Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funkar US Robotics Sportster i Mac?


Olof1

Rekommendera Poster

Har ett modem US Robotics Sportster (28800 Fax-modem) som jag kört på min PC under Windows 98. Fungerar detta i en Macintosh (Power Macintosch 6100/66),förutsatt att jag skaffar passande kabel, eller måste jag skaffa ett modem anpassat för Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Korrektamundo. Mac OS borde känna igen en Sportster direkt dock, IIRC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det funkar, men du måste ha en PC till hjälp för att få tag i modemmanuset. Tyvärr minns jag inte hur man gjorde, men krångligt värre var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går hur bra som helst bara du har en hårdvaruhandskakningskabel (oj vilket långt ord) till modemet och sen behöver du ju som sagt ett modemskript för att köra modemet.

 

OM jag inte missminner mig finns det något som heter USR Universal som modemskript redan förinstallerat med Mac OS som borde gå bra att använda till ditt modem. Detta med modemskript är ju givetvis med förutsättning du använder OpenTransport och ARA's PPP inställning istället för FreePPP annars är det modemsträngar som gäller.

 

Enda skillnaden mellan "mac-modem" och "pc-modem" är faktiskt kabeln.... och att det ibland inte finns "firmware-uppgraderingar" för Mac OS utan man måste uppgradera modemen på en PC för att sen kunna använda den uppgraderade modemet med sin Mac.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Eftersom sportstern klarar "AT&F1&D0E0"-strängen (det är väl standarden, eller hur?) så är den att betraktas som generisk och det ska nog rätt mycket till för att man lyckas sabba en session på en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla som svarat på min fråga! Nu ska jag bara skaffa en kabel och köra igång modemet. Om jag får problem hör jag av mig igen /Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

De manus som följde med system 8 funkade inte alls.

Men på 3 coms hemsida fanns det ett som funka.Men vad det heter minns jag ej.Däremot så har jag det på diskett.Men ingen diskettstation för Macdisketter.

 

/Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...