Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med mitt enda telejack!

hygienteknikern

Recommended Posts

hygienteknikern

Hej, har nu äntligen fått ADSL (Spray) men inte utan krångel. Lägenheten jag flyttat till har endast ett telefonjack (i hallen, och ja det är det första).

Paret som bodde här innan ville ha telefonen i köket och hade dragit en kabel längs väggen. Den var ansluten till telejackets två övre poler.

Eftersom mellanproppen till splittern ska ha företräde (eller?) anslöt jag telekabeln till en stickpropp och satte denna i mellanproppen.

Resultatet blev att telefonen var död och visserligen kunde jag surfa med anslutningen segade neråt tills den tog time out.

Killen på Telia visste inte vad som var problemet

trots mina pedagogiska förklaringar. Han rekommenderade att en tekniker skulle komma (710:- i grundavgift och mer därtill om han sätter in ett extrajack). Han kommer på onsdag om jag inte lyckas lösa detta prekära problem innan dess.

Nu surfar jag visserligen (har satt tillbaka kabeln på polerna i väggen ooch kört i mellanproppen till splittern i jacket) men anslutningen avbryts eller segar ner något fruktansvärt om telefonen används..

Känns som att sitta med modem igen...

Bifogar en länk till en vackert handritad förklaring.

http://upl.mine.nu/uplfolders/upload2/forklaring.GIF

Hur ska jag göra egentligen...

Snara svar emottages tacksamt! (pga tidsfristen innan den dyre teknikern kommer)

/Mvh Marcus

[inlägget ändrat 2003-11-30 02:36:38 av provoker]

Som jag förstod det så är det kopplat

1:a jack -> mellanpropp(till köket) ->ADSL

Om det är rätt, byt plats på mellanproppen till köket och ADSL'et:

1:a jack -> ADSL -> mellanpropp(till köket)

hygienteknikern

NJa, just nu är alltså tel till köket direktkopplad (utan stickpropp alltså) på

de två övre polerna i väggen (bakom uttaget) SEN mellanproppen som går till ADSL. Ingen stickpropp sitter i mellanproppen. Jag kan surfa men anslutningen avbryts om telefonen används.

Sätter jag stickproppen (till köket) i mellanproppen

(till ADSL)istället för att låta den vara direktkopplad (utan stickpropp alltså) till de två övre polerna i uttaget blir telefonen död och surfhastigheten rena melassen.

Är rådvill. Funderar på om felet kan ligga i HUR jag kopplar sladdarna i stickproppen (och eventuellt i uttaget) Där finns ju fyra poler. Och vad i h-e är don lila och ljusblå sladdarna i telekabeln till för?

Den ursprungliga kopplingen, med inkommande på de nedre polerna och vidarekopplingen är helt korrekt. Det fungerar ju även att telefonen i köket då.

Om du då bara kopplar in splittern i hallen utan att ha någon telefon inkopplad fungerar det då att koppla upp mot ADSL.

Har du tillgång till en till telefon? Testa den i första jacket samtidigt med en i köket. Fungerar det?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...