Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad behöver man?


Hampe!

Rekommendera Poster

Jag är nybörjare på studios, men tycker att en digitalporta verkar lite väl trist.....

Jag skulle vilja veta vad man behöver i så fall....

En krompressor, slutsteg mikar etc.

 

Hur mycket ska man ge per sak?

 

Exlusive datorn vill ja inte ge så mycket mer än 10 000 kr.

 

Snälla hjälp mig och ge mig lite råd!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reason 2.5 Har en komplett studio, skulle kosta säkert 60 000:- om man köpte likvärdiga hårdvaruinstrument istället.... Jag ville inte hålla på med data och trodde inte Reason skulle låta bra, men ack så fel jag hadde, fungerar oxå som hårvaruprylar, rattar och reglage.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl ingen som sitter och spelar gitarr fortfarande, år 2003?

herregud.

 

Så du menar att det är Gud som gör samplingarna åt dig ?

 

;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en Cubasis VST 4.0 för strax under tusenlappen så får du en inspelningsstudio med mer kanaler än du kommer att använda, effekter, virtuella gitarrister, samt möjligheten att tanka ner nya effekter och instrument som finns som freeware och shareware (www.instrument-online.nu har massa länkar).

 

Skaffa en midi-kontroller så du kan spela ljuden, eller en begagnad synt med MIDI, räkna med cirka två papp för en synt eller en tusing för midi-controllern.

 

Lägg till ett bra ljudkort, ex Delta Audiophile 2496 eller Audiophile USB (vidareutveckling av Deltan som är helt externt, funkar kanon), annars tröttnar du snart. Går att få för runt två lakan på musikaffär. Spring fort åt andra hållet så fort någon säger Soundblaster!

 

Ska du också spela in sång/akustiska instrument, så satsa på en bra mick. Skaffa en kondensatormick för en tusing, men då behöver du också en mixer med phantommatning, annars funkar det inte. Finns mini-mixrar för runt en tusing idag för hemmapularen, kolla med musikaffären.

 

Ska du spela in gitarr elelr bas föreslår jag en V-Amp eller en Pod. Pod:en låter bättre men kostar därefter, V-Ampen låter helt schysst med min gitarr iaf :-) och går för strax under 2K.

 

Lite kablar, säg två MIDI-kablar, en mic-kabel, fyra linekablar (behöver du till upplägget ovan), 500-1000:- Ett OK micstativ, lika mycket.

 

SEN kan du börja kolla på Reason och alla andra mjukvarusyntar. . .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...