Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minska fläktens O(!)väsen?


Gunnar3

Rekommendera Poster

Jag har en dator byggd kring ett ATX midi chassi, 230W. Den för ett himla väsen, troligen fläktaggregatet (bara en fläkt) där bak eller. Hur kan man minska varvtalet utan att minska kyleffekten för mycket? Kan man ändra spänningen och på så sätt minska varvtalet, eller hur bör man göra? Det ska gärna vara billigt också! Kan man ändra något i Biosen kanske, mitt ABIT BF6 moderkort har ju sk "SoftMenu Bios"?!

 

Mvh Gunnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Jakob Hägglund

Är den väldigt igen dammad så kan de hjälpa med att dammsuga den, obs se till att inte köra på maxfart på damsugarn så att du får med något som du inte vill ha med. Kan gå?!

 

MVH Jakob H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Vilken fläkt är det som låter??? Den i nätagget eller cpu fläkten??? Jag har inte testat själv men har hört yktas att det ska funka att limma på någon typ av väv eller nått sånt på insidan an chasit, vet inte om det hjälper så mycket när det gäller nätagg fläkten men kanske cpu fläkten...

 

//Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först måste du verkligen lokalisera källan till oväsendet. Lyft på locket och lyssna, är det CPUfläkten , eller kanske hårddisken, ev kylfäkten för kraftaggregatet? Du hade en ATX-låda. då borde det vara tempstyrning på kraftaggfläkten.CPUfläkt sitter varmt och det gillar INTE fläktlagren. Ljudliga hårddiskar är inte ovanligt. Livslängden på en kraftaggfläkt är f.ö >50kH.

Du har ev inte en extra fläkt någonstans i lådan??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...