Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FA-skatt?


Starre

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Har en liten fråga. Sitter här med och ska ansöka om en F-skattsedel. Problemet är dock följande:

 

Just nu har jag ingen anställning (arbetssökande). Emmellertid så söker jag jobb och kan få ett när som helst. Då är frågan, ska jag ansöka om F-skatt eller FA-skatt?

 

Som arbetslös har jag väl ingen A-skattsedel? Därför undrar jag, måste jag ansöka om A-skattsedeln så att jag har det när jag får jobb eller är det något som arbetsgivaren fixar åt en?

 

FA-skatt = Företagar&Arbetstagare-skatt)

 

Tack på förhand!

 

Poäng för bra inlägg!

[inlägget ändrat 2003-11-18 20:36:28 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag tänkte ifall arbetsgivaren fixar en A-skattsedel om jag får ett jobb hos honom/henne. Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope,

Man har (om jag inte är helt ute och cyklar) antingen A-, F- eller FA-skatt. FA-skatt har man om man behöver både A och F (och F skulle du väl ha?).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in cykeln..

 

F-skattesedel - för företagare

A-skattsedel - för arbetstagare=anställd

FA- - anställd med företag som extraknäck

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl det jag sa?

(Det var iaf det jag menade)

Extraknäcket i sig kräver förvisso inte F-skattesedel. Det är om man har ett behov av F-skattesedel för sitt extraknäck som man behöver FA-skatt för att vara både anställd och ha ett extraknäck.

 

Edit: Nu börjar jag förstå vad du menade. Mitt resonemang var baserat på att Starre redan bestämt sig för att söka F-skattesedel och således förmodligen var just företagare (som egen firma).

[inlägget ändrat 2003-11-18 21:15:28 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen skattsedel så har du A.

Dvs om du inte sökt och beviljats annat än A skatte sedel så har du A skatt. Även om du är arbtslös, sjukskriven.

En arbetsgivare ska därmed utgå från att du har A skatt och agera (betala skatter)som om du har A skatt utan extra avdrag tills du vissat på något annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen skattsedel så har du A.

Dvs om du inte sökt och beviljats annat än A skatte sedel så har du A skatt. Även om du är arbtslös, sjukskriven.

Har jag påstått något annat (eller kommenterade du bara mig istället för Starres första inlägg)?

 

Har du däremot F-skattesedel så kan arbetsgivaren visst få reda på det och strunta i att betala A-skatt, även om du inte berättar det. Det hände en kollega till mig så sent som för ett år sedan. Han hade missat att skaffa FA-skatt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett inlägg utifrån frågan.

 

"Har du däremot F-skattesedel så kan arbetsgivaren visst få reda på det och strunta i att betala A-skatt, även om du inte berättar det"

 

Givetvis, men det är arbetsgiven som ansvarar för skatten i det fallet och i en tvist blir det arbetgivaren som får betala. (med vissa undantag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alltså är det en FA-skattsedel jag ska ha? För om jag nu, när jag enligt dig redan har A-skatt, ansöker om en F-skattsedel så upphör A-skatten att gälla?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Så alltså är det en FA-skattsedel jag ska ha?

 

Det är F-skattsedel du ska ha om du ska ha eget företag. Om du sedan är anställd också så får "automatiskt" A-skatt också. Det är F-skatt du måste ansöka om och som det ställs särskilda krav på. A-skatt är något man bara har ändå. Om du kryssar i F eller FA är mer en upplysning till skattemyndigheten.

 

Alltså, så här var det i praktiken för mig:

 

* Jag studerade och startade eget företag (F-skatt)

* Senare hade jag studerat klart och fick anställning.

* Jag skrev ett brev till Skattemyndigheten (eller om jag ringde, jag minns inte, var ingen stor grej i alla fall) och berättade att från och med datum x så är jag även anställd och då har FA-skatt.

 

(Med "automatiskt" menar jag alltså att det inte är något du måste ansöka om, utan du säger bara till.)

 

[inlägget ändrat 2003-11-19 22:58:37 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas N. H-vall

Hallå Starre!

 

Mycket av ovan ser jag redan att du vet om, med risk att upprepa sånt du vet :-). A-skatt fixar du själv och beställer från RSV då det är aktuellt för dig att få inkomst genom anställning, skulle det saknas a-skattesedel kontaktar säkerligen företagets löneavdelning dig om det. F-skatt används som tydligt om du har ett eget företag. Som arbetslös har du fortfarande A-skattesedel, i varje fall om du någon gång tidigare beställt den.

 

En FA-skatt kan ju vara bra att ha om du vill agera någon slags uppdragsgivare åt ett företag, och inte anställd. Även om du har ett företag och ändå vill arbeta som anställd så kommer det till användning. I det förstnämnda fallet är det ditt ansvar att göra klart för arbetsgivaren (innan uppdraget görs) om du skall ha betalt som F eller A skatt - I annat fall har arbetsgivaren full skyldighet att utgå från att A-skatt.

 

Jag föreslår att du tar en titt på denna adress (i övrigt på rsv.se också)

http://rsv.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=14143173&EXTRA_ARG=&host_id=1&page_id=3428&query=Askatt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...