Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Illustrator fråga ang bakgrundsfärg


PCsnubben

Rekommendera Poster

Hittade ingen annan rubrik för denna fråga...

 

Jag gör en annons i Illustrator 8.

Allt ser ut som det ska ,med text och bilder mm,

men nu vill jag ha en tonad/färgad bakgrund.

Hur gör jag det ?

 

/Ice

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt ser ut som det ska ,med text och bilder mm,

men nu vill jag ha en tonad/färgad bakgrund.

Hur gör jag det ?

 

Jag vet inte exakt vad du menar men det låter ju som att du bara vill ha en platta färgad i en bakgrundsfärg längst bak. Skapa objektet, färgsätt och högerklicka med "Selection tool" för att välja menyn "Arrange" --> "Send to back".

 

Eller har jag missuppfattat din fråga?

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade redan en "platta" kom jag fram till, så det var bara att färgsätta den.

Gjorde jag enligt ditt förslag , så hamnade den "nya" plattan bakom den befintliga och syntes inte alls.

 

En annanfråga.

Om jag ska göra en annons med ett specifikt mått tex. 100x100 mm, hur börjar jag då ?

Jag testade men det blev inbte som jag tänkte mig.

Sen fick jag dessutom en slags begränsningsram inne i annonsrutan som tar en bit av vänster sida och överkant vid utskrift.

Hur får jag bort den ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej IceBear!

 

För att göra en platta med övertoning -som det kallas- ritar du först en rektangel, markera den och välj paletten Övertoning. Börja med att klicka i färgrutan som finns där. För att ändra färgerna klickar du på "fyrkanten" och väljer det färgläge du vill ha i paletten Färg. Om det är en annons du gör tror jag tryckeriet vill ha CMYK. Vill du ha en övertoning med fler färger klickar du bara i fälten under "övertoningsstrecket" i paletten Övertoning. Då får du en ny "fyrkant" som du kan markera och välja färg för.

 

Börja med att ställa in ritytans storlek till 100 x 100 mm. Då har du automatiskt gränserna. "Begränsningsramen" är något som kallas Sidindelning, du kan enkelt få bort visningen av den genom att gå till menyn Visa och klicka på Göm sidindelning.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 14 years later...

Hej!

 

Nu gör jag kanske fel som inte svarar på trådstartarens fråga utan kommer med en egen.

I och med att den är snarlik lånar jag tråden.

 

Problem:

 

Jag har en ritad figur med oregelbundna former som jag har ritat upp på ett nytt lager ovanpå en mallbild.

Färgen är helsvart mot vit bakgrund. Jag har gjort om min färdiga figur till en vektorbild.

 

Nu har det visat sig att jag behöver få den vita ytan runtom min svarta figur att bli gul. Tänkte i min enfald att detta inte är något problem. Borde bara vara att klicka på den svarta figuren med Magic Wand eller liknande för att få en markering runt om och därefter på något sätt klistra in formen på en gul bakgrund men det går inte.

 

Problemet uppstår i och med att min oregelbundna figur omges av en rektangulär ram (som gör att det är vit bakgrund runt själva figuren) så när jag då exempelvis försöker lägga en gul bakgrund bakom, hamnar min svarta, oregelbundna form ovanpå men med vit bakgrundsfärg innuti ramen. Det vill säga jag får inte till det gula i direkt anslutning till den svarta figuren. Måste jag kalkera om så jag får en ny bana eller kan jag på något sätt få en selection runt min figur?

 

Oerhört tacksam för svar och hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...