Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Islam i Sverige


Johan Malm2

Rekommendera Poster

Det finns väl ingen vedertagen "rätt" kvinnosyn?

Kanske är den "fel" enligt våra värderingar, men "rätt" enligt andra.

Förvisso sant. Men grundtanken tycker jag är fel. Varför skall den ena parten försörja (mannen), och den andra sköta markservicen och ta hand om barnen (kvinnan). Jag köper inte det resonemanget. Jag tror inte alla köper det, även i andra kulturer än den västerländska (t.ex. den muslimska kulturen).

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Skapad
  • Senaste svar
Skall alla kvinnor stanna hemma och bli försöjda av sina män?

Nej, det är helt fel!

 

Det ska naturligtvis vara tvärtom... :)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan.... vad skrev du nu Tico?

Menar du verkligen detta?

Jag tog bara upp en möjlig orsak till den fördelningen, om Pezs påstående nu stämmer. Tänker man sig 1500 år tillbaka så kan man anta att det just var på det sättet. Sedan är det alltid större tryck på mannen. En kvinna som av någon orsak inte jobbar anses okej, men en man som inte jobbar anses vara en latmask. Rätt eller fel, det kommenterade jag inte.

 

Skall alla kvinnor stanna hemma och bli försöjda av sina män?
Nej, jag vill stanna hemma och bli försörjd av min framtida fru. Vilket drömliv det skulle vara. ;)

 

Fel kvinnosyn Tico!
A ja, erkänner att det lät fel. Jag gillar inte tanken att endast mannen ska jobba, framförallt för att jag aldrig skulle vilja slita ut mig medan kvinnan satt lugnt hemma och målade naglarna. Jag är självisk...

 

Sedan kan man undra om det är kvinnoförnedrande om man anser att mannen ska slita ut sig för att tjäna ihop till försörjningen. Då är det mest mannen det är synd om, lr?

 

.....

När vi ändå kommer in på det här med familj och barnuppfostran. Jag kommer göra allt för att mina barn inte ska uppfostras av dagispersonalen. Antingen ska jag eller frun/kvinnan/tjejen vara hemma de första åren. Man kan klara sig med mindre pengar, allt för barnens skull.. en helt annan diskussion nu.. :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2003-11-27 17:52:13 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.

 

Jag har läst våran bibel, jag har faktiskt konfirmerat mig också. Vad jag minns från både gamla och nya testamentet så säger den ungefär lika som de punkter från koranen du räknat upp.

Några skillnader finns i våran nya upplaga av bibeln där man mer trycker på kärlekens gud än den straffande guden.

 

Enligt våran tro (bibeln) så är det dessutom ok att stena folk till döds för oren tro.

 

Däremot kanske man gör bäst att titta på HUR detta efterlevs och tolkas idag.. Vi lutheraner står inte för speciellt mycket ur bibeln utan lever efter en tolkning.

Katolikerna lever efter en annan tolkning.

 

Det finns ett antal tolkningar ur koranen också. Både mildare och hårdare, på samma sätt som tolkningarna ur bibeln.

 

Tycker det känns synd att många här sätter likatecken muslim det värsta. Kristen det bästa och mildaste. Det stämmer dåligt med verkligheten och speglar bara en okunskap om vad religonen och utavandet av den står för.

 

Jag har levt många år nu med bekanta från bl.a Doboj, jag finner det naturligt att acceptera koranen på samma sätt som bibeln.

 

En notering här om "kärlekens gud".. Hur kommer det sig att muslimerna accepterar vår kyrka med orden "Det är samma gud", men ett antal andra personer här kan inte acceptera samma åt andra hållet? Vem följer vår egen bibels ord bäst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är den "fel" enligt våra värderingar, men "rätt" enligt andra.

 

Då är de värderingarna fel. Alla människor är lika och bör ha samma rättigheter oavsett religion, ras, kön eller annan tillhörighet.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En muslims barn kan inte vara kristen. Det är ytterst ytterst ovanligt att en muslim konverterar till kristendomen

Kan det bero på bristande religionsfrihet i många muslimska länder? Det kanske tar emot att konvertera om man riskerar dödsstraff..?

Jag har träffat ett flertal kristna fd muslimer som flytt från sina hemländer och lever under dödshot.

 

Vad skulle du säga till en kvinna jag träffat som efter att ha konverterat fick örat så gott som bortslitet av släktingar? Som fängslades under falska anklagelser och misshandlades i fängelset?

 

Jag känner fd muslimer, numera kristna som lever under hot från andra muslimer boende i sverige idag.

 

Det är inte "ytterst ytterst" ovanligt att muslimer konverterar men de får ofta lida väldigt mycket för att göra det.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte särskilt många terrorister gör det heller, men likväl kallas de för muslimer

Kallar de sig själva för muslimer? Om man frågar dem, säger de att de tror att Allah finns och att Koranen är sann?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallar de sig själva för muslimer? Om man frågar dem, säger de att de tror att Allah finns och att Koranen är sann?
Har aldrig träffat en sådan så jag vet inte, men det gör de säkert. Jag disktuterar dock aldrig hur vissa individer misstolkar och följer Islam, utan endast hur själva religionen är och så som de flesta muslimerna anser att den ska följas.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på bristande religionsfrihet i många muslimska länder?
Nej, utan på tanken att varje människa som föds är muslim, oavsett om de är starkt religiös eller inte alls. Enligt det är t o m alla kristna (och alla andra) muslimer innan de döps och därigenom tar emot en annan religion och väg än vad Gud påtänkt.

 

När det gäller religionsfrihet så lever båda judar och kristna i Saudiarabien, utan någon fara för deras säkerhet eller religionsfrihet. Den muslimska världen har alltid haft en mindre andel andra religioner och det är inget ovanligt. Jag påstår att de ånjuter alla rättigheter.

 

Vad skulle du säga till en kvinna jag träffat som efter att ha konverterat fick örat så gott som bortslitet av släktingar? Som fängslades under falska anklagelser och misshandlades i fängelset?
Då skulle jag säga:

 

Synd om kvinnan, hennes öra och troligen försämrade psykiska hälsa på grund av tydligen traumatiska händelser. Det är dock inte Islam, som bokreligion, hon ska skylla på utan sina outbildade och barbariska släktingar.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller religionsfrihet så lever båda judar och kristna i Saudiarabien, utan någon fara för deras säkerhet eller religionsfrihet

Och hur är det med de som vill konvertera men råkar leva i Sudan, Iran, Syrien eller Algeriet?

 

Det är dock inte Islam, som bokreligion, hon ska skylla på utan sina outbildade och barbariska släktingar.

Näe, boken varken dödar eller misshandlar någon... Men varför finns det så många som bekänner sig till Islam och som handlar på det sättet?

 

Du väljer att skilja på dem som bekänner sig som aktiva utövare av en religion och religionen själv, vilket jag tycker blir felaktigt - du kommer undan med väldigt enkel argumentation.

 

Om väldigt många personer som bekänner sig som aktiva kristna i länder som kallar sig kristna skulle förfölja, misshandla och fängsla personer som konverterar från kristendom till en annan religion, skulle du köpa ditt eget resonemang då?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DN har sjunkit rejält, hoppas någon sätter dit dom för hets mot folkgrupp.

Först trodde jag att artikeln var ironisk, men insåg ganska snabbt att den var helt allvarlig.

 

Exakt! Stoppa yttrandefriheten!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt! Stoppa yttrandefriheten!
Yttrandefriheten tillåter inte förtal och liknande. Man får inte yttra vad som helst.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...