Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Borde inte Geforce vara snabbare


Jan Friberg

Rekommendera Poster

Jan Friberg

Jag har köpt ett ASUS V6600 GeForce kort och expanderat minnet från 64 till 128 M

Allt verkar fungera bortdett från att jag hade förväntat mig ett snabbare system

T.ex med 3DMark 99 Max får jag bara

cirka 30 fps (i Game1 Game2 800*600 16 bit color)

Detta är bara något snabbare än med mitt gamla S3 8M grafikkort.

Likaså i Europeean Air War blir det inte märkbart snabbare, man bara ser att grafiken blivit snyggare.

Jag använder Celeron 400 dator med Windows 98

har kört live update (har nu driver version 3.48)

Hur kan amn lösa detta problem? För det är väl inte normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Jag har läst någonstans att ett Ge-Force kort kräver en SNABB processor för att vara effektiv. Med snabb menas 500++ helst en 600 eller 700 Mhz:are.

 

Men om du har lika snabba spel fast med bättre grafik så är väl inte det fy skam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Testa kortet med några spel istället.

Grafikkortstillverkare är kända för att optimera drivrutiner för vissa benchmarks.

 

....alla kommer väl ihåg ATI Rage PRO =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Med dom nyaste drivrutinerna från Nvidia (www.nvidia.com). Kan hjälpa

Kolla Bios in´ställningarna också

 

Trots din prosessor borde du få högre framerate.

30fps är ju nästan vad jag fick med min 233:a och TNT kort...

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan Friberg

Men datorn skulle ju inte spela så stor roll med just GeForce då denna har en egen GPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan Friberg

Jag laddade ner senaste drivrutinen från ASUS (3.68). Benchmarkstestet ändrades inte för det.

 

Har NIVIDIA andra eller bättre rutiner än ASUS

(som jag kommer till när jag kör run live update)

 

Vilka BIOS inställningar tänker du på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte 3dMark 99 utan bara 3dMark 2000 och där får jag följande värden :

 

800x600x16 = 3587

1024x768x16 = 3364

1280x1024x32 = 2195

 

Jag har inte orkat testa all varibler men du får något att jämföra med i varje fall.

 

Jag har en Celeron 300A klockad till 465

Creative GeForce Pro klockat till 330 via Creatives egen kontrollpanel

256 ram

Allt sitter på ett Abit Bx 6 kort

 

AGP-aparture sizen ska ligga på halva ramminnets storlek har jag hört men vet inte varför.

Nån nytta gör det i varje fall.

När jag plockade in 128 mb till (hade 128 innan)

och ändrade från 64 till 128 kunde 3dMark köra 64mb texturer som inte gick innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom!

 

GeForce avlastar processorer så att även en äldre och/eller sämre processor kan spelas med.

 

Jag skulle inte använda mig av massa benchmark-verktyg utan köra spel istället.

 

Quake III och Unreal Tournament är 2 krävande spel med möjlighet att visa fps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting verkar vara knas med din burk.

Jag har precis samma kort som du(tror jag, mitt är ett ASUS V6600 SDram)och jag får 100-105fps i game1 och game2. Låt vara att min cpu är snabbare men ändå, vilken skillnad! Jag använder nvidias egna Detonator3.68 drivrutiner och dom fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...