Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Postscript installation

Wippika

Recommended Posts

Postscript installation?

Hej

Undrar lite hur man igentligen ska göra då man ska installera postcript drivrutiner för olika skrivare.

Som det är nu så har jag tr olika närverkskrivare samt PS drivisar till dessa, och vad jag gör nu för att installera dom är att jag kopierar dessa tre olika PS drivisar till den mapp för varje program som ska använda dessa t.ex. Freehand, Pagemaker.

Men finns det inget enklare sätt än så här??

Ganska jobbigt att första kopiera drivrutiner för varje skrivare och sedan ska dessa kopieras för varje program som ska använda PS!!

/Mvh

Uhm... Om PS är installerat på nätverksskrivarkön ska man väl inte behöva att installera manuellt massa drivrutiner för varje applikation som vill använda den.

Är ingen expert på området men där jag jobbar behöver man inte hålla på och installera PS för varje applikation som vill nyttja det.

uhm...

PS är inte installerat på skrivarkön (Fråga mig inte varför), har heller inte tillgång att installera det på ett tag nu..

Men hur som helst så brukar jag installera drivrutiner för dom skrivare som ska finnas tillgängliga för varje klient. Men jag har gjort så att under egenskaper för varje skrivare har jag valt att lägga till ny drivrutin och valt PS drivrutinen, Så då finns det både PCL6 och PS drivrutiner för dom aktuella skrivarna...

Men..

Måste man ha både PCL6 och PS? Räcker det inte med bara PS, den måste väll klara att skriva att typer eller?

PPD:

vad innebär det? Jag har lärt mig att jag måste kopiera PPD filer för aktuella skrivare till vissa programs mappar t.ex Pagemaker m.m.

Vad är skillnade på PS och PPD ???

/Mvh

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Skrivare

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

Yttermera.se

postscript är ett programspråk, ppd är ett sätt att tala om vilka skrivarspecifika funktioner som finns vi kan säga att ppd:n sätter en "dialekt" på postscripten.

Med andra ord så anväder du en postscriptdrivrutin för att skapa postscripten (t.ex adobe ps) och du anger i respektiver program vvilken ppd som skall användas. Tyvärr så måste man ibland kopiera PPD-filer till flera olika mappar eftersom olika program letar på olika ställen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...