Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Athlon 600 eller PIII 600???


Agge

Rekommendera Poster

Jag undrar vilket av dessa två alternativ som är bäst, jag använder datorn mest till att spela på, samt kör lite mindre program..alltså vilken av processorerna är bäst???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD har på senare tid blivit ett väldigt hett alternativ till Intel. Just nu är det AMD som leder kampen om den snabbaste x86 processorn.

Mellan Athlon 600 och PIII 600 måste jag säga Athlon 600. Athlon är billigare.

Prestanda då. Nja, där är det inte bara processorn som gäller utan även chipet på moderkortet. Där ligger Intel långt före. Chipet "AMD 751 Irongate" är värkligen inget att hurra för. Om jag har fattat allt rätt är AGP 1X max. Jämför då med ett bra Intel chip som klarar AGP 4X.

MEN, VIA har nydligen släppt chipet "VIA KX133" och är gjord för Slot A (Athlon). VIA KX133 slår Intels bästa chip "Intel 840i".

 

Så, för att inte gå djupare.. AMD Athlon 600 med ett moderkorts chip från AMD är inget att ha. AMD Athlon 600 med VIA KX133 slår PIII 600 med Intel 840i. Prisskillnaden är stor. Eftersom 840i använder Rambus minnen så är kostnaden bara där 12000 kr. AMD Athlon paket kostar runt 5720 kr.

 

Varför vet jag allt detta då? Är just påvägg att köpa själv =)

 

Källa angående moderkort/chipet: www.tomshardware.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Inte för att vara en "besserwisser" visserligen är AMD´s Irongate inget att hurra för men AGP är 2x och inte 1x...Med nya VIA-PC133 så får man 4x AGP..AMD Athlon är ett bättre val prismässigt och prestanda mässigt har byggt en själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till förra, det skall vara VIA-KX133 eller VIA686a om man inte gillar AMD-750 Irongate..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...