Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att hitta bra bärbar ...


Donkey

Rekommendera Poster

Har länge tänkt köpa en bärbar, men aldrig riktigt kommit till skott, men nu tänkte jag att det skulle bli av.

Men jag har lite problem att hitta någon som jag verkligen gillar, kanske kan nån hjälpa mig.

 

Pris: max 12000kr

Minne: minst 256mb

Hårddisk: minst 30gb

CD-RW/DVD combo, diskettstation

 

Nån som känner till någon bra dator som uppfyller dessa krav??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill rekomendera Toshiba. har en sattelite A-10 2,2ghz 256ddr(orininal) har 512 nu, 30gb, cd/rw combo. kostade 10.000 men nu finns det bättre för samma pris. kolla elgiganten(dålig personal men bra pris på varor)

Mch tjoffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde min igår, men.. förutom det använder jag diskettstationen VÄLDIGT sällan. Filöverföring gör jag via nätverket, och jag använder bootcd istället för bootdiskett(er).

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till de flesta toshiba maskiner får man med en usb-diskettenhet som man kan plugga in vid de få tillfällen man behöver den. skönt för då sparar man ett par värdefulla gram och datorn blir mindre i volym.

Mvh tjoffe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag säljer datorer i butik och på nätet och har samlat på mig en del erfarenheter som kan ligga till råds ifall du ska köpa en laptop!

 

Det viktigaste att tänka på är ifall man vill ha en dator man ska plocka upp på flygbussen eller en att ha hemma mest! Själv har jag två olika, en 10,8 tums widescreen sony vaio t2ra och en 17tummare hemma!

Utifrån detta val så kan man sålla ordetnligt utifrån prestanda, skärmstorlek, anslutningar, hårddisk ( hemma datorn behöver inte lika stor ) samt framför allt datorns BATTERITID! Reser man mkt är ju trådlöst LAN och/eller airport extreme ypperligt!

 

Nästa steg är att se till de enskilda komponenterna:

 

Tänk på att vissa saker lätt kan uppgraderas, andra inte! Tex hårddisken brukar vara dyr att uppgradera så fixa en som du klarar dig med!

 

Processorn likaså, men generellt tycker jag att processorn sällan är det dåliga p ådatorer överhuvudtaget. Mest aktuellt om man spelar, och det är väl inte sååå aktuellt på knädatorn!? Det viktiga är snarare mycket ram och snabb hårddisk, är allergisk mot rasslande hårddiskar!

 

Minnet däremot är enkelt att uppgradera men tänk på att det ofta bara finns 2 platser så dra till med 1 rejäl modul då du uppgraderar istället för en halvdan du måste byta igen!

 

Grafikkort är lite si o så. Finns att uppgradera men måste passa just din modell, och håller du dig inte till de vanligast är det supersvårt att säga!

 

Ljudkort är tyvärr sällan bra på laptops, köp en ipod istället!

 

PCMCIA.. har du INTE inbyggt ethernet/modem så MÅSTE du ha moimnst 2 PCMCIA slots! Oftast bara 1 på många modeller! DEtta eftersom du använder ena slotten till ett ethernet/modem pcmcia kort och vill ha MINST 1 slot ledig för tex bluetooth, gps eller vad som helst!

 

Iofs kan man alltid köpa en usb dongle ( liten klump som man klickar fast mot usbporten istället ) istället! Allt som finns till pcmcia finns som usbdongles men då sticker den ju ut.. :/

 

Ett plus om datorn har inbyggd firewire eller blåtand. Just blåtand är supersmidigt om man har internet via mobilen, själv har jag kopplat min 3g telefon via blåtand till laptopen för att surfa när jag åker på bussen tex!

 

Trådlöst nätverkskort eller ett pcmcia kort för det är väl rätt obligatoriskt på laptops tycker jag också.. Att koppla upp sig trådlöst BÖR man kunna från alla datorer dyrare än 3000 kr enligt mig.. En trådlös hub kostar under tusenlappen och gör att du tex kan ha en extern dvdbrännare eller stor hårddisk som du använder till laptopen! På så sätt kan du uppgradera laptopen till en femtedel av vad delarna annars kostat!

 

Om du väljer att köpa en märkesdator så blir det enklare men likväl mkt dyrt att uppgradera eller laga. Dell har prsivärda datorer, Gateway likaså. IBM kostar runt dubbla deras priser för samma prestanda. ECS gör en 16.1 tums state of the art burk som jag gillar, inte alltför dyr för att vara en 3,06:a. Tror jag sålde dem för 28 000!?

 

Oj, blev långt detta tror jag skriver det som separat tråd också, väl mkt för att bara var svar på en fråga! Maila mig på arnelagerkvist@hotmail.com om du undrar ngt mer eller kankse t.ex vill ha förslag på vilken dator du kan välja för ett visst pris och fördelar/nackdelar med denna. Jag vet även var man kan hittta alla slags datorer mkt billigare än både pricerunner.se:s och kelkoo.se:s priser!

 

Med Vänliga Hälsningar

 

Arne

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...