Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är viktigast?


maxxtro

Rekommendera Poster

 

Om jag vill ha en snabb dator? Stort RAM minne eller snabb processor eller både och? Stämmer det att det är en myt att en snabb processor är viktigast?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja asså...om man säger som så att det är bättre o ta snäppet sämre processor och köpa mer minne istället, det tjänar man mer på än om man köper mindre minne för att kunna köpa 200mhz snabbare processor...

 

Minne är ju viktigt om man ska köra mycket minneskrävande applikationer, såsom Bild/Video -behandling (eller arbeta med många applikationer samtidigt)...

Ska man köra spel, så är nog processorn viktigare än minnet. (Grafikkortet är viktigast då iofs)

 

Det går inte att ge nåt generellt svar på frågan...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte du skyffla mycket data är det ju inte fel att ha en snabb HD i kombination med mycket RAM. Det beror som sagts tidigare på vad du ska ha datorn till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Allt går ju hand i hand så att säga, en snabb cpu eller mycket minne eller ett bra grafikkort räcker inte var för sig för att köra spel. Sen har vi ju dagens problem med att vissa spel optimeras som bara den för viss hårdvara. Ta t ex Halo som jag kan köra ok på min xp2200+, 768DDR och Geforce 4 4600 men som kör dåligt på den vassare maskinen P4 2.4@2.66, 1024DDR och Radeon 9800pro.

 

Jag skulle väl satsa på en balans om jag skulle bygga en prisvärd speldator som håller längre än en kvart.

 

T ex: P4 2.8 (800), 512DDr och Radeon 9600pro eller helst 9800pro/xt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"köp det värsta av allt så funkar det nog bra!!"

 

Vilket upplyftande svar, det var säckert ett sådant som frågeställaren var ute efter. Kan man dela ut minuspoäng!

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-15 21:37:19 av Donald]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...