Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredband åt alla(??)


Tjabo1

Rekommendera Poster

Hej

 

Överallt i olika media talas om att "snart har alla tillgång till snabb internetanslutning". Det stämmer kanske på de som bor i lägenheter, bostadsrätter etc. Men oss stackare som bor i villa då. Och dessutom i glesbygd.

Det är bara ca tre år sen jag fick AXE inkopplat, då var tekniken redan "ute". Nu talas det om ISDN, men inte bor jag på en ISDN-ort och lär inte göra det än på länge har jag fått reda på från Telia.

Nu börjar jag snegla på satellit-varianten, men där finns ju snabbheten bara i ena riktningen.

 

Nån som är insatt i tekniken? Hur långt är utvecklingen kommen, kan man hoppas på snabbhet till rimliga kostnader snart eller är jag hopplöst hänvisad till brus-modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredband kommer nog först till storastäder och längs kusterna, av någon anledning...

 

villa ägare som bor lite avsides blir hopplöst efter i bredbands svängen... om du nyss fått AXE så är risken stor att bredbandet är några år bort...

 

OM inte ADSL utvecklingen ökar takten och förfinar tekniken så att inte längden på kablarna bestämmer hastigheten... ADSL tappar ca 512Kb/s per kilometer (börjar på 8Mbit)

 

// ManiaC med 512Kb/s om 28 dagar

FreeSpace_ManiaC@Yahoo.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders (interakt.nu)

Det skulle vara intressant att veta hur fastighetsägare tänker. I Halmstad händer det inte mycket på bredbandsfronten från fastighetsbolagens sida.....

 

Mer IT & bredbandssnack:

http://www.tummeliten.lbs.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Johan1234567891011121314

Hejsan!

Jag bor i en liten inlandskommun i Lappland, som heter Lycksele...

Här har kommunen lagt ett förslag att förse alla byar med fler än 50 invånare med bredband inom 2 år.

Jag tror att det beror mycket på hur kommunen är inställd till detta, och ju större kommun man bor, desto längre tid tar det.....

 

Jag är lyckligt lottad som redan har ÄKTA bredband i min lägenhet, samt att om jag flyttar ut till en by, kommer jag att ha bredband inom 2 år.....

 

Mvh

 

Johan, från ITkommunen Lycksele

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...