Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Disk begränsning


Kashif Nagi

Rekommendera Poster

Kashif Nagi

Hej,

 

På min avdelning har jag lagt upp en NT4 Wkst PC som fungerar som sk Filserver. Efter att ha lagt upp ett antal användare har jag lagt upp deras hemkataloger på denna PC som bara den för tillfället inloggade användaren kommer åt.

Så långt fungerar allt bra.

Men hur gör jag för att begränsa arean på hårddisken som de får disponera? Jag vill ex bara tilldela 40 Mb per användare.

 

Jag har hör att man kan skappa ett sk script, men jag vet absolut inte hur ett sådant skapas och var jag skall lagra det, på servern eller lokalt.

Vad skall den hetta, osv. osv.

 

Vore tacksam för hjälp och en liten snabbkurs!

 

Kashif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry men WinNT4 klara inte av att begränsa disk arean för enskilda användare, det får bli ett extra program för det...

 

eller har jag fel...?!

 

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kashif Nagi

Jag tror och hoppas du har fel!!!

 

Känner nämligen till att den möjligheten finns, men vet inte hur jag skall gå tillväga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, C har rätt. Går ej i ren NT4. Det blir tredjepartsprodukt i så fall. I Exchange kan man begränsa mailboxens storlek på servern men det är ju ngt helt annat. För att åtminstonde få ngn form av kontroll brukar jag själv alltid lägga hemmakatalogerna på en egen partition.

 

/Joe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael Andersson

Som tidigare sagts, det går inte att sätta disk-kvotering per användare. Dock finns det lite hjälp på vägen även om det enbart gäller användarnas profiler. Proquota som kom med SP4 om jag inte minns fel. Med denna får man möjligheten att sätta upp profilkvotering med hjälp av Policy-editorn.

 

//Micke A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...