Just nu i M3-nätverket
Jump to content

pop3 ??

Sashy

Recommended Posts

Haloj!

Är det ngn som vet om det finns ett alternativ till

att använda pop3 servern för sin mejl mottagningsapplikation.

Det är nämligen så att på min skola så låter inte administratörerna

oss att utnyttja pop3serv. o inte heller får vi rättigheter för att

kunna loggain på den, det hindrar mig från att göra denna inlämningsuppg.

Please help...=(

jerker olofsson

Beskriv lite mer detaljerat.

Du skriver att ni inte får använda "pop3 servern". Vilken server? Skolans? Eller är pop3 blockat i brandväggen? Något annat?

Jag antar att IMAP inte heller är tillåtet om det är brandväggen. Är det brandväggen så blir ni isf tvungna att sätta upp en server på det lokala nätet.

Om det är skolans server ni inte får tillgång till kan du ju bara skapa ett konto på home.se eller liknande och hämta mailen därifrån (De har både POP3 och IMAP4 stöd).

Ett sista alternativ är ju att hämta mail över HTTP, om en server som klarar köra det finns?. Isf kan du säkert köra det innifrån skolans nät eftersom port 80 säkert är öppen i brandväggen eller om en HTTP-proxy används.

• 2 weeks later...

Hejsan, tack för ditt svar..alltså min lärare har föreslagit en annan lösning att ta emot mejl, och det är genom Outlook.

Nu är det så att vi har ju egna konton på skolan, både för att logga in på datorerna samt att komma åt vår mejl genom Outlook. Vår lärare säger att det kan gå att hämta mejlen via Outlook. Nu undrar jag om du har nån aning om hur det ska se ut i koden?

ha d bra!

om inte outlook är helt knasigt så använder det sig av vanlig pop3 alternativ imap, så det lär ju inte hjälpa dig något.

Fast vad vet jag, microsoft har för vana att hitta på sina egna saker ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...