Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sälja gammal licenser?


slackie

Rekommendera Poster

Hej,

 

Man har ju med åren köpt en del datorer och till vissa av dessa har det följt med diverse licenser, t ex. OEM licenser till olika windows versioner.

 

Inte för att folk nu längtar efter just windows 98 (kanske?) men frågan är om jag som äger en windows 98 licens kan sälja vidare min licens till ngn som är intresserad av att köpa den?

 

Det står nämligen "levereras endast med nya datorer..."

 

tackar på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vad menas i så fall med "datorn". Är det chassit, moderkortet eller ngt annat? Jag menar att det är många som med mej hottar upp sin dator när ekonomin tillåter eller att ngt är gamalt för ngn annan men nytt och bättre för mig. Har för mig att det är ett klistermärke som skall sättas på "burken" som tillhör OEM-licensen, då går det väl att sälja dessa två ihop. Det är ju lika stor fråga gällande programvaror som ingår i ett dataköp, typ brännare med exempelvis nero. Det är ju billigare att köpa en begagnad licen och uppgradera den, än att köpa nytt.

 

Vad skulle en WIN-98 SE vara värd, när ngn säljer den som han/hon fått gratis i dataköpet?

 

/PePPe

Tid, är ett digitalt pip var timme.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya delar som du införskaffar kan inte ingå paketet med dator + licens. Hur det däremot fungerar om du splittar upp datorn och säljer del för del vet jag inte.

 

Att bara sälja enbart mjukvara och klistermärke var en intressant idé, men det känns ändå som att det inte borde vara rätt.

 

Någon annan på forumet som besitter bättre kunskap inom området?

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen är väl en licens en dator, men vilken typ av dator står väl inte på licensen eller? Skulle licensen vara registrerad hos MS så vet i katten om det går att ändra användare.....

 

Men som DU skriver det finns säkert någon med mer kunskaper i ämnet..

 

/PePPe

Tid, är ett digitalt pip var timme.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...