Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Länkade tabeller men hur??

Eldhead

Recommended Posts

Hej,

jag har en Access databas med länkade tabeller som är kopplad via ODBC till en programfil. Det jag gör i programfilen uppdaterar tabellerna men inte tvärtom ju eftersom Access inte har stöd för detta. Vad jag inte fattar är hur tabellerna har kommit in till Access. Det finns liksom ingen dialog för "vill du importera tabellerna från programfilen exempel.pln"

Min fråga är: kan jag utgå ifrån att tabellerna är exporterade från mitt program och inte importerade från Access?

Hej.

Tabellerna är skapade och lagrade i Access. Ditt program använder sedan SQL-queries för att läsa informationen från databasen. Man läser information från databaser via s.k. SELECT-queries. Eftersom du kan uppdatera tabellerna från ditt program använder du dig också av UPDATE- och INSERT-queries.

Svaret på din fråga är alltså att tabellerna finns i Access och endast i Access och att ditt program använder sig av queries (frågor) för att läsa och ändra information i tabellerna.

Skriv om du undrar något mer specifikt så får du lite länkar.

Mvh

<Tabellerna är skapade och lagrade i Access>

Tabellerna är länkade till Access. Vad är meningen med länkade tabeller om dom är skapade i Access?

<Ditt program använder sedan SQL-queries för att läsa informationen från databasen>

Det finns visserligen en dialogruta där man kan skriva SQL-frågor i programmet men uppdateringen av tabellerna sker automatiskt under arbetets gång utan att man behöver öppna dialogen.

Frågorna måste alltså vara definierade en gång, riktade till Access och baserade på programmets databas.

/Johan

PS. Jag vill gärna ha länkar till mer info

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...