Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få igång PC-processorn i Power Mac?


Olof1

Rekommendera Poster

Jag har OS 8.5 på min Power Macintosch 6100/66. Hur får jag igång PC-processorn och hur installerar jag DOS och Windows? Har två hårddiskar. Jag har en Mac-partition på interna hårddisken och en PC-partion (skapad med Win98) på externa hårddisken. Jag skulle vilja installera DOS och Windows 3.11 på den externa hårddisken men det kanske inte går. Tacksam om någon kan tala om hur man ska gå tillväga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ!

 

Hur säger man det här snällast då.... såvida du inte har ett OrangePC kort lär du inte kunna installera Windows eller Dos för att köra på en PowerPC processor för Macintosh.

 

Dessutom är processorn för klen för att med glädje kunna använda PC-emulatorer som Virtual PC eller SoftWindows heller.

 

Är det otroligt viktigt att du kan köra Windows eller Dos?? Isåfall är bästa tipset att du köper ett OrangePC kort som har en egen Intelprocessor, men dessa går lös på ganska många tusen kronor.

 

Petra

 

PS, IBM har också en PowerPC processor men det är en annan arkitektur än för Apple's PPC, därför går det inte att köra windows på dessa Mac-processorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter ju en "äkta" PC-processor, Intel DX66 MHz i datorn förrutom Mac-processorn. Förra ägaren av datorn körde DOS och Windows 3.11 på datorn så det har fungerat. Jag vet bara inte hur jag ska få igång det sedan jag installerat OS 8.5 och gjort nya partitioner på hårddiskarna. Jag har själv aldrig kört DOS eller Windows-program på Macintosch så jag är novis. Har en del gamla DOS-prg som jag skulle vilja ha igång. /Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja, nu när du säger det så kom just den datorn med ett DOS-kort!!! Förlåt min överlägsna ton!

 

Eftersom jag aldrig behövt bekymra mig om just detta problem så kan jag tyvärr inte hjälpa dig... men jag föreslår att du surfar lite på webben för jag kan gissa att det finns massor med tips just kring detta.

 

Ett nyttigt tips som du kan utnyttja gratis är Apple Tech Supports diskussionsforum, där behandlas alla möjliga saker. Om inte svaret redan finns där att hitta via sökning kan jag nästan lova att du får flera svar om du ställer en fråga där.

 

Jag använder dessa forum jättemycket, både som referens och som kunskapsbank. Man brukar hitta det mesta genom sökning och har man totalt kört fast så får man snabbt svar på sina frågor. Om inte från Apples egna tekniker så från avancerade användare:

 

http://support.info.apple.com/te/te.taf

 

Petra

 

PS, än en gång... mycket pinsamt och jag är ledsen att jag verkade snorkig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det kan vara en svår sak att få igång Windows kortet om det har installerats Mac OS 8.5 i maskinen. Stödet finns inte längre kvar i systemet, om du använder 8.1 skall du se att det går bra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans!

Vill bara meddela att jag fått allt att fungera. DOS 6.22, Windows 3.11 och Word 6.0 för Windows går, om än inte blixtrande snabbt, så i alla fall riktigt hyfsat. Det finns programvara att hämta på www.apple.com. Det är lite omständligt att installera programmen och vissa små problem finns. Bl.a blir det "sorgkanter" på skärmen och det kan vara problem att mata ut disketterna (man får ta till det berömda gemet). Till sist Petra - jag uppfattade dig inte som snorkig och jag har inte tagit illa upp. Jag var nog inte tillräckligt tydlig bara i mitt första inlägg. /Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Forsman

>problem att mata ut disketterna (man får ta till

>det berömda gemet)

 

Har du provat CMD+SHIFT+1 eller 2? Det fungerar ibland.

 

/ANders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...