Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
nattvaktaren

Cheiron

Rekommendera Poster

nattvaktaren

Är det bara jag som spyr på cheiron-idealet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Blekis ®
Är det bara jag som spyr på cheiron-idealet?

Undrar också vad du menar ? Har aldrig hört talas om något sådant ? Däremot om en artist blir signad, vilken artist som helst, så kommer givetvis skivbolaget att snegla på¨framgångsrika produktioner inom samma genre, och inte vara alltför pigga på något nyskapande sound. Men hur oväntat är det på en skala ?

Experimentera vilt kan man antagligen bara göra om man a: saknar skivkontrakt, mao slipper folk höra skiten b: man har eget skivbolag och distribution och kan ge f*n i alla andra c: man är så stor och kultförklarad så att folk inklusive skivbolagsbossar köper allt man gör.

Men som sagt, hur oväntat är det ? Tom en såpass megastor artist som George Michael hade sådana väldiga problem att han tog sig obehaget med kontraktsbrott för att slippa gå i tyglar. Så, om det nu finns något "Cheironsound" är det inte konstigt om tonårsflickor som gör dagispop förväntas ha samma sound. Vaddå ? Har du någon Britney-kopia på gång eller ? Gillar inte skivbolaget ditt "acid-NU-metal-sound" ? Eftersom du whinar ?

?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nattvaktaren

Jag menar bara att det är trist att allt måste låta på ett visst sätt för att vara godkänt.

Vet man säkert att dagisflickor bara vill höra Britney eller antar vi det av ren slöhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G
Vet man säkert att dagisflickor bara vill höra Britney eller antar vi det av ren slöhet

Finns väl mycket musik förutom det.

Vad skivbolagen givetvis söker är ett alternativ som säljer... inte bara ett alternativ.

Har du ett så är det väl bara att vis det då. Lägg en par låtar på nätet blir de poppis så e din lycka gjord, för så får du kontrakt för nya låtar..

Tycker fö att det finn massvis med alternativ till den vanliga musiken om man vill leta lite,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738
Experimentera vilt kan man antagligen bara göra om man a: saknar skivkontrakt, mao slipper folk höra skiten b: man har eget skivbolag och distribution och kan ge f*n i alla andra c: man är så stor och kultförklarad så att folk inklusive skivbolagsbossar köper allt man gör.

D: Man ser till att hamna på ett alternativt/independent skivbolag som har som främsta syfte att ge ut intressant musik snarare än kommersiell.

Det börjar tyvärr bli väldigt tunnsått med såna bolag i sverige idag, det fanns gott om dom på framförallt 70-talet, och till viss del även på 80-talet.

Några få som finns nu är http://www.birdnest.se/ och http://www.silence.se/ t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G
D: Man ser till att hamna på ett alternativt/independent skivbolag som har som främsta syfte att ge ut intressant musik snarare än kommersiell.

Vilket de inte lyckas med. Var musiken intresant för fler än de nämast sörjande skulle även dessa bolag gå ekonomiskt hyggligt.

[inlägget ändrat 2003-12-01 02:13:32 av Axel G]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738
Vilket de inte lyckas med. Var musiken intresant för fler än de nämast sörjande skulle även dessa bolag gå ekonomiskt hyggligt.

Förr kunde dom få kulturbidrag av staten, vet inte hur det är med detta nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rest man Klaymen
Vet man säkert att dagisflickor bara vill höra Britney eller antar vi det av ren slöhet

Ja visst de får väl lyssna på vad de vill, det hemska är att de klär sig som britney också, och deras föräldrar verkar inte bry sig. Det hjälper ju verkligen till att fixa ett sunt ideal i samhället. Jag tycker inte att man ska sälja sexualitet och skönhetsideal till människor som är så unga att de egentligen inte bryr sig, utan köper det bara för att alla andra gör det.

Inte konstigt att det finns pedofiler i världen, när 10-åringar sminkar sig och använder stringtrosor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
hobbelito

Kan bara instämma in den kritiken, det är en hemsk vändning utvecklingen tagit...

Jag förstår om det är unga kvinnor som gör det valet, men när 10åringar gör det, kan man knappast prata om ett rationellt val utan snarare en kommersiell hjärntvätt ala sekt metod, frågan är varför vi vuxna väljer att blunda för de kommersiella krafternas hjärntvätt när vi blir så upprörda över ex.vis de religösa? Är inte det om något hyckleri???

Vi i väst har hjärntvättats till den grad att allt är tillåtet i kapitalismens och kommersialismens namn!? Jag menar se på etik och moral inom dessa båda krafter, existerar den alls!?!?!?

Om en VD snillar miljoner, MILJONER av våra pengar kallas det ett litet misstag, och för att lyckas med det måste killen övertyga inte bara sig själv om det, dessutom måste han lura med sig revisorer, ekonomiansvariga, personal m.m.... alltså en lång kedja av personer i mer eller mindre ledande befattningar och det kallas misstag, tillåt mig SKRATTA (det är horribelt).

Sätt det i paretet med en stackars bostadslös som snattar lite köttfärs på VIVO butiken runt hörnet, en sån person hamnar i fängelse utan att passer GÅ (jäkligt snabbt med andra ord).

Vad ska man sluta sig till av ett sånt samhälle? Är det jämlikhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rest man Klaymen

Jag tycker att feminister som klagar på snedvriden könsfördelning och udda ideal borde lära sig att uppfostra sina döttrar att inta ta till sig all skit som kommer och sina söner att inte vänta sig att jämnåriga flickor ska se ut som britney spears, istället för att klaga på vad männen gör och har gjort. Man kan inte lära en gammal hund att sitta. Dessutom borde man lagstifta mot reklam och kommers som riktar sig mot minderåriga, speciellt sådan sjuk kommers som spears och diverse liknande sexualiserade symboler. Låt barnen vara barn så länge de kan!

/ RMK

Jobbiga_färger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nattvaktaren

"Var musiken intresant för fler än de nämast sörjande skulle även dessa bolag gå ekonomiskt hyggligt."

Detta summerar kulturdöden i samhället i en enda mening. Om man inte säljer tillräckligt mycket kan man lika gärna lägga ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dAEk^

Visserligen håller jag med om det du skriver, men samtidigt måste man inse att det alltid vart på detta vis. Det som inte lönar sig håller inte i längden, det borde inte vara främmande för de flesta.

Varför beklaga sig över dagens musik när det i stort sett finns hur mkt bra äldre musik som helst, och det släpps faktiskt bra musik idag också, det gäller bara att hitta den.

Visst är det skamligt att det inte är mer äkta sångtalanger i branshen [främst popbranschen] men på detta sätt har det alltid varit. Det är bara att man inser det ju äldre man blir, jag hade själv en period när jag var runt 18-20 år gammal då jag beklagade mig över den 'kommersiella ondskan' inom musikbranschen.

Det är bara att inse att det har alltid vart på detta vis, kanske att det blivit lite värre på senare år, men detta fenomen har alltid funnits och kommer finnas en oöverskådlig tid in i framtiden också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
hobbelito

Återigen kan man bara instämma.

Feminist rörelsen har slagit slint, de ideal man startade med må var nobla och bra, men idag är de bara sjuka. Tråkigt nog verkar inte kvinnorna själva inse detta faktum utan verkar mer intresserad av hur de ska göra för att krossa mannen. Att de krossar sig själva och sina söner och döttrar verkar enligt deras agenda var en bagatell, vaddå, om tjejer vill klä sig sådär ska de få det utan att perversa gubbar ska tycka om det!?

Att anledningen till deras klädsel inte grundar sig på deras egna val, det spelar heller ingen roll för vuxenvärlden, jag hatar det, vad kan man göra åt saken.

Ännu vidrigare är filmer som Fucking Åmål och nu Tretton som glorifierar lolitalooken under täckmanteln, vaddå vi visar ju bara hur det ser ut idag!? Vi förstår inte vad det skulle vara för fel??? Horribelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
hobbelito

Cheiron i alla ära, men gansta rappen, snacka om att vara styled och fake... och MTV som är helt köpta prånglar ut skitmusiken i ett.

Det skrämmer mig när 7-10 åringar säger att de gillar rap, allvarligt vad förstår de av rap? Dessutom tanken med rap är att man ska förstå innebörden av texterna, dagens texter är torftiga, obscena och helt sjuka. Dessa tycker 7-10 åringar är jättebra, tillåt mig tvivla.

Innerligt trött på MTV, har överlevt sig själv, enda orsaken att de finns kvar är att de går Skivbolagens väg...

Undras om det var så här det lät och såg ut när man diskuterade rockens intåg i musikvärlden en gång i tiden? Man känner sig lite skum, men allvarligt rap av idag, är det något att ha? Jag menar säg lite obscena fraser tillsammans med lite mothafocker, fcuk och lite gansta och booty call och du har en rap!? Är det musik!? Kanske, vad vet jag, det jag tycker dock är att den är jäkligt överskattad, ibland finns det helt underbart gjorda låtar men som bara måste förstöras av ett rapstycke, då det är inne med mesrap i vart och varannat musikstycke...

Dessutom hävdar jag att rap är värdelöst utifrån perspektivet att det är en slända som inte håller, ta fram en mesig produktion som har något år på nacken och det låter bara löjligt och dåligt, det är inte musik enligt mig

ojojoj vad man var neg idag... hehe

Just det ja, och så undrar de varför det inte köps CD-Skivor, allvarligt skulle aldrig falla mig in att betala pengar för att höra mesar som 50-Cent och såna fjantar... tro fanken det att skivförsäljning går åt pipsvängen hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G

Jag är innerligt trött på de som gör sig till experter på hur folk ska tycka. Om du hobbe, har svårt med att saker förändras, gå under jorden då. Låter liksom som en trött 35åring som vill att allt sk var som när man 15.. Vakna å lev i nuet i stället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
krishedström

alla har olika uppfattningar... man får ju tycka som man vill men jag gillar faktiskt inte cherion skiten

| let there be light |

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G
"Var musiken intresant för fler än de nämast sörjande skulle även dessa bolag gå ekonomiskt hyggligt."

Detta summerar kulturdöden i samhället i en enda mening. Om man inte säljer tillräckligt mycket kan man lika gärna lägga ner.

De e väl bra det .. gör musik som säljer å sluta gnäll.. eller ta ett städjobb.. Gör man någe bra behöver man inte svälta, då kan man leva på sin musik. Väldigt enkel logik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nattvaktaren

Isåfall, Axel, tror jag att vi får nöja oss med att konstatera att vi sysslar med musik av olika orsaker, du och jag.

Herregud, snart säger du väl att jag ska "gilla läget" också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nattvaktaren

Inte för att det egentligen är nåt fel med löpande-band-principen, tycker jag.

Brill Building, Motown, Bacharach & David var alla musik-arbetare. Skillnaden är att dom inte nöjde sig med blank yta utan skrev riktiga låtar.

Låtar som inte enbart bygger på förhållandet H-Em.

Så tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G

Tja livet å markande e enkel att förstå.. Den som är bäst säljer mest.. Säljer du inte e du inte bra.. Enkelt va..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axel G

Alla som säljar bra har "riktiga låtar" det är därför som dom säljer, på en markand..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nattvaktaren

Alltså är Vikingarna bäst, för dom säljer mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®
Alltså är Vikingarna bäst, för dom säljer mest.

Nää, Vikingarna säljer bäst för att Bert mutade skivbutikerna när det begav sig. Det säger han själv i dagens tidning. Trägen vinner, eller nåt sånt ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dAEk^

... och det finns absolut ingen som tvingar er till att titta/lyssna på det ni inte tycker om. Ni vet att MTV spelar rap/pop/britney/cheiron/osv men ändå fortsätter ni titta ?

Det har alltid vart på detta vis[iaf så länge jag kan minnas] och bra musik har aldrig vart ngn bristvara,

jag förstår inte varför ni tar upp detta ämne nu; är det först nu ni inser hur verkligheten ser ut ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...