Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill installera en extra hårddisk, hur?!


goat63

Rekommendera Poster

Vill installera en extra hårddisk (IDE)på datorn där jag har Xp. Hårddisken nu är på 80Gb och jag vill alltså lägga till en på 120Gb. Är det svårt? Problemet är att jag aldrig har gjort detta förut och därför saknar jag också kunskapen. Finns det någon vägldening i Xp som kan vara till hjälp eller underlätta? Det enda jag vet är att jag måste ha en master och en slave. Kan någon hjälpa, hur gör det så enkelt som möjligt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår från att du tittat inne i datorn att du har plats och nödvändiga kablar, ström- och IDE-kabel.

Efter att du slagit av strömmen och tagit ur nätkabeln, öppna lådan. Har du inget antistatarmband, ta på vattenkran eller rör till element för att ta bort din statiska elektricitet.

Bygla den gamla disken som master och den nya som slave. På IDE-kabeln från moderkortet till din nuvarande disk ska du ha ytterligare en kontakt som du ansluter till din nya disk. Koppla in strömkabeln.

Starta sedan datorn och partitionera och formatera med XP´s diskhanterare. Den hittar du genom högerklick på Den här datorn-->Hantera-->Diskhantering.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

 

Hårddisken är på platts och rätt byglad. Lite oklarheter bara, hur gör jag för att partionera och formatera den nya hårddisken?! Kan jag helt sköta dessa två saker från Diskhanteraren i XP?! När jag kommer in i "Guiden ny partition" så är det 2 alternativ att välja på, Primär och Utökad partition, vilken är det jag skall välja?! Hur skall jag sen gå vidare med partitioneringen och formateringen?!

 

Tacksam för den hjälp man kan få.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj primär och klicka bara vidare på det datorn föreslår tills guiden e klar.. fungerar bra...

 

Att allt blev rätt kan du kolla med att kopiera en fil till din nya hd, fungerar det är allt ok...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Axel G,

Är lite orolig, är det verkligen Primär partition jag skall välja på den nya hårddisken då jag har operativsystemet på C:/, den nya hårddisken skall bara användas till lagring?!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite orolig, är det verkligen Primär partition jag skall välja på den nya hårddisken då jag har operativsystemet på C:/, den nya hårddisken skall bara användas till lagring?!

 

Du kan ha primär partition på fler än en disk utan problem. Kör du guiden och gör en primär partion så har mye nytt utrymme att använda.

 

Förstår iof varför du frågar. Lite dos-tänkande kvar där..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...