Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MAXAD ?

Laptop

Recommended Posts

Vilken e marknadens bästa bärbara PC ?

Vad e max man kan trycka in i den, har kollat ut följande men finns det värre saker ?

Dell Inpiron 8600

- Pentium® M processor - 1.7 GHz

- UT - 15,4" TFT WUXGA

- 1024MB DDR RAM/333MHz

- 80GB Ultra DMA/ATA 100

- 128MB DDR NVIDIA® GeForceFX™ Go5650

- 4x DVD+RW

- internal combo 56k modem / 10/100 nätverkskort+Intel ® Pro wireless 2100

- Bluetooth

PS. Skit i priset.

Värre från samma källa:

Beskrivning

Summa exkl. moms 59.449 kr

Summa inkl. moms 74.311 kr

Precision Mobile Workstation M60

Standardkomponenter: Intel® Pentium® M Processor med WUXGA-skärm

Utrustad med Microsoft® Windows® operativsystem

1MB on-die L2 cache

WUXGA (1920 x 1200) DellSharp Wide Aspect Ratio TFT färgskärm

nVidia® Quadro™ FX Go700 128MB

Internt MiniPCI-kort Wireless 802.11

Inbyggt 10/100/1000 Ethernet LAN

Inbyggt 56k V.92 modem

Integrerad Smartcard-läsare

Dualpoint (Pekplatta & Styrpinne)

Högkvalitativt ljudsystem med inbyggda högtalare

'Smart' Advanced Lithium-jon 9-cellsbatteri med 'ExpressCharge'

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Professional (SP1), Svensk

Dokumentation och CD till valt operativsystem: Dokumentation och CD till valt operativsystem

Filsystem: NTFS

Processor & skärm: Intel® Pentium® M Processor 1.7Ghz - 15.4" WUXGA DellSharp Wide Aspect Ration TFT-skärm (+ SEK 4 670 kr)

Gold Technical Support: 3 Years Gold Technical Support

Batterier: 'Smart' Advanced Lithium-jon 9-cellsbatteri med 'ExpressCharge'

Extra batteri: Ingår ej

Grafikkort: nVidia® Quadro™ FX Go700 128MB

Hårddisk: 60GB löstagbar hårddisk ATA-100 (7 200rpm) (+ SEK 3 220 kr)

Extra hårddisk: 40GB löstagbar hårddisk ATA-100 (+ SEK 5 657 kr)

Minne: 256MB 266MHz DDR SDRAM (1x256MB)

Optisk enhet: DVD+RW 2x (+ SEK 3 230 kr)

Optisk enhet för D/Bay: DVD+RW 2x (+ SEK 4 360 kr)

Bärväskor: Läderväska 'Deluxe' för D-familjen (+ SEK 89 kr)

Trådlöst nätverk: Intel® PROWireless 2100 802..11b MiniPCI-kort - för Intel Centrino Mobile Technology

Bluetooth: Internt Bluetooth™-kort - Endast fabriksinstallation (+ SEK 174 kr)

Dockningsstation: D/Dock Station - portar för Ethernet & Modem, DVI , Media Bay, 1 x ½-längds PCI-plats (+ SEK 2 840 kr)

: Ingår ej

Skärmfärg för extern monitor, mus och tangentbord: Midnight Grey

Bildskärm: Dell 20" TFT UltraSharpTM Flat Panel (2000FP) - endast midnattsgrå (+ SEK 9 620 kr)

Tangentbord: Dell™ Midnight Grey USB tangentbord (+ SEK 260 kr)

Mus: Logitech mus, Optisk, Midnight Grey - USB (+ SEK 170 kr)

Pekdon för 3D-redigering: Ingår ej

Högtalare: Harman Kardon 395 (+ SEK 350 kr)

Antivirus: Symantec Norton Antivirus V8.0 Corp Edition, engelsk (+ SEK 365 kr)

Service: 3 års På-platsenservice Nästa Arbetsdag

CompleteCare: CompleteCare 3 års olycksfallsförsäkring från SAFE

Installationstjänster, på plats: Ingår ej

Edit: Jäklar, den missade min minnesuppgradering till 2 GB internminne... 256 MB Haha!

[Esc]

[inlägget ändrat 2003-11-19 16:03:19 av [Esc]]

Jo jag såg att M60 är väldigt bra , tyvärr är det bara graffe kortet som är bättre , samma valmöjligheter finns även till Inspiron 8600 när det gäller DDR minnen, ljudkortet skulle vara lika enl. DELL suporten, frågan är om det kommer komma en processor som är snabbare är den M-1,7:an som sitter i nu, den skulle motsvara en P4-2,2.

Hej! Jag är lite ny här men upptäckte att man inte får göra reklam för sig själv!

Däremot kan jag säja att det finns laptops med exakt samma konfigurationer som stationära PC:s.. T. ex gör ECS en råcool 16.1":s laptop på 3,06 Ghz som inte alls är så dyr importerad.

Vill ni ha en värsting rekommenderar jag apple såklart! Deras vrålsnygga 17":s dator kan du slänga in 4 Gb ram i ( vilket är lika mkt som det mesat på PC stationära, samt häften av apples nya g5:a )

Men 3,06 är självklart inte värst, det finns väl3.2:r också men jag är inte säker då jag aldrig haft ngn sådan!

Arne

[inlägget ändrat 2003-12-01 18:48:13 av Weyland]

Hej! Jag är lite ny här men upptäckte att man inte får göra reklam för sig själv!

Däremot kan jag säja att det finns ( då jag sålt sådana ) laptops med exakt samma konfigurationer som stationära PC:s.. T. ex gör ECS en råcool 16.1":s laptop på 3,06 Ghz..

Vill ni ha en värsting rekommenderar jag apple såklart! Deras vrålsnygga 17":s dator kan du slänga in 4 Gb ram i ( vilket är lika mkt som det mesat på PC stationära, samt häften av apples nya g5:a )

Men 3,06 är självklart inte värst, det finns väl3.2:r också men jag är inte säker då jag aldrig haft ngn sådan!

Arne

[inlägget ändrat 2007-01-24 14:53:13 av Erik Junesjö]

Jo självklart så finns P4-3,2 att få tag på men däremot har jag aldrig hört eller sett en M-2,2

Det som avgör om datorn blir snabb är ju helheten, tex bör man ju inte fylla hårdisken inte heller skaffa dåligt graffe kort och super bra skärm , alla komponenter skall väga lika och enl. min mening so känns det lite onödigt att proppa datorn full med 4 gb DDR minnen, och bara ha en liten hårdisk eller klen processor, vet du att du inte kör många applikationer samtidigt spelar det verkligen ingen roll.

Huvudsakliga frågan ang. "Maxad" bärbar dator var för att se om det fanns bättre graffe kort samt större HD att stoppa in.

Processorvalet M eller P beror ju således på om man vill ha en kokhet men snabb dator (P) som slukar batterier mot en M som inte är lika snabb men mer anpassad till det den är till för - att bära omkring på.

• 2 weeks later...

Asså, en Pb 17" tummare har en SNABB processor. 1.33 Mhz apple är mycket snabbare än 1.33 Mhz PC..

Exempelvis nya apple g5 är snabbar ei dess 2 Mhz utförande än en pc 3,06 :a!

Hård disk storlek är helt ointressant om man är ute efter prestanda! Bättre att ha mkt ram så man aldrig använde rhårddisken i aktiva processer..

Dessutom har apple, firewire 800, vilket ger dubbewlt så snabb filöverföring som till pc, dvs 800 Mbps. OM du med dett akopplar upp en stor extern 10000 rpms hård disk är det BÄTTRE än du kan få internt!

Arne

Exempelvis nya apple g5 är snabbar ei dess 2 Mhz utförande än en pc 3,06 :a!

Kanske det. Men nu kostar en dual G5a väldigt mycket mer än en P4 3.06 som även den är fruktansvärt dyr.

Visst är hårddiskstorleken ointressant om man är ute efter prestanda men det är inte heller därför man skaffar stora hårddiskar.

Dessutom har apple, firewire 800, vilket ger dubbewlt så snabb filöverföring som till pc, dvs 800 Mbps. OM du med dett akopplar upp en stor extern 10000 rpms hård disk är det BÄTTRE än du kan få internt!

Nä.

ATA är minst 100 mB/s idag. 800 mbit/s = 100 mB/s.

Sen finns det ju SATA som ger 150 mB/s eller 1200 mBit/s.

Sen är det annat än bandbredd som spelar in. Såvitt jag vet är ju FireWire 400 snabbare än USB 2 som teoretiskt ligger på 480 mbit/s när det kommer till hårddiskar.

Fasst faktum är att ingen hårddisk som går på dessa gränssnitt är ens i närheten av de hastigheterna.

[inlägget ändrat 2003-11-30 20:03:47 av tjoff]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...