det som kom 1999 och inte UT2003] krävs det olika mycket beroende på vilket OS du använder dig av; linux kräver mindre än windows. Mycket RAM skadar inte, inte 2 proccessorer heller. SCSI-diskar är att föredra om servern skall stå på 24/7.

 

Prismässigt är det inte så stor skillnad på om du väljer linix/windows, men det är klart att det kan komma att skilja några tusen.

Viktigt är det att uppkopplingen är duglig. 10Mbit är absolut minumum för 10 spelare.

 

Sedan krävs det så klart att du vet hur du optimerar själva mjukvarudelen av UTserver, tickrate osv. Det är inte något jag kan hjälpa dig med, men det finns säkert gott om resurser på nätet. Google ställer alltid upp för dig om du är nyfiken på mer :)

 

För att fatta mig kort; jag har uppfattat det så att uppkopplingen är viktigare än hårdvaran/OS [i stort sett] men givetvis kan det aldrig bli fel med att ha det 'bästa' av bägge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...