Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Flimmer vid tv-out

SundaY

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått väldiga problem med störningar vid tv-out. Det är stora störningar som vandrar upp och ner på tv'n. Jag har kollat en hel del och störningarna försvinner om jag drar ut alla andra kontakter på tv'n som digitalboxen, antennsladden, ljudsladd till förstärkaren. Det hjälper inte att dra ut någon av dem utan alla måste väck för att det ska fungera. Alla mina uttag är ojordade så det kan ju inte vara någon jordslinga eller något sånt... Jag har testat diverse kablar som svhs av olika kvalite, koax(blir något bätter men inte bra). Men sen det sjukaste är att om jag skickar bilden med radiolänk så är det flimmerfritt. Men jag vill inte köra med det för det störs så lätt ut och har lite sämre kvalite.

Jag har även testat från 3 olika datorer till 3 olika tv apparater, med samma resultat. jag har olika modeller av nvidia kort, gf3, gf4mx & gf4 4400.

Jag har helt slut på ideer nu och MÅSTE ha hjälp, snälla!

//Ola

Tre teorier.

1. Jordslinga, fast du motsäger det med att du ej har några jordade uttag. Men har du inte två skilda jordpunkter i systemet ändå? Antenn är ena, kan det finnas någon annan?

2. Fasfel mellan kontakterna som olika delar av utrustningen är anslutna till. Problemet borde då visserligen kvarstå om du kopplar ur alla apparer bortsett från TV och dator. Men testa att anslut alla via samma kontakt/propp om proppen orkar.

3. Lång kabel? Miljö med kraftiga störningar? Störning induceras i kabel? Testa att flytta kabel/dator.

Antennen är ofta den kabel som transporterar in störningen i systemet.

Mer kan jag nog inte ge.

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...