Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låsa textstorleken


grott

Rekommendera Poster

Gäst PLEASE_DELETE_ME

Varför vill du göra detta först och främst ?

Webben är till för alla, även dem med synfel osv

 

Jag tycker att folk borde sluta prioritera det grafiska i första hand och istället göra informationen så tillgänglig som möjligt!

 

Dessutom är det enkelt att 'ignorera' de stilmallar som anges på en sida om man använder en bra webläsare{Mozilla, Opera, Firebird osv}

 

={Dionne}=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder stilmall kan du i css-filen skriva:

.veckans {
[color="#0000ff"]font-size:12px;[/color]
font-family:Arial, Verdana;
color:#ED1C24;
font-weight: bold}

 

Om du vill skriva det i HTML-koden kan du skriva:

<span [color="#0000ff"]style="font-size:32px"[/color]>Min text</span>

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

[inlägget ändrat 2003-11-12 12:43:11 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De med synfel har kanske lägre upplösning än övriga.

Eftersom de flesta(?) sidor beskrivs med pixlar idag så fungerar ju det.

En normal teckenstorlek på en hemsida motsvarar ju windows normala teckenstorlek så har man problem med den så bör man ändå sänka upplösningen.

 

Sen så tror jag att det är en väldigt mycket större andel som har snurrat på scroll hjulet samtidigt som ctrl var intryckt av misstag och aldrig kommigt tillbaka till 'deafult' läget.

 

Kan bli rätt jobbigt att ta hänsyn till textstorleken även om man inte prioriterar det grafiska.

Det räcker med att man försöker prioritera lätttillgänglighet för att man ska få problem.

 

Ignorerar man stilmallar vet man vad man håller på med och gör det då på 'eget ansvar' (man får skylla sig själv om det inte ser ut som det är tänkt) och det är väl inget fel med det så länge det görs medvetet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte göra annat än instämma i det som tjoff skriver!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME

De som inte har lägre upplösning då, eller de som inte vet hur man ändrar, ska inte de kunna ta del av info'n ?

 

Om man tex skall ha liten text på sin sida bör man i alla fall ha en funktion tillgänglig som gör det möjligt för besökaren att ändra storlek på texten.

 

Kan bli rätt jobbigt att ta hänsyn till textstorleken även om man inte prioriterar det grafiska.

Det räcker med att man försöker prioritera lätttillgänglighet för att man ska få problem.

 

Hur, exakt, är det jobbigt ??

I och med XHTML och CSS är det väldigt smidigt och enkelt, dessutom blir sidorna {oftast}snabbare för besökarna och lättare för dig att underhålla.

 

{edit: varför tror ni att tex windows låter användaren ändra text-storlek efter eget tycke ?

Är det för att vissa tycker att det är snyggare med 12 pixlar än 10 eller är det för att även synsvaga skall kunna använda systemet ?}

 

={Dionne}=

 

[inlägget ändrat 2003-11-12 13:16:15 av Gilbert Dionne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en metod som fler borde snappa upp. Precis som vi utvecklar olika beroende på vilken webbläsare och plattform användaren sitter på så används olika stilmallar. På samma sätt har vi versioner av sidan där stilmallar inte används på samma sätt (inga fixa textstorlekar bla) så att ex. textsize kan ändras via webbläsaren.

Det tar i princip ingen tid alls att anpassa sidorna efter de flesta miljöer, om man har skrivit ett bra cross-browser bibliotek som utefter klientens behov anpassar objektmodell och stilmallar.

 

- Chris

 

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME

Anjuna Moon, ledsen att behöva säga detta men det där borde fler absolut INTE snappa upp!!

 

Vi behöver inte längre utveckla för olika browsers, XHTML-standarden gör att vi slipper koda en version för tex NS.4x, en för IE osv. En version är allt som krävs, om den är korrekt kodad vill säga. Denna sida fungerar sedan i alla webläsare eller annan media, tex mobiltelefon, så länge de har stöd för XHTML.

 

={Dionne}=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ju äldre man blir desto större typhöjd önskar man - såväl på papper (t.ex. i böcker) som på webben.

Webben är till för alla, även dem med synfel osv

 

Jag tycker att folk borde sluta prioritera det grafiska i första hand och istället göra informationen så tillgänglig som möjligt!

Jag vill tacka Gilbert för Ditt utomordentligt klargörande inlägg. Det var det bästa jag läst på länge vad gäller webbsidors utfrormning.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME

Nej, jag menade inte så :(

 

Det jobb du har lagt ner på API't är säkert jättebra, jag vet efter att ha läst dina inlägg här på eforum att du besitter fina programmeringskunskaper!

 

Poängen med mitt inlägg var att för kanske 2 år sedan hade ett API såsom ditt vart väldigt lämpligt.

Men faktum är att webben utvecklats enormt fort de senaste åren, det är inte längre ett 'krig' mellan IE & NS, webben är nu mycket mer standardiserad. Vet inte om du känner till w3c, det är nu så att det är de som sätter standarderna för webben {i samarbete med bla Microsoft mfl} och vi är redan framme i utvecklingen då vi inte behöver koda 'en version per browser'. Så länge man håller sig till korrekt XHTML och css renderas sidorna på samma sätt i de webläsare som har XHTML-stöd, NS 6+ och IE 5.5+. Dock värt att notera är att samtliga versioner av IE innehåller buggar{nähe! :o} och bristande stöd på vissa områden.

 

XHTML ersätter HTML, vare sig man vill det eller ej. Det är här för att stanna.

 

Jag kan bifoga länkar där fördelarna med XHTML förklaras om ngn är intresserad. {vilket ni absolut borde vara om ni pysslar med websidor}

 

={Dionne}=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bifoga länkar där fördelarna med XHTML förklaras om ngn är intresserad. {vilket ni absolut borde vara om ni pysslar med websidor}

Gör gärna det, kan vara intressant att läsa!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=) Jag tog inte illa upp. Faktum är att jag inte jobbat med webbutveckling det senaste året (har lämnat över all min API och annat till andra här), jag utvecklar nu enbart system i VB.net, så jag har väl inte följt med så jättenoga i x-utvecklingen. För mycket man vill hänga med i, för lite tid =/

 

Hur passar XHTML förresten in i webbläsarnas specifika DOM-detaljer. Är objektmodellerna omfattade helt av standarden?

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME

 

Flexible Layouts with CSS Positioning

http://www.alistapart.com/articles/flexiblelayouts/

 

Better Living Through XHTML

http://www.alistapart.com/articles/betterliving/

 

Why Don’t You Code for Netscape?

http://www.alistapart.com/articles/netscape/ {personlig favorit-artikel}

 

“Forgiving” Browsers Considered Harmful

http://www.alistapart.com/articles/forgiving/

 

Det var de länkar jag hade bland mina bookmarks, trodde jag hade fler.

 

 

Perfekt exempel på XHTML & CSS i samverkan hittas här:

http://www.csszengarden.com

-- testa att klicka på olika exempel i menyn till höger, det enda som ändras är css-filen!

Källkoden är kanske lite overkill, men den visar i alla fall möjligheterna med XHTML & CSS.

 

={Dionne}=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME

Tidigare var man ju tvungen att koda specifikt för NS 4.x och för IE 4.x samt 5.x då dessa inte hade något eller väldigt dåligt stöd för DOM.

 

Webbens utveckling går onekligen åt rätt håll, det gäller bara att få så många som möjligt att hänga med och inte fastna kvar i gammal{och felaktig} kod.

 

={Dionne}=

 

[inlägget ändrat 2003-11-12 15:19:16 av Gilbert Dionne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att folk borde sluta prioritera det grafiska i första hand och istället göra informationen så tillgänglig som möjligt!

*poäng*

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur, exakt, är det jobbigt ??

I och med XHTML och CSS är det väldigt smidigt och enkelt, dessutom blir sidorna {oftast}snabbare för besökarna och lättare för dig att underhålla.

 

{edit: varför tror ni att tex windows låter användaren ändra text-storlek efter eget tycke ?

Är det för att vissa tycker att det är snyggare med 12 pixlar än 10 eller är det för att även synsvaga skall kunna använda systemet ?}

 

Det blir jobbigt i och med att du inte kan ha en meny i en del av en tabell för att det ska se acceptabelt ut om någon klämmer dit en stor textstil, om du inte ska ha stora marginaler. Och feta marginaler har man helt enkelt inte när man är begränsad till <800 pixlar.

 

Visst blir det smidigt med CSS, själv tycker jag att PHP är roligare att pyssla med (mest därför att jag aldrig orkat sätta mig in i CSS ordentligt). Vilket låter mig att använda flera olika designer med samma innehåll utan extra underhåll. Men det jobbiga är ju att göra designen.

 

En av de större anledningarna till att jag normalt använder fasta storlekar på mina texter är för att väldigt många har råkat snurra på sitt scroll hjul med ctrl intryckt.

Jag har absolut inget emot att någon förstorar texten tillfälligt för att kunna läsa den bättre.

 

Däremot har jag något emot att besökare lämnar sidan (eller stör sig på den) bara för att den blivigt förvriden pga. ett större typsnitt.

 

Om explorer höll storleksinformationen specifik för varje sida eller om man kunde skriva så att den nollställde storleken på specifika sidor (och sen låta användaren ändra om han vill) så skulle jag inte behöva sätta fasta storlekar.

 

En annan anledning till varför jag kör med pixlar är för att det normala sättet ger mig väldigt lite kontroll över storleken. Antingen är det för litet eller för stort.

Finns kanske ett sätt att komma förbi det, för mig har det varit att använda pixlar då jag löser flera problem med det.

 

Surfar man runt på sidor så är det väldigt få som tillåter en att ändra storleken på texten.

Det är inget argument för varför man inte ska låta användarna ändra på det, men det är väl ändå ett bevis på att det är väldigt tidskrävande att göra möjlighet för det.

 

Att låta användaren kunna ändra storleken på huvudtexten vore kanske inte så dumt (via ex. CSS). Men att överge fasta fontstorlekar helt känns onödigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir jobbigt i och med att du inte kan ha en meny i en del av en tabell för att det ska se acceptabelt ut om någon klämmer dit en stor textstil, om du inte ska ha stora marginaler. Och feta marginaler har man helt enkelt inte när man är begränsad till <800 pixlar.

 

För det första går det utsökt att få menyer i tabeller att se acceptabla ut även om man inte designar för att stänga ute synsvaga och för det andra så är jag rätt säker på att de som verkligen stängs ute av en trasigt styrd design blir bra mycket gladare av att besöka en sajt med lite glapp i menyer än att inte få besöka sajten alls (eller inte kunna utnyttja menyerna som behövs för att navigera).

 

(mest därför att jag aldrig orkat sätta mig in i CSS ordentligt).

Det kan kanske förklara varför du tycker att det är jobbigt? :-).

 

En av de större anledningarna till att jag normalt använder fasta storlekar på mina texter är för att väldigt många har råkat snurra på sitt scroll hjul med ctrl intryckt.

Med CSS kan du t.om ha ett default-stylesheet med låsta storlekar och lite lätt ha en länk som (utan omladdning växlar till något som tillåter att man ändrar storlek). Då behöver du inte vara orolig för att folk som inte vill göra så där gör det av misstag.

Om man antar att besökaren kör en modernare browser än IE så kan han dessutom växla utan att du behöver lägga ut en länk för växlandet.

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-12 23:34:03 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första går det utsökt att få menyer i tabeller att se acceptabla ut även om man inte designar för att stänga ute synsvaga och för det andra så är jag rätt säker på att de som verkligen stängs ute av en trasigt styrd design blir bra mycket gladare av att besöka en sajt med lite glapp i menyer än att inte få besöka sajten alls (eller inte kunna utnyttja menyerna som behövs för att navigera).

 

Visst går det.

Men det innebär stora begränsningar designmässigt och funktionsmässigt som man visserligen kan komma undan - men det är jobbigt och tar tid. (självklart) Beroende på vad slags design man vill komma åt.

Ofta blir det kompakt om man vill kunna stödja 800*600 upplösningar.

 

Det kan kanske förklara varför du tycker att det är jobbigt? :-).

 

Jo. Men det som är _jobbigt_ är inte CSS utan att designa en sida informationsrik sida som inte berörs funktionsmässigt utav att nån pillar på fontstorleken på hela sidan.

Väldigt få sidor skulle klara av att man förstorar texten på ett bra sätt.

 

Med CSS kan du t.om ha ett default-stylesheet med låsta storlekar och lite lätt ha en länk som (utan omladdning växlar till något som tillåter att man ändrar storlek). Då behöver du inte vara orolig för att folk som inte vill göra så där gör det av misstag.

Om man antar att besökaren kör en modernare browser än IE så kan han dessutom växla utan att du behöver lägga ut en länk för växlandet.

 

Jo, det skulle fungera. Men då återkommer designproblemen. Bättre att låta användaren kunna ändra storlek på huvudtexten (genom exempelvis css) men inte på övrig text.

Att utesluta IE vore mer eller mindre självmord, även fasst den är så omodern ;)

 

 

Skulle jag vara synsvag skulle jag sänka upplösningen.

Då blir allt större. Även operativsystemets text som inte är större än en hemsidas.

 

[inlägget ändrat 2003-11-13 00:12:47 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det.

Men det innebär stora begränsningar designmässigt och funktionsmässigt som man visserligen kan komma undan - men det är jobbigt och tar tid.

 

Det innebär INTE stora begränsningar, det är ett lika ogrundat påstående som att säga att det innebär stora begränsningar att designa så att saker ser bra ut i andra browsers än IE6. Det är helt enkelt inte sant.

 

Tycker man att ett bra jobb är ett jobb som alltid går snabbt och har en massa genvägar ska man nog överlåta jobbet åt någon som kan sin sak.

 

Jo. Men det som är _jobbigt_ är inte CSS utan att designa en sida informationsrik sida som inte berörs funktionsmässigt utav att nån pillar på fontstorleken på hela sidan.

CSS ger dig just möjligheten att designa så att sidan ser utsökt ut för alla utom de som sagt att de vill kunna ändra på font-storleken. Varför inte läsa på lite om vad det innebär innan du sågar tekniken.

 

Bättre att låta användaren kunna ändra storlek på huvudtexten (genom exempelvis css) men inte på övrig text.

Och på att låta användaren välja storlek på text där du tycker att det passar och inte där användaren tycker att det passar vinner du vad?

 

Att utesluta IE vore mer eller mindre självmord, även fasst den är så omodern ;)

Det var inte det jag menade, ha du en länk så att IE-användare kan växla stylesheet, de som kör något modernare browsers slipper leta efter knappen.

 

Skulle jag vara synsvag skulle jag sänka upplösningen.

Skulle du vara synsvag skulle du veta bättre än att kasta ur dig sådana uttalanden.

 

Om det kan vara till nån glädje så kan du ge dig den på att en pixelstyrd design kommer att gå åt skogen ändå, enda sättet du med säkerhet kan få det att se lika ut för alla är att leverera PDF:er och inte HTML.

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-13 00:24:59 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag vara synsvag skulle jag sänka upplösningen.
då får du ett helvete att läsa /navigera på sidor som är designade av folk som anser att alla skall köra med en upplösning på minst 800x600 eller vad det är som gäller idag (eftersom ingen behöver köra med...). Dessutom är det en omöjlig lösning för de (vi) synskadade som inte klarar långa rader.

 

Förstår inte varför folk är så himla förtjusta i att låsa sina webbsidor. Hela iden med webben är ju att informationen skall kunna läsas hur/när/varsomhelst.

 

Måste vara enklare att göra en flexibel lösning som följer standarder jämfört med att skapa något som skall se likadant ut på mobiltelefoner, högupplösta skärmat, lågupplösta skärmar, lynx, .. . . .. .

 

uggh, fungerar det inte i opera med shift+f11 så bör det ses som en misslyckad design :P

 

Några av mina favoritsidor har haft samma grunddesign från mitten av 1990 talet. Ser helt moderna ut tack vare pyttelite css. En bra grundkonstrukionen där användaren bestämmer bredd storlek osv. Naturligvis med ordentlig rubriksättning så att den blir lättnavigerad och snabbläst med skärmläsare också.

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME
Det blir jobbigt i och med att du inte kan ha en meny i en del av en tabell för att det ska se acceptabelt ut om någon klämmer dit en stor textstil, om du inte ska ha stora marginaler. Och feta marginaler har man helt enkelt inte när man är begränsad till <800 pixlar.

 

För det första skall man inte använda tabeller för menyer, det är inkorrekt syntax precis på samma sätt som det är inkorrekt att ha en <ul>-tagg i ett p-element.

Tabeller används fortfarande av många på felaktigt sätt pga den gamla html-standarden inte hade större möjligheter till att skapa layouter. Detta har ändrats nu och det finns ingen anledning till att fortsätta misbruka tabeller på detta sätt. Tabeller är skapta för tabulär data {säger man så?} inte layout!

 

 

Däremot har jag något emot att besökare lämnar sidan (eller stör sig på den) bara för att den blivigt förvriden pga. ett större typsnitt.

Är det bättre att de lämnar sidan för att de inte ser vad som står på den ?

 

De som surfar in på en sida vill ofta ha reda på info, det grafiska är allt som oftast tämligen ointressant.

Visst, det är trevligare med lite färger osv men det är inte därför de surfar in på sidan.

 

 

Om explorer höll storleksinformationen specifik för varje sida eller om man kunde skriva så att den nollställde storleken på specifika sidor (och sen låta användaren ändra om han vill) så skulle jag inte behöva sätta fasta storlekar.

Det går ju att skriva en funktion i javascript som ändrar textstorleken mha css och sparar värdet i en cookie.

 

 

Surfar man runt på sidor så är det väldigt få som tillåter en att ändra storleken på texten.

Det är inget argument för varför man inte ska låta användarna ändra på det, men det är väl ändå ett bevis på att det är väldigt tidskrävande att göra möjlighet för det.

Samtidigt har de flesta sidorna inte angivit textstorleken i pixlar, utan antingen i procent eller small/medium/large osv. Detta leder till att om användaren ändrar textstorlek i webläsaren kommer texten förstoras/förminskas beroende på vad användaren valde. När man anger textstorleken i pixlar är detta en omöjlighet.

 

 

Att låta användaren kunna ändra storleken på huvudtexten vore kanske inte så dumt (via ex. CSS). Men att överge fasta fontstorlekar helt känns onödigt.

Ehm, nu säger du ju emot dig själv !

 

Du har ingen aning om vilka dina användare är och har därför inte heller någon aning om deras förutsättningar, men det borde ligga i ditt största intresse att så många som möjligt kan se dina sidor {dvs innehållet}.

 

 

För mig är det ganska uppebart att du bryr dig mer om din design än dina användare.

 

={Dionne}=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...