Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kritik om min nya sida


martinwahlby

Rekommendera Poster

men på vilket sätt kommer XHTML in i bilden

 

HTML är dött, nerlaggt. XHTML är framtiden, och dagens browsers [bortsett från IE då] stöder tekniken nästan fullt ut [CSS 1 och XHTML 1.1]

Stödet för HTML kan komma att tas bort även om det kan ta ett tag tills den dagen blir verklighet.

 

 

Saxat från http://www.w3.org/TR/xhtml1/#why

 

Some of the benefits of migrating to XHTML in general are:

 

* Document developers and user agent designers are constantly discovering new ways to express their ideas through new markup. In XML, it is relatively easy to introduce new elements or additional element attributes. The XHTML family is designed to accommodate these extensions through XHTML modules and techniques for developing new XHTML-conforming modules (described in the XHTML Modularization specification). These modules will permit the combination of existing and new feature sets when developing content and when designing new user agents.

* Alternate ways of accessing the Internet are constantly being introduced. The XHTML family is designed with general user agent interoperability in mind. Through a new user agent and document profiling mechanism, servers, proxies, and user agents will be able to perform best effort content transformation. Ultimately, it will be possible to develop XHTML-conforming content that is usable by any XHTML-conforming user agent.

 

 

 

-------------------------------------------------

 

Jag hittade precis en intressant artikel, även om det inte alls ser ut på samma sätt i Sverige som i USA, på slutet börjar den bli vettig ifall ngn nu orkar läsa:

 

http://www.mezzoblue.com/archives/2003/08/10/accessibilit/

 

Siten är dessutom skriven i XHTML & CSS.

Den bör dock läsas i Mozilla, Opera eller annan browser som har bra stöd för standarderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första skrev jag aldrig livslångt handikapp ;)

Sant, beklagar. Sådana handikapp som gör att man blir beroende av att folk designar tillgängliga sidor brukar emellertid vara livslånga, iaf som det ser ut nu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HTML är dött, nerlaggt. XHTML är framtiden, och dagens browsers [bortsett från IE då] stöder tekniken nästan fullt ut [CSS 1 och XHTML 1.1]

 

Nåja, det är kanske till viss del sant att XHTML är framtiden och jag törs lova dig att jag kan rätt mycket om både HTML och XHTML, jag hade bara lite svårt att se vari tillgänglighets-nyttan (som du skriver om) låg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Notera att jag skrev "På sätt och vis", hade jag menat att jag verkligen önskade honom något handikapp hade jag skrivit det rakt ut. Poängen var att jag inte trodde [tror fortfarande inte] att han inser hur det är att komma till en sida[som denna tråd handlar om] gång på gång, tex via en sökning på google, och konstatera "jaha, ännu en sida som jag inte kan ta del av"

 

Jocke, jag ber om ursäkt ifall du tog illa vid. Som jag skrivit ovan, jag menade aldrig att jag önskade dig något handikapp, utan vad jag menade var om du vart i en sådan situation [handikappad/diskriminerad] skulle du säkerligen inte tycka som du gör idag.

 

Så här i efterhan inser jag att jag kanske inte borde skrivit som jag gjorde, men i skrivande stund tyckte jag att poängen var klar och tydlig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att jag skrev "På sätt och vis", hade jag menat att jag verkligen önskade honom något handikapp hade jag skrivit det rakt ut

 

Jag förstår precis hur du menade (och tänkte), jag har säkert också tänkt tanken (utan att egentligen mena något illa) men det är en ruskig skillnad mellan att tänka något för sig själv i desperation över folks oförmåga att fatta och att använda det i argumentation, det var min huvudpunkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...