Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot-problem med WinXp


Haxxe

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Det här kan vara fel forum för denna fråga, och även kanske lite svårt att besvara, men...

 

Provade att boota upp med demo-CDn för installation av Win Server 2003. Detta på en burk som kör XP. CDn börjar läsas, och man skall "trycka på valfri tangent för att starta från CDn". Men sen fortsätter ändock laddningen av XP. Finns det någon form av time-out i XP-starten, eller är det något specifikt för min burk?

 

/hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du valt i BIOS att CD-ROM är första bootalternativet, och har du en partition att installera Windows Server 2003 på?

Har själv gjort samma sak och det fungerar alldeles utmärkt. Du kan läsa lite mer om dualboot här:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fsverige%2Fsupport%2Fxmlkb%2Fsv306%2F5%2F59%2Easp&LN=SV

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Maratonmannen!

 

Tack för ditt svar. Jo, CDn är första bootalternativ, och en partition kommer att finnas - försöket igår var ett test för att checka funktionaltiteten på W-Server-cdn. Skall installera WinServer 2003 på en egen maskin i veckan. Det går alltså att boota, annars hade jag ju inte fått upp meddelandet om "start från CDrom...", men starten sker aldrig. Därav denna fundering om hur Microsofts CD är utformad. Det KAN ju bero på att maskinen känner av XP på C:, och därav avbryter, men normalt sker ju inte detta förrän ett steg in i installationen, efter avläsning av installationsfilerna... Hmmm... Jag testar vidare!

 

/hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du skivan själv eller har du fått den från Microsoft? Jag laddade ner Windows Server 2003 och sedan gjorde jag en bootbar CD med Roxios brännarprogram EasyCD Creator. Har du Nero ska det inte heller vara något problem att göra en bootbar CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejs!

 

Både och, faktiskt! Fick ett ex av MS, samt tog ner en ISO, levererad av Microsoft. Men en tänkbar lösning är ju faktiskt att bränna om CDn och göra den bootbar - om den nu inte redan är det - med hjälp av Nero. Så håller man sig fortfarande på den lagliga sidan! ;-)

 

/hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag stoppar in en bootbar skiva i CD:en så får jag upp en text som säger att jag skall trycka på en tangent för att köra från CD. Om jag inte trycker någon tangent så går den (efter en liten stund) över och fortsätter att boota från C:.

 

Det skall inte spela någon roll att det redan ligger en XP på C:\ eftersom datorn inte har kommit så långt i sin boot process så den iprincip inte har en anning om att det finns XP på maskinen, så den borde bara starta installationen från CD direkt.

 

Så det låter som att du har problem med skivan :(

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, jag trycker ju... men mitt tangentbord är ju kopplat via USBn... :-[

Problemet löst, alltså... Suck... Tack för alla svar!

 

/hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...