Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det latency?


Mystericon

Rekommendera Poster

Har en P4 2.6GHz och ett Delta-1010-LT.

Kör Logic 5.5. När jag sedan spelar in/upp knäpper det till och knastrar ibland. Men CPU mätaren går inte särskilt högt. Är det ändå latencyproblem jag har? Det är inte så många grejer jag har ingång. Det kan räcka med ett piano och en mic.

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft knäppar och knaster med ett Delta-kort(Audiophile 2496), knäpparna försvanna allra mest definitivt när jag installerade den senaste drivrutinen(5.10.xxx29) och sänkte bufferstorleken i M-Audios drivrutins-panel från 512 till 128. Nu rockar det bergstabilt och utan ett knäpp i alla program :)

(och latencyn sjönk på köpet till endast 2ms)

 

[inlägget ändrat 2003-11-19 12:35:16 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade det och det blev inte mycket bättre.

Laddade hem senaste drivisarna och drog ned bufferten.

Körde nu bara med en SM-57 rakt in i de förförstärkta XLR-ingångarna och det kommer knäpp ändå.

 

Kan det vara något med inställningarna i Logic?

Kan det vara att jag inte har en jordad kontakt i mitt rum?

Kan det vara jag som är själva problemet? ;)

 

Något mer förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara jag som är själva problemet? ;)

 

Definitivt ;)

 

Skämt åsido, så är knäppar och knaster bland dom mest efterhängsna problemen om man vill spela in med låg latency. Själv har jag lyckats få bort det helt, men kanske till viss del mha tur ?

 

Kör du PC eller Mac ? Ah, såg att det var PC nu ! Hursomhelst, det är inte säkert att problem beror på samma sak på dom olika plattformarna. Jag har iaf kört Logic 5.5 framgångsrikt på min PC, men det stöds tyvärr inte längre så det finns liten anledning att fördjupa sig i Logic om man inte redan är inkörd. Cubase och Sonar är det som gäller för mig.

 

I övrigt då: jag har bland annat ett specialbios som jag kan ställa ner PCI.buss-latencyn med, jag använder inte Windows XP:s vanliga ACPI-Hal utan den sk Standard-HAL som är strippad på viss funktionalitet till förmån för stabilitet. Självklart har jag kört alla uppdateringar för både Windows och olika drivrutiner i burken. Jag kör med ett SiS-chipset på moderkortet som har bra rykte för DAW-maskiner. Sånt kan också spela in. VIA tex har sina 4-in-1 drivrutiner som det skrivits hela siter om. Jo förresten, val av PCI-plats kan vara viktigt. På mitt moderkort har PCI-plats nr 3 från AGP-sloten sett en egen reserverad irq. Det låter som en bra grej, så jag har mitt Audiophile-kort på den platsen. Det kan finnas liknande "finesser" i din burk ?

 

Inställningar i Logic ? Tja, du måste juh välja rätt audio-driver, är tyvärr ingen Logic-kännare som sagt men det kan säkert vara något sådant ?

 

I övrigt, det rekommenderas att man stänger av allt onödigt när man kör ljudredigering. Typ Internet, brandvägg, antivirus, minnesresidenta och autostartande program mm men min dator fungerar för tillfället utmärkt med audio utan att behöva stänga ner något speciellt så det hela verkar mest bero på grundkonfigurationen.

 

Bäst tips lär du hitta på något större Logic-forum på nätet, det var någon som gjorde reklam för ett Svenskt Logicforum här häromdan. Kanske värt att fråga där ?

 

Jag har iaf hittat jättemycket tips på Steinbergs forum, steinberg.net, även vad gäller själva hårdvaran. Ja, det finns säkert bra Delta-tips där även för dig även om ett Logic-forum kanske vore ännu bättre ? Något bra M-Audio forum har jag inte hittat, det kanske finns men det det skrivs mycket om M-Audio på steinberg.net.

 

Hoppas något hjälper ? Annars får vi försöka komma på mer :)

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-20 13:30:43 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...