Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spelprogrammering..

Dukkha

Recommended Posts

hej!

undrar om någon vet vilka program man kan tänkas behöva för att programmera spel..? t.ex 'visual c++'? '3D GameMaker'? (helst alla program som gör att man kan "binda" ihop funktioner med grafik m.m..)

kan inte så mycket om programmering än, men har tänkt att lära mig. vilket programmeringsspråk/program skulle vara bra att börja lära sig som nybörjare först innan man går på t.ex c++? eller kan jag starta med det direkt utan förkunskaper av annat?

mvh /mattias

[inlägget ändrat 2003-11-10 01:47:05 av Dukkha]

Hej!

Som nybörjare rekomenderar jag att du börjar med VB =

Visual Basic. Det är grunden till fortsatt programmering. (Det är en mycket rolig programmering).

Då det gäller att programmera spel överlåter jag till någon annan att svara på.

Hälsningar: Malou

jerker olofsson

För "riktiga" spel är det inga "makers" som används. Utan oftast är det C++ - men inte ren C++ då, utan oftast används tekniker som DirectX eller OpenGL.

Det är inte det enklaste att komma igång med, utan man behöver skriva rätt mycket kod bara för att få upp ett fönster.

Jag hade nog ändå börjat med C++ direkt, det är inte alls samma sak som att programmera t ex VB, absolut inte när det gäller grafikprogrammering.. Alternativt kan du kika lite på Java. I Java behöver du inte skriva lika mycket innnan du kan göra något vettigt. Däremot så lämpar det sig inte för spel.

För C++ resurser så får du välja ett 3D API, DirectX eller OpenGL.

För OpenGL hade jag kikat på exemplen på NeHe:

http://nehe.gamedev.net/

För DirectX hade jag tagit ner SDK'n från microsoft sida. Kolla under directx/developer.

Sen har (förutsatt att du programmerar windows) är MSDN alltid en utmärkt resurs:

http://msdn.microsoft.com

Då har du grafikdelen klar.

När det gäller ljud så kan det bli i princip hur komplicerat som helst. Men ta och börja med ett simpelt API (inte windows egna API), ta och använd en spelare som BASS: http://www.un4seen.com/ där du enkelt kan spela upp ljudeffekter / mp3:or osv..

Om du vill göra spel för Windows så tycker jag du kan titta på .NET Framework och allt vad det har att erbjuda. Där får du minst lika mycket gratis som i Java och du kan välja programmeringsspråk utefter egna preferencer.

T.ex. så skulle jag nog välja att göra det mesta i C#, men om det skulle behövas några riktigt tidkritiska saker så skulle jag nog titta på Managed C++. Managed DirectX 9 passar bra tillsammans med dem. Sedan om du har tillgång till VisualStudio.NET så får du mycket gratis.

Personligen så tror jag det är lättare för dig att komam igång med programmering i C# än i C++ eftersom du får lite mer gratis där. Å andra sidan så kan det vara besvärligt att vänja sig vid minneshantering och pekar i C++ senare om du vill gå den vägen.

Detta låser dig dock (i nuläget) till Windows. Framöver så kommer det nog gå att köra .NET applikationer på andra plattformar, men inte just nu.

My 2 cents

_________

-- ante --

jerker olofsson

Håller absolut med om att C# är mycket lättare att lära sig. Men just när det gäller spelprogrammering, och C++ är defacto, så finns det nästan bara exempel i C++ på nätet. Och detta kan ju också underlätta mycket.

Glenn Larsson

> För "riktiga" spel är det inga "makers" som används.

Nej, men spelmotorer blir allt vanligare. Köper man in en spelmotor (Typ Unreal eller GameBryo) kan man fila av allt ifrån månader till år av utveckling, scriptspråken i dessa är inte allt för avancerade - de påminner mycket om VB/Java/C++ och varierar i syntax ifrån spelmotor till spelmotor.

Mvh

G

Sant, sant...

Det börjar dyka upp lite exempel på spel skrivna i C#, men faktum kvarstår att det mesta är för C++.

En annan personlig reflextion är att jag tyckte det var knöligt i början att programmer i C++ och OpenGL på grund av avsaknaden av OO i OpenGL. Men jag har rätt bristfällig erfarenhet i området, så det kan säkert förhålla sig på ett annat sätt. Det vara bara så jag kände det.

_________

-- ante --

Glenn Larsson

Javisst, UT kostar nästan ingenting idag, dessutom så såg jag att den t.o.m hade en "MSDN" liknande sajt nånstans för folk som var intresserade av att göra mods till spelet.

Att sitta och göra ett spel ifrån scratch gör inte ens DICE, de köpte en spelmotor ifrån ett annat svenskt företag för att bygga spel på. Det blir vanligare och vanligare.

Det är meningslöst att återuppfinna hjulet ... och så vidare.

EDIT: kanske vore ett sätt att få bättre utbildning i spelbranchen, låt universiteten prata lite med spelutvecklarna och kicka igång 10-20 poängs kurser i spelmotorer, även fortsättnigns kurser.

[inlägget ändrat 2003-11-10 12:46:09 av Glenn Larsson]

> Absolut..och om ekonomin tillåter kanske detta är något för Dukkha :)

Det finns väl en hel del kompetenta spelmotorer som är gratis?

--

.Wey

Go da! Sing a song!

jerker olofsson

Det finns det garanterat, och det funkar säkert bra som hjälp om man vill lära sig spelutveckling. Men det är nog schysst att kunna grunderna i språket och 3D/Ljud etc programmering först..

tack för alla svar =) fortsätter nog med visual c++ så jag lär mig förstå lite vad det handlar om, o kan sätta mig in i det allt eftersom..*

om man lär sig c++ direkt som 'Jerker' nämnde, vad för program gör man det i..? vad behövs det för annat till, för att allt ska funka med .exe o.s.v..?

*vad jag har förstått så måste koden man gör 'kompileras' till en .exe för att se resultatet(?).. hittar ingen bra manual för sånt på nätet, inte på svenska.. finns det någon bra sida för sånt, om någon vet?

mvh /mattias

• 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...