Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lurad?


Niklas

Rekommendera Poster

Hur kan jag på en SDRAM krets se om det är PC-66 eller PC-100 minne?

Jag har en misstänkt hemmagjord påklistrad etiektt på en av kretsarna på min 128 modul, där det står PC-100. Sen står det ju en massa "etsade" saker på kretkortet, kan man få ut något av det?

Anledningen till att jag frågar är Windows havererar (Windows skyddsfel osv.) efter att jag uppgraderade till en PIII 550. Hade en Cerleon 500 innan. Drar jag ner FSB:n till 66 fungerar det bra. När jag kör 100 bussen ställer jag in PCI-klockan så att den går på 33 Mhz som den alltid har gjort ändå fungerar det inte. Har ett PCI-grafikkort + Voodoo 2.

Eller kan det vara något annat än minnena?

Har ett Abit BE6-II moderkort.

 

// Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G.I. Linko

Det är lätt att kolla om du har ett PC100 minne.

Sätt i minnet och vid uppstart med 100 MHz FSB och kolla om datorn räknar igenom hela minnet och inte bara halva. T.ex. 128 MB blir 64, 64 blir 32, osv. Halveras minnesmängden är det en 66 MHz modul, annars en 100 MHz

 

Om det är samma minne som satt i celeron datorn kan man även mistänka att det bara är ett 66 MHz minne, pga. att celeron finns i "66-Mhz varianter"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Ack ack ack !

Inte ett rätt.....

Eftersom PC100 är en standard som minnen kan följa, så är går det inte på ett enkelt sätt att se om det är ett PC100 eller PC66.

En fingervisning kan dock latancy-märkningen ge, ett PC100 bör ha minst 10ns, medans 12ns räcker för ett PC66.

Bättre minnen har numera 6-8ns.

 

De flesta PC66 minnen brukar FÖ fungera utmärkt i 100MHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...