Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra ett påbörjat projekt från 16:9 till 4:3 i Pr


guldragge

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har börjat klippa i en film (inspelad på super 16 och sedan scannad till digitalt format). Redigerar i Premiere Pro och startade ett projekt i 16:9 format. Nu undrar jag om jag kan göra om detta (har redan klippt ganska många scener) till 4:3 format....? Jag tankar materialet via DV-kamera och firewire.

 

Hoppas ni förstod frågan och kan hjälpa...!

Tack!

Mvh / Ragge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag med gärna vilja veta - alltså hur man ändrar upplösning i ett projekt i Premiere, det verkar inte som det går va?

 

...men 4:3 och 16:9 för TV är juh samma upplösning så du borde inte behöva ändra något egentligen - bara aspektration? Eller menar du att beskära bilden til 4:3?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix

Du ska importera och exportera i samma format helst.

Jag tror inte du kan få en bra lösning om du filmar ( miniDV) i 4:3 och sedan importerar i 16:9.

Som jag har uppfattat det här med videoredigering (obs inget proffs), så importerar du i det formatet som källan har och du kan eventuellt exportera i en upplösning som är lägre ( om du tex skulle vilja få ner filstorleken).

Dock om du önskar att få till någon amorfisk funktion så tror jag det är kört.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Be bop a lu la...

 

Tack för svaret Weyland!

Ordet "upplösning" var felanvänt av mig, det är alltså bara visningsformatet jag vill ändra....tror du att det kan gå att trolla till i Premiere Pro?

Alltså att det blir 4:3 istället för nuvarande 16:9. Jag har alltså påbörjat ett projekt i 16:9 som jag vill ändra till 4:3 utan att för den skull tvingas starta ett nytt projekt och gör om rubbet....

 

Mvh / Ragge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är alltså bara visningsformatet jag vill ändra....

 

Men det är just detta du inte kan ändra när du väl definierat det i ett premiereprojekt - i alla fall har inte jag sett något sätt att göra det på...

 

...det enda du kan göra är att ändra exportinställningarna när du sedan exporterar det färdiga resultatet.

 

Får man fråga hur det ser ut nu i 16:9/vilket format är materialet i?

 

Är det utsträckt i sidled är det juh bara att ändra aspektration till 4:3 vid export å behålla upplösningen - är det inte utsträckt utan du har svarta kanter på sidorna är det juh bara att croppa det exporterade materialet? Är det i anamorfisk 16:9 och ser bra ut nu undrar man lite varför du vill göra om det till 4:3, och hur du hade tänkt dig göra detta? Letterboxing (svarta kanter i över- och underkant)? eller pan&scan/zoom?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

[inlägget ändrat 2003-11-21 23:44:11 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kanske pratar förbi varandra...

 

4:3 och 16:9 har exakt samma upplösning - 720x576. Det enda som skiljer är pixel-aspekten. I 4:3 är en pixel 1.0667:1 och i 16:9 är den 1.422:1.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...