Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Islam i Sverige


Johan Malm2

Rekommendera Poster

slutet tog jag upp just detta "att Hitler var kristen"

På vilket sätt vill du påstå att Hitler var kristen? För att han bodde i ett land som kallas kristet? Det gör ju inte honom till kristen på samma sätt som att den vanlige svensken inte är kristen, inte ens om han råkar tillhöra Svenska Kyrkan... Att vara kristen innebär ju att man bekänner sig till, tror på och inrättar sitt liv efter Bibeln. Något som Hitler knappast gjorde...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Skapad
  • Senaste svar
Visa mig var i Koranen det står att man får 72 oskulder i himlen om man spränger sig själv och en massa civila

Varifrån kommer då ryktet? Jag har ifrån ett flertal källor (inklusive svenska dagstidningar) hört att det i vissa muslimskt kontrollerade områden lärs ut att självmordsbombar kommer till ett paradis. De 72 oskulderna ingår, enligt vissa källor, i paradispaketet?

 

Är det sant? Lärs ovanstående ut?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sant? Lärs ovanstående ut?
Jag vet inte om någon lär ut ovanstående. Det är väl möjligt, men innebär inte att det är enligt Koranen.

 

Jag vet inte var de 72 oskulderna kommer ifrån. Kan för lite om det, men har dock aldrig hört talas om det (förutom att självmordssprängarna påstår det).

 

Jag vet dock att det är en "dödssynd" att ta oskyldiga liv, så även om man av någon anledning skulle förtjäna "72 oskulder" så förlorar man nog den rätten så fort man tar oskyldiga liv.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...inrättar sitt liv efter Bibeln.
Inte särskilt många terrorister gör det heller, men likväl kallas de för muslimer.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lutheran, men jag måste erkänna muslimerna, det är samma gud vi talar om och besläktade religoner.
Exakt. Poäng för det!

 

Islam erkänner tex att andra religioner finns, men anser självklart att Islam är det rätta vägen eftersom det är Guds sista påbud till människan. Sedan nämns alla profeter, inkl Jesus i Koranen. Dock anser man inte att Jesus var Guds son eftersom "Gud inte föder och är inte född" (något sådant ungefär), utan en profet liksom Muhamed var.

 

Istället för att fokusera på skillnaderna så bör vi se på likheterna. Det är som sagt väldigt besläktade religioner som tror på samma Gud.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om någon lär ut ovanstående. Det är väl möjligt, men innebär inte att det är enligt Koranen.

Det behöver inte vara utifrån Koranen, det allvarliga är om det lärs ut i en kultur som är starkt influerad av islam och att lärorna inte motarbetas.

 

Jag vet dock att det är en "dödssynd" att ta oskyldiga liv

Ta konflikten Israel/Palestina som exempel. De organisationer som praktiserar själmordsbomber, betraktar de vanliga israeliska kvinnor och barn som oskyldiga? Jag tror inte det...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kommer solidariteten att ligga då? Hos Sverige eller islam?
Hmm varför väljer du att se Islam som något skrämmande och destruktivt. Vaddå "Sverige eller islam"? I o med att det bor muslimer i Sverige, så är Islam en del av Sverige, och Sverige en viktig del för Islam.

 

Låt oss leka med tanken att det inom 30 år skulle bildas en helmuslimsk regering. Varför tror du att denna regering konsekvent skulle vilja förstöra Sverige? Sverige är ju trots allt vårt hem också!

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara utifrån Koranen, det allvarliga är om det lärs ut i en kultur som är starkt influerad av islam och att lärorna inte motarbetas.
Då beror det på dålig utbildning och okunskap. Tänk tex på när endast prästen var läskunnig nog för att kunna tolka Bibeln, då var det säkert också lika vanligt att folk manipulerades.

 

organisationer som praktiserar själmordsbomber, betraktar de vanliga israeliska kvinnor och barn som oskyldiga? Jag tror inte det...
Det tror inte jag heller, men vi diskuterar inte terroristorganisationer utan själva religionen Islam. Att sedan många inte följer påbuden är en helt annan sak, och dessa personer bör klandras inte religionen.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta konflikten Israel/Palestina som exempel. De organisationer som praktiserar själmordsbomber, betraktar de vanliga israeliska kvinnor och barn som oskyldiga? Jag tror inte det...

 

Det som händer därnere har ingenting med muslimer eller islam att göra. Det handlar om en fokgrupp som är kraftigt förtryckt och med många individer som lever under desperata omständigheter, sånt brukar ta sig våldsamma uttryck på dom flesta håll i världen. Det har ingenting med religion att göra. Dessutom är bevisligen dom flesta palestinier emot våldsspiralen, men det är dom spränger sig själva och andra i luften som märks. Förväxla aldrig självmordsbomber med islam, det är bara korkat, förtryckta kristna skulle säkert tagit till liknande metoder. Och terrorism har juh som bekant funnits även "häruppe", trots den jämförelsevisa bristen på lidande, minns Baader-Meinhof. Nej, det är helt andra mekanismer än religion som styr terrorism.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För varje generation så torde det minska, så att muslimer skulle kräva shariainförande inom 30 år är helt ologiskt!

 

Jag håller med. Det är inte bara svenskar som influeras av Islam det är även Islamister som influeras av Sverige. Dock tycker jag Islam tillsammans med kristendomen och alla andra religioner är stela och gammeldags. Allting behöver utveckling och förnyelse.

 

Därför tror jag det är viktigt med utbildning och att man tidigt lär sig att ta ett objektivt ställningstagande innan man beslutar sig för en religion.

 

Jag tror också att det finns rötägg i alla hörn oavsett religion. Det är dem som behöver sorteras ut och fås ordning på. Det känns däremot som om religionen allt oftare blir en ursäkt till alla möjliga vansinnesdåd och det tycker jag lite är religionens egna ansvar att förhindra.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns däremot som om religionen allt oftare blir en ursäkt till alla möjliga vansinnesdåd och det tycker jag lite är religionens egna ansvar att förhindra.

 

Kan bara hålla med där. Eftersom det sekulariserade samhället (i extremisternas ögon) inte har något existensberättigande så har det ingen betydelse för dom hur mycket samhället fördömer dom, det blir snarare en bekräftelse för dom att dom handlar rätt. Därför är det dom religösas ansvar att klargöra för extremisterna att dom inte har rätt att handla i deras religions namn.

Förvisso är det ju så att extremisterna med sin förvridna syn på sin egen religion gärna buntar ihop människor, som tolkar skrifterna lite mer sanningsenligt, med fienden. Men jag ser det inte så långsökt att man med kraftfull undervisning om vad som är rätt och fel bland egna leden skulle kunna få ner antalet rekryter till extrema organisationer.

 

Här kan ju även vi i det sekulariserade samhället hjälpa till genom att motverka grogrund för fanatism genom att verka för att dom får en dräglig tillvaro där framtidstro finns för dom som anser sig (ofta med rätta) förtryckta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men fördomsfri verkar du inte vara

 

Nej det var ju det jag sa, jag är inte politiskt korrekt. ;)

Kanske lite överdrivet att säga att dom flesta svenskar är mer eller mindre rasister, men ganska vanligt är det nog.

 

Givetvis får dom sin näring från kvällsblaskorna som publicerar skruvade artiklar om hur vissa typer av folk eller religionsinriktingar är.

 

Vissa av mina åsikter kan nog också vara rasistiska eller fördomsfulla, som att amerikaner är dumma i huvudet t.ex. ;)

 

[inlägget ändrat 2003-11-27 14:25:01 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får lägga mig i debatten.

TicoRoman, du skrev: "Hmm varför väljer du att se Islam som något skrämmande och destruktivt.."

 

Jag måste säga att jag verkligen är rädd för att Sverige skulle få ett islamistiskt styre.

Sverige styrs inte av religion nu. Om det hade styrts till punkt och pricka av den kristna Bibeln det hade det varit riktigt illa.

Jag kan dock se något ännu värre, och det är att landet styrts av Koranen.

Allvarligt talat, kvinnosynen i den boken kan inte accepteras. Jag förstår inte varför kvinnan kan förtryckas på det viset och det accepteras när det gäller en religion, men när man pratar politik så skulle tex. tvångsslöja vara helt uppåt väggarna fel.

Jag ser islam som en mer gammaldags och grövre modell av kristendom, och det är inget att eftersträva.

Och de flesta svenskar följer inte bibeln, inte till den grad som islamister följer koranen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige styrs inte av religion nu. Om det hade styrts till punkt och pricka av den kristna Bibeln det hade det varit riktigt illa.
Snälla lilla du, tidigare nämndes "vad om 2 miljoner muslimer startar ett politiskt parti och tar makten". Varför tror alla att sharia per automatik införs så fort muslimer styr? Skulle du fråga alla muslimer i sverige om de vill ha sharia så skulle nog majoriteten svara nej.

 

tvångsslöja vara helt uppåt väggarna fel.
Du är så illa påläst. Slöja tvingas inte på kvinnorna av männen, utan det är de själva som väljer. Ingenstans i Koranen står det att det är påtvingande, speciellt inte av männen. Kvinnan ges mer respekt och jämlikhet, i Koranen, än ni tror!

 

Jag ser islam som en mer gammaldags och grövre modell av kristendom, och det är inget att eftersträva.

Och de flesta svenskar följer inte bibeln, inte till den grad som islamister följer koranen.

Du tror att alla muslimer följer Islam till punkt o pricka?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att ni följer den till punkt och pricka.

Lik förbannat är de islamister jag känner mycket mer måna om sin religion än svenskar.

De flesta av dem skulle tillochmed inte kunna tänka sig att gifta sig med någon som inte tillhör islam.

Du och din familj är inte koran-slavar vad jag förstår, men många av de jag känner är det, vilket jag tycker är farligt.

Religion är farligt. Kristendom är farligt. Islam är farligt.

Jag tycker inte det är något att försvara, om jag ska vara ärlig, Tico.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försvarar inte extremisterna, men jag påstår att de flesta är annorlunda.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Må så vara, men många har islamister har koranen i bakhuvudet hela tiden, vad jag har märkt. Och koranen anser jag vara en fruktansvärd bok i många avseenden.

Den ger inte alls kvinnan respekt och visar jämlikhet på något vis, där har du fel.

Tillåt mig dra upp ett antal exempel från den tradionella islamistiska läran:

 

A) Mannen är förpliktad att uppfostra sina barn till muslimer.

 

B) Han får inte tillåta att hans barn döps kristet.

 

C) Det är pappan till barnen och hans familj (framför allt hans mor och hans manliga släktingar för att stöda att det genomförs) som är ansvarig för deras uppfostran och som bestämmer vad som skall göras. Mamman till barnen har inte samma rätt i fråga om detta i synnerhet inte om hon är kristen. Om den muslimske mannen anser att hans barns kristna mor inte gör det möjligt för honom att barnen uppfostras till goda muslimer så har han enligt islam rätt att ta barnen ifrån deras mor (t.ex. efter en skilsmässa då det är vanligt att muslimska män rövar bort barnen och tar dem till hemlandet).

 

D) Om den muslimske mannens familj får veta att den kristna hustrun tänker låta löpa sina barn kommer de, om de är rättrogna muslimer, göra allt för att förhindra henne.

 

E) En rättrogen muslimsk man skall se till att hans fru uppför sig anständigt det enligt muslimska synsättet.

 

- Det innebär att han skall förhindra att hustrun håller till onödigt mycket utanför hemmet.

 

- Att se till att hon inte har kontakt med personer som kan påverka henne negativt; dvs få henne att följa sina kristna eller västerländska sedvänjor. Muslimska män gifta med kristna kvinnor föraktas av sina egna muslimska släktingar och vänner om de inte kan "hålla ordning" på sina hustrur. De betraktas inte som riktiga, män om deras hustrus inte följer de muslimska anständighetsreglerna. En god muslims kvinna skall t.ex. inte titta på andra män. Hon skall titta ner när hon möter en annan man, aldrig se henne i ögonen. Om hennes make får besök hemma skall hon helst hålla sig i köksregionen med de andra kvinnorna och med sina barn. Hon bör inte gå ut på stan utan sin make eller åtminstone en av hans kvinnliga släktingar. Hon bör inte bära urringade blusar mm. Hon skall inte heller umgås med väninnor som gör det eller på annat sätt inte uppträder "anständigt". I praktiken innebär det ofta (jag vet flera fall i Sverige) att mannen inte tillåter sin fru att träffa sina släktingar och vänner.

 

- Att han kommer att se med misstänksamhet på om hustrun upplever njutning under samlaget för han kan då inte känna sig säker på om hon eventuellt skulle kunna känna sig attraherad av andra män än han. Av det skälet praktiseras kvinnlig omskärelse varvid de könsdelar hos kvinnan som orsakar henne njutning vid samlag skäres bort. En kvinna som kan känna sexuell njutning ses alltid som en potentiell hora och äktenskapsförbryterska. (Detta enligt "Den beslöjade kvinnan" av Juliette Minces som jag citerat ovan).

 

F) En kvinna i islam har inte samma värde som en man. I en domstol gäller t.ex. en mans vittnesbörd mot två kvinnors. Efter föräldrarnas död får döttrarna bara ärva hälften så mycket som sina bröder.

 

G) Muslimer skall enligt traditionell islam inte betrakta kristna som jämbördiga människor. I muslimska länder är alltid de kristna andra klassens medborgare och har inte samma rättigheter som muslimerna. I domstolar gäller liknade förhållanden som för kvinnorna. Kristna barn kan inte ärva sina muslimska fäder.

 

Att tillåta någon som tillhör den religionen styra Sverige anser jag vara farligt, av rent politiska och mänskliga skäl.

Du säger att alla inte följer koranen fullt ut, men jag ser inte varför man ska tillhöra den över huvud taget. Jag anser den vara den farligaste av alla religioner. Själv tillhör jag ingen religion och när jag ser objektivt på alla religioner är det känslan jag får.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lik förbannat är de islamister jag känner mycket mer måna om sin religion än svenskar.

Men va sjutton, att folk inte lär sej. Hur kan du jämföra "Islamister" (va fan är det för nåra egentligen, heter det inte muslimer?) och "Svenskar"? Du kan inte jämför ett land med en religion. Eller ett äpple med ett päron ;)

 

Det du kan säga är "muslimer är mer måna om sin religion än kristna". ... Men då kan vi ställa frågan "När är man Muslim?" och "När är man Kristen?"...Alltså, hur noga måste man följa den heliga skriften för o tillhöra en viss religion? Inte så lätt o svara på. För mig är infödda svenskar lika kristna som jag och infödda bosnier är muslimer. Inget mer med det.

Och jag kan lova att INGEN av muslimerna i Bosnien följer Koranen fullt ut. Ingen i hela världen gör nog det. Ett ex. är att man har druckit alkohol i alla tider där nere i mina trakter. Varanan gammal låt som är flera hundra år gammal handlar om vin o kvinnor och "förbjuden" (men ack så skön) kärlek.

Men vi kallar oss muslimer iaf :)

Moderna muslimer kanske? Hmm ;)

 

Jag är inte påläst inom ämnet "Islam", så jag kan bara prata om det jag vet, det jag ser, har lärt mej i livet, och om "mitt folk".

 

De flesta av dem skulle tillochmed inte kunna tänka sig att gifta sig med någon som inte tillhör islam.

Kunna tänka sej o Kunna tänka sej. Jag skulle inte kunna gifta mej med nån som har andra "grundåsikter" än jag själv. Uppstår lätt problem då. Inget konstigt med det.

 

Religion är farligt. Kristendom är farligt. Islam är farligt.

Jääätte faaarligt, buhuuu, va rädd jag är...

 

/Eminos - Nu ska jag käka frukost :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A) Mannen är förpliktad att uppfostra sina barn till muslimer.

 

B) Han får inte tillåta att hans barn döps kristet.

Hmmm, vad är fel på det?!

 

C)
I Islam brukar förvisso kvinnan styra och ansvara för barnuppfostran.

 

.ex. efter en skilsmässa då det är vanligt att muslimska män rövar bort barnen och tar dem till hemlandet)
Ja, i filmer som "inte utan min dotter" ;) hur vanligt är vanligt?

 

D) Om den muslimske mannens familj får veta att den kristna hustrun tänker låta löpa sina barn kommer de, om de är rättrogna muslimer, göra allt för att förhindra henne.
Löpa? Antar att du menar döpa. Ja, eftersom man anser att Islam är den rätta vägen eftersom det är Guds sista påbud så anses det rätt att uppfostra sina barn på det sättet. Det skiljer sig inte från någon annan religion.

 

E) En rättrogen muslimsk man skall se till att hans fru uppför sig anständigt det enligt muslimska synsättet.
Varje man bör bry sig om hans fru uppför sig anständigt.

 

Resten av E är så sjuk att jag inte ens orkar kommentera det.

 

Efter föräldrarnas död får döttrarna bara ärva hälften så mycket som sina bröder.
Om det är så så är det kanske av praktiska orsaker. En man ska försörja sin familj. En kvinna ska gifta sig och bli försörjd.

 

G) Muslimer skall enligt traditionell islam inte betrakta kristna som jämbördiga människor.
Det stämmer inte. Man må betrakta kristna (och alla andra) som icke-troende, men kristna är inte andra klassens medborgare. Var får du allt skit ifrån?

 

Kristna barn kan inte ärva sina muslimska fäder.
En muslims barn kan inte vara kristen. Det är ytterst ytterst ovanligt att en muslim konverterar till kristendomen. Sedan påstår jag att ditt påstående inte stämmer. Ett barn är ett barn.

 

Själv tillhör jag ingen religion och när jag ser objektivt på alla religioner är det känslan jag får.
Objektivt var ordet... :P Jag undrar bara var du får allt ifrån? Inte är det iaf du som studerat Koranen och skrivit ner ovanstående punkter!

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var jag får all "skit" ifrån. Har du koranen till hands kan du kolla surorna (kapitlen):

9.71-72 ; 6.97 ; 33.35.58.73 ; 48.5 ; 57.12 ; 60.10.12 ; 71.28 ; 85.10 ; 49.13

 

och lite om mannens överlägsenhet:

2.228; 4.34 [38]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> Dock tycker jag Islam tillsammans med kristendomen och alla andra religioner är stela och gammeldags.

 

Det är inte det som är problemet, utan extremister som perveterar profeternas ord till att passa sina egna moraliska preferenser på hur folk ska uppfatta sig. Om folk bara levde efter vad som var vettigt, typ:

 

"Du ska icka dräpa"

 

Är det någon av de störra vedertagna religionerna som inte kan följa det rådet? Måste man gå till kyrkan för att fortsätta fatta det? Jag är inte kristen och går endast till kyrkan om nån släpar med mig dig, trots det så har jag inte dödat nån hittils.

 

För att citera Sidharta Gautama:

-"Kyrkor och biblar är kryckor för folk med svag tro"

 

Mvh

G

 

(Övertygad Ateist)

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-27 16:15:45 av Glenn Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| Efter föräldrarnas död får döttrarna bara ärva

| hälften så mycket som sina bröder.

Om det är så så är det kanske av praktiska orsaker. En man ska försörja sin familj. En kvinna ska gifta sig och bli försörjd.

Hoppsan.... vad skrev du nu Tico?

Menar du verkligen detta? Skall alla kvinnor stanna hemma och bli försöjda av sina män?

 

Fel kvinnosyn Tico! :thumbsdown:

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel kvinnosyn Tico!

 

Det finns väl ingen vedertagen "rätt" kvinnosyn?

Kanske är den "fel" enligt våra värderingar, men "rätt" enligt andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...