Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
JANspeed

Spännande uppgift

Rekommendera Poster

JANspeed

Här kommer en liten klurig matteuppgift för er som har tråkigt på eforum.

Fråga 1:

Låt säga att jag har tagit ett lån på låt säga en halv mille dvs. 500.000 kr. Om jag då amorterar 1000 kr i månaden med hur mycket minskar jag det egentliga värdet jag skulle fått betala för lånet om jag har en ränta på 4%?

Fråga 2 (om fråga 1 var för svår :):

Om jag under samma förutsättning betalar av ett helt år. Hur mycket har jag då minskat min månadskostnad med?

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lillen_009

Fråga 1 är ofullständig. den behöver utvecklas mer... därför går det inte att lösa tvåan heller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed
Fråga 1 är ofullständig.

Varför är den ofullständig?

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lillen_009
Varför är den ofullständig?

Det måste finnas en tidsjämförelse med andra fallet. Antigen amorterar man tillbaka 1000:- i månaden annars betalar man tillbaka allt samtidigt...men när? Efter lika många månader? Man amorterar ju alltid sammanlagt 500.000

Sedan finns det olika typer av lån, tex där ränta betalas på förfallodag, varje månad eller annuitetslån. det påverkar också situationen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed

Ok, eftersom det inte var så många som verkar så värst haj på detta så gör jag väl ett försök själv även om jag inte är så värst bra på det heller så rätta mig om jag har fel.

Om jag har förstått det rätt så måste jag räkna ut hur många år det tar innan hela lånet är betalat tillbaka vilket borde bli typ:

500 000 kr / 12 * 1000 kr vilket blir ungefär 42 år.

Efter det får jag räkna ut räntan i 42 år vilket blir 500 000 * 0,04 * 42 = 840000 kr vilket skulle bli summan jag fått betala i ränta om jag inte amorterade alls.

För att få ut hur mycket jag betalar med amortering så måste jag göra en iteration tills summan blir 0. Dvs

Lån = 500000

For i = 1 To 42

SummaRänta = SummaRänta + Lån * 0,04

Lån = Lån-12000

Next

Då borde summan av räntan hamna på ca: 422720

840000 - 422720 = 417280

Så om jag har räknat rätt så blir svaret på fråga ett att jag tjänar 417280 kr på att betala 1000 kr i månaden dvs. om man bortser från det faktum att hela lånet är pröjsat också?

Fråga två borde då alltså bli 20000 (första årets ränta) - 19520 (andra årets ränta) / 12 månader = 40 spänn / månad.

Dvs. om jag amorterar 1000 kr / månad så får jag nästa år pröjsa 40 mindre /månad i månadsavgift. Kan det stämma?

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed
Det måste finnas en tidsjämförelse

Jo, men den räknar man väl ut? Eftersom du betalar 1000 kr/månad i amortering så minskar ju lånet och efter en viss tid så måste det ju ta slut? Sen är det väl klart att det andra lånet fortsätter men då kanske man betalar tillbaka hela lånet eller nått. :)

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lillen_009

nu kanske du räknar på rena kosanden för lånet, men det blir inte så mycket i slutändan. Man får göra avdrag för räntekostnader samt att man får ränta på pengarna om man inte amorterar så det måste man också ta hänsyn till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed
samt att man får ränta på pengarna om man inte amorterar så det måste man också ta hänsyn till

Jo, fast du får väl inte mer i ränta för varje år får banken tillåter väl inte lånet att växa? Utan då blir ju summan densamma varje år dvs. 20000 kr och på 42 år blir det 840000 kr? Eller tillkommer det utterligare nån ränta?

Hur mycket avdrag man får göra på räntan vet jag ingenting om men är dessa avdrag beroende av lånets storlek?

/JANspeed

[inlägget ändrat 2003-11-12 08:55:20 av JANspeed]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lillen_009
Jo, fast du får väl inte mer i ränta för varje år får banken tillåter väl inte lånet att växa? Utan då blir ju summan densamma varje år dvs. 20000 kr och på 42 år blir det 840000 kr? Eller tillkommer det utterligare nån ränta?

Nu förstod du mig fel :)

Om du inte amorterar har du pengar på bankboken och då får du ränta på dem

Hur mycket avdrag man får göra på räntan vet jag ingenting om men är dessa avdrag beroende av lånets storlek?

Nej, avdragen grundas på ränekostnaden. Har inget med storleken på lånet att göra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JANspeed
Om du inte amorterar har du pengar på bankboken och då får du ränta på dem

Men då måste väl räntan på pengarna i banken även räknas mot summan på lånet som du annars har betalat tillbaka? Om man vill gå mot vinst så måste det ju vara en sjutusan till ränta på pengarna?

Nej, avdragen grundas på ränekostnaden

Hur räknar man ut räntekostnaden då?

/JANspeed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]

Det mest intressanta (och den största osäkerhetsfaktorn) Hur mycket får du för 500.000 kr om 42 år?

Du får lägga på en gissad inflation också.

Idag får du en fin bil för 500.000, en femtedels Stockholmsvilla eller likande

Men om 42 år?...

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
€inri

Excel rekommenderas!

med eTT svarT TangenT-bord

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...