Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ner med alla MS-fanatiker


Sirocco

Rekommendera Poster

Raimo Dude

Hej Svedu Pelle

 

E du rädd för att Windows ska ta över?

Använd FreeBSD så slipper du klaga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va e' FreeBSD och vad ska man ha det till ?

 

Funkar Photoshop och office 97/2000 på det ?

Funkar mitt tv-kort?(Avery 98 nånting)

Finns där t.o.m en hyfsad kabeltv dekoder till det ?

Funkar ljudkort/grafikkort och dylikt ?(GeForce DDR/SB 1024)

Funkar skrivare/scanner ?(Lexmark 7200/IBM nåt)

Funkar cd-brännare ?(Matshita scsi nåt/Philips 3610)

Funkar det att köra nätverk lätt och smidigt med det ?

Finns det en hyfsad mp3 spelare ?

Går det att spela 3d-spel gjorda för win9x på det med bättre prestanda än med 9x ?

Kan man använda IE 5x på det ?

Startar det på under 10 sekunder ?

Kan man enkelt bestämma vilka program/system jox som ska starta som default(dåligt formulerat jag vet men du förstår ?)

 

Om det gör det så skicka gärna en länk där jag kan ladda hem det så ska jag testa direkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raimo Dude

FreeBSD är ett operativsystem. Det startar på under 10s om du har en SGI maskin, men det har du knappast. Allt fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raimo Dude

SGI=Silicon Graphics.

Uppstartningstiden beror ju på vad du vill starta upp. Dos 6.x startas ju på 3 sec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad. I Linux fungerar dina tillbehör alldeles utmärkt och bildbehandlingen klaras galant med GIMP. Själv kör jag just nu Photoshop, InDesign m.fl på en G4. Har man en PC är Linux mycket intressant och på PPC är LinuxPPC 2000 givet. FreeBSD är utmärkt, men då som komplement till Linux. Jag själv kommer att byta till Mac OS X och Linux istället för att som nu harva med Mac OS 9. X kommer vara det intressanta systemet, så det blir trevligt att installera det i sommar (den offentliga betan).

 

Det du efterfrågar går utmärkt i andra system än Windows, så det är en myt att man måste ha W för att göra det du efterfrågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myt och myt.

Med Ms system brukar det mesta funka hårdvarumässigt och om inte finns det i regel en en uppdatering för att fixa det.

Jag kör win 2000 som ett slags server här (delad internetuppkoppling och ftp-server)och den har alldrig hängt sig,men visst kan den bli seg ibland(C465/128mb)men den gör sitt jobb utmärkt.

Även den andra pc:n p3600@765/265mb går bra med win98lite se.

Jag tycker liksom inte det kan finnas nån anledning att blanda in Linux eller andra os i systemet.

Visst kan det va gratis men det är iofs alla ms prog och dylikt med ju om man tänker efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju trevligt att Windows trivs ihop med vissa datorer. Själv har jag inte lika goda erfarenheter. Jämfört med mina andra datorer kräver Windows betydligt mer omvårdnad för att fungera. Detta, samt det faktum att systemet ligger efter i utvecklingen, gör att jag inte använder det, mer än till lek. Jag skulle aldrig i livet använda Windows som arbets-OS. Min gamla Windows-PC är därför degraderat till "lekmaskin", medan det seriösa rullar på G4 och 8500.

 

Som sagt, Windows är inte så fantastiskt, men duger till vissa saker (CAD/CAM och spel). På andra områden ser jag inte behovet av det, eftersom man faktiskt klarar allt i andra system. Spelandet kan en Playstation 2 ta hand om (så slipper man Windows helt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win är givetvis inte perfekt men klart bättre än Linux på många sätt.Nåt annat har jag inte testat.

 

När det gäller spelandet kommer nog pc:n/macen alltid komma före ett tv-spel.

Om inte annat för grafikens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är bättre för simulatorer (t.ex X-plane och Virtual Wings), men för rena "spel" i form av arkad/action och annat håller jag på Playstation 2, eftersom den är snabb och utmärkt för rent spelande. Vill man göra annat än bara spel är en dator ett bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
His Divine Shadow

När jag köpte min dator sa jag inget windows med tack och så blev det inte ett jävla pip från försäljaren.

Men hur skulle någon våga sätta sig upp emot en som är nästan 2 gånger längre/tyngre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Helt riktigt. Jag har faktiskt aldrig hört talas om "förbjudna åtgärder", "ogiltiga sidfel", "allmänna skyddsfel" o.dyl i operativsystem som produceras av andra företag än MS. Varken Amiga OS, BeOS, Linux, Mac OS/X, OS/9 (system i CD-i och Cromemco), Solaris, TOS/GEM m.fl drabbas av sådana mystiska fel. Därför är det bara en sak att göra för att få en driftsäker dator: rata Windows. För att slippa Loveletter och liknande: rata Windows. För att få bra prestanda: rata Windows. Kort sagt: rata Windows och kör ett annat system på vilken dator som helst. Allt är bättre. Användare som älskar krångel, skyddsfel och älskar en dator som krånglar bör använda Windows. De kan annars bli uttråkade.

 

Uhm du e ju dum i huvet förfan du missade ju helt poängen med flit jävla pucko!

Poängen är att Win ME är stabilt och bra, men det skulle väl du aldrig gå med på va?

IQ befriade jäkel....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt försvarande av Windows ME med sådant språk är olämpligt. Det går inte att bete sig på det sättet, eftersom W ME inte på något sätt imponerar jämfört med andra system. Att en MS-älskare tycker det är en sak, men det betyder inte att alla som har andra system är idioter då de inte knäböjer inför åsynen av systemet.

 

Om du tror att man får allmänna skyddsfel o.dyl i andra system visar ju att MS lyckats sälja lilla Windows effektivt till dig.

 

Förklara gärna varför Win ME är bättre än Linux, BeOS, Mac OS och Mac OS X, Amiga OS m.fl och använd då ett mer vårdat språk än att alla som föredrar andra system är idioter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...