Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

z-index på div


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Jag använder DIVar ihop med Javascript för att bygga en flytande meny som flyttar sig i höjdled samtidigt som själva sidan.(begripligt?)

Med z-index kan man ju styra i vilket lager menyn ska befinna sig.

När jag sätter z-index till -1 så kan vissa delar av menyn röra sig även bakom "sidan", men då går det inte att klicka på någon länk i menyn.

Så jag undrar nu hur kan jag flytta menyn "bakom" resten av sidan samtidigt som den är klickbar?

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det av designskäl som du vill ha den liggande längst bak?

En lösning vore att ha två lager för menyn, en med de synliga elementen, som du lägger på -1 och ett transparent lager som du lägger överst, som innehåller klickbara lager på samma position som länkarna.

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är av designskäl.

Hur gör jag ett lager transparent då?

har testat med visibility:transparent;

men det gick inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, lager är ju transparenta "by default" om du inte lägger några synliga element i dem. Det enda du behöver göra är att se till att det finns ytor i lagret som är lika stora som länkarna och som är klickbara. Exempelvis kan du lägga in en imagemap i detta lager.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, nej det blir onödigt mycket arbete bara för att köra ett test som kanske inte fungerar alls.

Nu en annan sak:

har testat detta DIVar i Netscape 7 och de syns inte alls.

Är det så att Netscape är "blind" för DIV och istället kör med LAYER?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, men NS7 följer väl XHTML-standard, så se bara till att du bara använder denna standard för dina Div:ar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...