Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra enhetsbeteckning


kimw

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kör Windows XP och har två diskar döpta till D: respektive G:. XP startar från D: som har filsystemet NTFS. På G: (FAT32) har jag Windows 98 installerat. I nuläget har jag alltså ingen C: vilket jag vill ändra på. Vill att D: ska bli C:. Att ändra enhetsbeteckning från startdisken är ju inte möjligt. Startar jag XP från D: kan jag alltså inte ändra den enheten till C:. Det logiska vore ju då att starta Windows 98 från G: och därifrån ändra enhetsbeteckning på D:. Men 98 kan inte hantera NTFS-enheter vilket gör att jag inte kommer åt den enheten. Någon som har ett tips om hur man kan lösa detta? Tyvärr har jag endast dessa två enheter tillgängliga.

 

/Kim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken finns att du får leva med detta. Som du säger går det ej att ändra enhetsbeteckningen på den enhet du startar ifrån. Likaså är beteckningen enbart något som XP representerar en enhet med och Win98 påverkas inte av om du ändrar någon enhet i XP.

I Win98 kan du inte ändra någon enhetsbeteckning, den funktionen finns inte där.

 

 

Nä, du går nog leva med detta tills du installerar om XP. Hur lyckades du sätta upp datorn på detta vis? Nog måste det ha funnits en enhet C: från början!

 

Upplever du något problem med att inte C: finns representerat på datorn?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaaah det måste finnas nåågoooon lösning på detta. Jag vill inte ha E: som systemdisk och inte heller mina program vill det. :P

 

[edit]

http://www.petri.co.il/change_system_drive_letter.htm

YEEEEEEEEEEEEEEEEHAAAAAAAAAAAAAAA! :):thumbsup:

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

[inlägget ändrat 2003-11-17 21:17:01 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...