Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Program som automatiskt ökar skärpan i hela batche

Thorulf Arwidson

Recommended Posts

Thorulf Arwidson

Jag fotograferade förra året mycket med en enkel men samtidigt mycket bra digitalkamera: Fujifilm Finepix 2600Z. Den gav suveräna små bildfiler om ljusförhållandena var bra och objekten stod stilla. Bilderna gavs extra skärpa av programvaran i kameran. Så bytte jag upp mig till Canon Powershot A 70 och fann att bilderna inte alls har samma skärpa. Jag måste "skärpa" dem i ett bildbehandlingsprogram. Men det gör jag med en bild i taget, vilket tar en väldig tid. Finns det något program som klarar att "skärpa" alla bilderna i ett directory genom ett enda kommando (batchkörning)? Min erfarenhet är att alla bilder måste skärpas till för att vara maximial vid visning på en vanlig monitor.

Thorulf Arwidson

Hej Torulf!

Kolla din kameras inställningar. Vissa kameror kan öka skärpan i kameran direkt så slipper du så mycket bearbetning efteråt.

Annars går det som sagt att skriva ett Macro som ändrar skärpan och tillsammans med Batch-funktionen så kan det automatiseras rätt bra.

Dock brukar jag vara försiktig med sånt då vissa bilder behöver mer eller mindre skärpa så jag väljer helst att lägga på skärpan individuellt.

Petra

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...