Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vågar man satsa på Athlon?


Tobbe_

Rekommendera Poster

Är det riskfyllt att köpa en athlon cpu + tnt2ultra?

Jag hade tänkt mig ett system som ser ut som följande:

Athlon 600-700

Epox EP-7KXA

Creative TNT2Ultra

128 mb pc133

Seagate Barracuda 20 gb

creative cdrom 48x

SB live 1024 bulk

Är det verkligen krångligt att sätta ihop ett athlon system? Går det verkligen buggfritt när man väl fått igång det?

Måste det vara orginal pc133 minnen, eller går det bra med vilka som helst? när det gäller pc100 minnen så är det väl noggrannare att man ska köra med orginal? Jag har valt TNT2Ultra pga. av att GeForce är dåligt när det gäller CAD, vilket är ett av de tänkta användningsområdena. Det skiljer väl inte så hemskt mycket i prestanda??

Är det kanske värt att satsa på 256mb ram?

//Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ewenson

Sattsa på ett Matrox G400 eller G400 Max i stället.

256 ger dig lite mer prestanta.

rekomenderar IBM Deskstar 34GXP på 20.5GB (7200rpm, stöd för UDMA66)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ett G400 max har väl sämre prestanda än ett TNT2ultra? Jag hade tänkt å köpa 256 ram. hårddisken, seagate barracuda är på 7200rpm och udma66. ibm e mycket dyrare. Hur är det med kompabiliteten hos athlon? funkar det med alla program, alla kringutrustningar? nån som har erfarenhet från athlon byggen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ewenson

Tvivlar starkt på att G400 skulle ha sämmre prestanda än TNT2 ultra. G400 är även bra om du skulle vilja överklocka, men för bästa prestanda ska du sätta dit en fläkt på kylflänsen för G400 (G400 max har redan en)

Personligen har jag aldrig haft det minsta lilla problem med IBM diskar, det är därför jag rekomenderar dom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEn grafikkortet och sånt där är jag inte så orolig över, det är mest hur man ska få athlon systemet att fungera? är det verkligen sant att det är skitnoga med minnen, mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, satsa på en rejäl 300W låda. Vad det gäller minnen testade tyska CT nr 24/99

1) 256MByte,PC100, 64MBit, dubbelt höga

2) 256MByte,PC100, 128Mbit

3) 128MByte, PC133, 64Mbit

4) 128MByte, PC133, 128MBit, registered

 

i 5 moderkort. Nedan vilka minnen som funkade

 

ASUS K7M 234; Biostar M7MKA 23; FIC SD11 23; Gigabyte GA-71X 234; MSI MS6167 23;

 

CT fick byta upp nätaggregat, (de körde en 700MHz med 768MB). Originalet räckte inte med ASUS 3800 U TNT2.

Då klarade inget kort Geforce alla G400 och TNT2.

Idag såg jag att i Dustins katalog att de hade testat MSI MS6167 med Geforce, OK. Snabb utveckling till det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Göransson

Jag har testat med Athlon 500/MSI 6167/PC100Org/TNT2 Ultra. Fungerar bra efter lite småstrul som inte hade med hårdvaran att göra.Denna hade ett vanligt nätagg.

 

Byggt en Athlon 600 med Gigabytemoderkort(minns inte exakt beteckningen) men den fungerar helt utan några problem. PC133 minne/G400 grafikkort/ (Fungerar super i acad)samt 300W´s nätagg.

 

Så jag rekommenderar Athlon till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...