Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WinNT DNS


Hoowe

Rekommendera Poster

På mitt jobb har vi en NT server som "publik" DNS, jag har ett domännamn som har sin primära DNS hos mitt företag. Kan jag peka domännamnet på t.ex. http://home.swipnet.se/enhemsida eller måste jag peka på ip adressen till home.swipnet.se och dom peka domännamnet på /enhemsida ...

 

Kanske vart lite rörigt... Hoppas någon förstår....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett maskinnamn (domännamn), som t ex putte.foretaget.se pekar på en visst IP-nummer som i sin tur tillhör en viss maskin.

 

Om du vill komma till en speciell sida direkt när man bara matar in "maskinnamnet" så måste den servern som har IP-adressen vara inställd så att den går till rätt sida.

Alltså, vill du att "putte.foretaget.se" ska göra så att man får upp sidan "www.swipnet.se/minhemsida" så måste man på servern "www.swipnet.se" ställa in så att den känner igen just "din egen" adress.

Det kan man antingen göra genom att man ger din hemsida på den servern en egen IP-adress som man i sin tur ställer in i DNS-servern som tillhör "foretaget.se".

Alternativt ställer man in den vanlina ip-adressen för servern "www.swipnet.se", och låter den servern känna av vilket servernnamn som står i adressfältet (i det här fallet "putte.foretaget.se"), sk "host header".

Nackdelen med ip-nummer-metoden är att den i regel är krångligare att sätta upp, nackdelen med host-header-metoden är att den inte fungerar med äldre versioner av browsers (version 2 och nedåt).

Väljer man någon av ovanstående metoder så kräver det att den som sköter servern "www.swipnet.se" samarbetar och antingen sätter upp "din" ip-adress eller ditt "host-namn".

(Du kan förstås prova med att låta putte.foretaget.se peka på www.swipnet.se i alla fall, men då måste du skriva putte.foretaget.se/minhemsida för att det ska fungera. Det är inte säkert att detta fungerar i alla fall.)

Alternativet är att du kan sätta upp en så kallad redirect på en annan server där du kan få sätta upp en egen domän. Detta innebär att någon skriver in putte.foretaget.se, den webbserver som sköter detta namn kommer då att skicka ett "kommando" till användarens broser att gå vidare till din hemsida på den andra servern.

 

Jämför adresser i stil med "come.to/sida", och t ex http://utbildningsguiden.computersweden.se/ .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...