Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dvd-brännare master eller slave


Amos Bronson Alcott

Rekommendera Poster

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Skall köpa en Dvd-brännare. Kommer att montera den på samma Ide-kabel som CD-brännaren.

Är det någon som vet vilken som gör sig bäst som master respektive slave?

 

Mvh

Amos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Varför ha två brännare?

-Jag skulle avskaffa CD-brännaren..

 

(Själv har jag DVD-läsaren och CD-brännaren som masters på var sin kanal, dvs. de har var sin "sladd")

 

Absolut bäst lösning, men skulle du behöva vara tvungen att välja, är det bäst att ha den mest krävande som master, vilket innebär DVD-brännaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det spelar någon roll om han sätter DVD-brännaren som master eller slave. Prestandan påverkas inte av det menar jag. De bägge brännarna delar fortfarande på överföringshastigheten i kabeln.

 

När man ska kopiera något från ena brännaren till den andra så kan det uppstå en flaskhals och det är därför den optimala lösningen är att placera brännarna på var sin IDE-kabel, som Björkdahl gjort. Å andra sidan är det ännu sämre att sätta en CD/DVD på samma kabel som en hårddisk. Detta eftersom en CD/DVD har längre access-tid än en hårddisk och måste varva upp innan data kan läsas. Under tiden då datorn väntar på att CD/DVD-läsaren ska bli klar så kan ingen data läsas från den andra enheten (hårddisken) på kabeln.

 

Så sätt CD-brännaren och DVD-brännaren på samma kabel om du inte har ytterligare en IDE-kanal förstås. Vilken av dem som är slave/master spelar ingen roll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej och tack för era bra svar.

 

CJ Björkdahl skrev

Varför ha två brännare?

-Jag skulle avskaffa CD-brännaren..

Tja, jag kanske tänker fel. Jag tänkte att jag behöver CD-brännaren till att bränna "Packet and Writing" med Easy CD Creators "Direct-CD", men det kanske fungerar lika bra med DVD-brännaren?????

 

Har ni någon aning om hur det fungerar?????

 

Om det funkar så skippar jag ju CD-brännaren och använder DVD-brännaren istället.

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-24 13:39:39 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Man bör ha den enhet man prioriterar mest som master. Eftersom DVD-brännaren antagligen har ett större bandbreddsbehov, så bör den vara master.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag kände inte till att en master-enhet har större bandbredd. Du får en poäng om du förklarar varför det är på det viset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till DVD

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det är mastern som (ganska lätt: master=mästare) som bestämmer över slave ("slaven"). Den enhet som behöver mest bandbredd tjänar på att vara master, då den är "boss" över trafiken på IDE-kabeln.

 

Har man (vilket är dåligt) en hårddisk och en brännare på samma IDE-kanal, så bör hårddisken vara master. Jag överför enbart principen till DVD/CD som i ditt fall, och då blir DVD-enheten master helt enkelt, då den är mer krävande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Stefan skriver:

"Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det."

 

-Kan bero på alla flyttade trådar.. ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
CJ Björkdahl skrev:

-Kan bero på alla flyttade trådar.. ;-)

 

 

Hehe, det kan ligga något i det. :-D

 

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller detta även med ATA100?

 

Där finns varsin uppsättning ledare för Master och Slave enheten, med andra ord borde de kunna arbeta parallellt? Eller?

 

Jag hade fått en känsla av att Master/Slave inte spelar någo egentlig roll, framförallt inte under ATA100.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej, du kan inte anse att de dubbla uppsättningarna trådar innebär att varje enhet har "var sin" tråd..

 

De dubbla uppsättningarna trådar är till för signalkvalitén, inget annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Master eller slave spelar ingen roll, om man mäter prestanda. Och givetvis går det bra att ha cd och hd på samma kabel... att sedan rycktet säger annat e ...ente så mye å lyssna på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Axel G har fel.

Mastern "styr och ställer" när det gäller trafiken på IDE-kanalen. Dvs. mastern har företräde framför slaven. Har man då en brännare som slav (DVD i det här fallet) så kan man råka ut för felbränningar.

 

Det är inte hastigheten som det gäller, utan tillgängligheten på bandbredden som är det viktiga. Som master har DVD-brännaren prioritet framför CD-brännaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte hastigheten som det gäller, utan tillgängligheten på bandbredden som är det viktiga.

 

Utan att lägga mig i huruvida mastern prioriteras eller inte vill jag komplettera ovanstående mening med följande förklaring:

 

En IDE-kanal kan bara utföra en operation i taget. Den kan antingen läsa eller skriva, och då inte på både master och slave samtidigt.

 

Detta är anledningen till att man inte kan göra kopior av en cd-skiva utan mellanlagring på hårddisken (dvs on the fly) om man har originalskivan i en läsare på master och den tomma skivan i en brännare på slave på samma IDE-kanal.

 

En vanlig missuppfattning är att ATA100 (eller egentligen ATA66) kringgår detta med hjälp av dubbel uppsättning kablar, men det är inte sant.

 

Den optimala lösningen är alltså att endast ha en enhet per IDE-kanal. Kompromiss nummer ett är att ha hårddiskar för sig och optiska enheter för sig. Det sämsta är som Daniel Thornberg redan skrivit att blanda hårddiskar med optiska enheter på samma kanal.

 

//jonasn.. ville bara klargöra ännu mer.

 

[inlägget ändrat 2003-11-26 01:59:20 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En IDE-kanal kan bara utföra en operation i taget. Den kan antingen läsa eller skriva, och då inte på både master och slave samtidigt.

 

Detta är anledningen till att man inte kan göra kopior av en cd-skiva utan mellanlagring på hårddisken (dvs on the fly) om man har originalskivan i en läsare på master och den tomma skivan i en brännare på slave på samma IDE-kanal"

 

Fan då måsta jag nog slänga en bunt skivor som jag bränt på det sättet som inte går.. konstigt att jag ente märkt någe då de fungarar utmärkt..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan då måsta jag nog slänga en bunt skivor som jag bränt på det sättet som inte går.. konstigt att jag ente märkt någe då de fungarar utmärkt..

 

Okej, jag formulerade mig tydligen för svårt och oklart.

 

Anledningen att du kan göra det är att brännarna numera har ett buffertminne på ett par MB. Prova med en brännare från -97 så får du se.

 

Alltså fungerar det - visst. Men buffertnivån åker upp och ner som en jojo i stället för att stå på en stadig nivå. Jag tog det som exempel för att visa att den inte kan läsa och skriva på samma IDE-kanal samtidigt.

 

Som sagt, prova med en äldre brännare eller om det går kan du stänga av buffertminnet i den du har så inser du begränsningen.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag får tacka Axel G för länken, men den sade ju ingenting som jag redan inte hade sagt om master/slave tillämpbart på sammanhanget..

 

Mastern har företräde framför slaven, och den "viktigaste" enheten bör vara master, den mindre viktiga slav.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandamässigt har det alltså ingen betydelse hur man vänder på slave och master, precis som jag sa. Men angående prioriteten mellan enheterna så kan det ju vara som du säger. Jag har dock aldrig upplevt några sådana problem i min konfiguration med DVD-ROM som master och CD-RW som slave. Jag bränner både från hårddisk och så kallad "on the fly"-kopiering från DVD-ROM. Fast å andra sidan brukar jag heller inte gå in i filhanteraren och försöka accessa de optiska enheterna medan jag bränner. Kanske är det just i de fallen som problemen uppstår. Om jag plötsligt accessar min DVD-ROM under bränningen så bryts omedelbart dataströmmen till CD-RWn? Är det så du menar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är anledningen till att man inte kan göra kopior av en cd-skiva utan mellanlagring på hårddisken (dvs on the fly) om man har originalskivan i en läsare på master och den tomma skivan i en brännare på slave på samma IDE-kanal.

 

Fel. gjorde det så sent som i går kväll.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du inte läst

 

från länken Ganska långt upp på sidan.

 

"Note that despite the hierarchical-sounding names of "master" and "slave", the master drive does not have any special status compared to the slave one; they are really equals in most respects. The slave drive doesn't rely on the master drive for its operation or anything like that, despite the names (which are poorly-chosen--in the standards the master is usually just "drive 0" and the slave "drive 1"). The only practical difference between master and slave is that the PC considers the master "first" and the slave "second" in general terms"

 

Du skriver

"Mastern "styr och ställer" när det gäller trafiken på IDE-kanalen. Dvs. mastern har företräde framför slaven. Har man då en brännare som slav (DVD i det här fallet) så kan man råka ut för felbränningar."

 

inte samma sak....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns bra att få bekräftat det jag trodde från början.

 

Den enda anledningen till att sätta hårddisken som master och den optiska enheten som slave på en IDE-kabel, är alltså att det är ett standardiserat förfarande. Det finns ingen prestanda att vinna.

 

Jag lärde mig faktiskt något nytt om det här med att Ultra DMA inte stöds då man kopplar en ensam hårddisk till mittenkontakten på kabeln. Så du får en poäng för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen kommer du att få problem om du söker accessa enheter medans du kopierar.

 

"Felet" ligger inte i ide utan i det faktum att läs-enheten oftast inte hinner med. Dvs vid kopiering så saknas helt marginaler för att göra något mer hos läsenheten och i vissa fall, inte ovanliga så är skrivaren snabbare än läsaren.

 

Vid skrivning från hd till skiva så är vanligen hd som används mycket snabbare än skrivaren därför uppstår inte problemet på samma sätt. Men det har lite med IDE-gränssnittet att göra utan är eventuelle problem oftast relaterade till enheterna.

 

Så du har rätt Daniel

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-26 11:02:26 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det kan jag inte hålla med om:

"PC considers the master first" innebär att den först kollar om mastern har "någonting för sig", har den inte det, så får slaven hålla på "bäst den vill".

 

Mastern är mästare, slaven är slav.

Alltså bör man ha den "viktigare" enheten som master, den "oviktigare" som slav.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...