Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två gamla till en.


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck

För att leka med:

 

Jag har två datorer av förra generationen som blivit över - 350,400Mhz, under 10Gb Hd, 512Mb RAM 133Mhz.

Den ena har Me, den andra XP-home (olika filsystem alltså).

 

Kan jag bygga in XP-Hd:n i Me-burken som slave (Me-burken är rymligare).

 

Och trycka in RAM så mycket den tål.

 

Hur kan jag köra de två då?

 

Tänkte pröva Knoppix också sedan.

 

Men: Logga in i ena eller andra Hd:n med olika OP? Eller kan jag då klicka på tex D: eller E: och vaddå?

 

Trycker jag in XP-hd:n i ME-burken som slave lär datorn väl boota i ME-hd:n? Har jag någon access till XP-hd:n då? Eller måste jag ha typ "Partition Magic"?

 

Förvirrad men nyfiken...

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2003-11-13 00:14:39 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag vet inte om Me har något stöd för att läsa NTFS, men jag betvivlar det. Partition Magic hjälper dig inte direkt med något sådant, såvida du inte vill konvertera filsystemet permanent. Möjligen skulle VMWare kunna använda sig av den fysiska NTFS-enheten istället för en virtuell enhet, men jag vågar inte lova det heller.

 

Måste du koppla in NTFS-enheten som slave? Du borde kunna sätta den som master eller åtminstone sekundär master (om man nu får kalla master för master, se nyheterna). Om ditt BIOS har stöd för det borde du då kunna välja vilken hårddisk du vill boota ifrån. Jag har själv flyttat en bootbar hårddisk från ett Me-system till en helt annan dator, och den startade utan att gnälla särskilt mycket alls, så jag antar att detsamma gäller om du bootar från XP-disken -- inga garantier. Kan du boota från XP bör du kunna se båda enheterna, från Me kan det vara trixigare.

 

Har du tillräckligt med plats kan du ju testa att kopiera över allt till den ena enheten och sedan formattera den andra, antingen genom att försöka boota upp i XP enligt ovan eller om datornerna har nätverkskort, via ett nätverk (har du inte en hubb eller switch men nätverkskort finns det nätverkskablar för koppling direkt mellan två datorer).

 

Knoppix är kul och bra och rekommenderas varmt. Dock är jag lite osäker på hur det är med stödet för NTFS. Om du lyckas fria en av hårddiskarna kan du ju även testa hårddiskinstallationen av Knoppix som är lätt och smidig. Särskilt med äldre hårdvara brukar det gå att klämma ut mer med Linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...