Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig välja dator!


Sixpack Ninja

Rekommendera Poster

Sixpack Ninja

Jag visste inte vart jag skulle placera det här inlägget.. Det vart säkert as-corny. Okidoki...

 

Ugh! Jag är rätt dum vanliga fall men när det gäller mhz och sånt där så är jag riktigt puckad. Kan nån hjälpa mig?

 

Jag tänkte punga ut typ 6000-7500 kr på en ny dator och har hittat två paket som jag tycker verkar bra:

 

VAL # 1 (kostar 7195 kr)

------------------------

Processor: Intel P4 2660 MHz, 800

Moderkort: ASUS P4V800-X

Grafikkort: GeForce4 Ti4280 DVI TV-ut

Internminne: 512 Mb DDR PC400

Hårddisk: 120 Gb Seagate 7200

+cdrw och sånt där...

 

VAL # 2 (kostar 5895 kr)

------------------------

Processor: Intel P4 3060 MHz

Moderkort: BioStar U8568 Pro

Grafikkort: GeForce4 MX440 64Mb TV-ut

Internminne: 256 Mb DDR, 184 pin

Hårddisk: 80 Gb Seagate, 7200rpm

+cdrw och sånt där...

 

Vilket datorpaket verkar mest prisvärt? Eller är båda kanske rådyra? Jag har ingen aning...nån annan som vet?

 

Super-duper-tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle resonera så här:

 

- Det skiljer en tusenlapp på paketen, så när man ändå ska "punga ut" så köp det som passar dej bäst -

 

* Den ena har en bätte processor, vilket jag alltid värderar högt.

+ till paket 2

* Moderkortet har jag ingen kunskap om, så för mej är det skit samma :P

* Grafikkortet: GeForce4 på båda. Resten där har jag ingen kunskap om. Så det har inte heller någon åsikt om, hehe.

* Internminnet: Paket1 har mer minne och det är viktigt att ha, särskilt om man spelar tunga spel eller har krävande bildprogram/redigerar film m.m.

+ till paket 1

* Hårddisk: Självklart vill man ha större hårddisk. Fast det beror ju på vad man ska ha på den. Jag har 80 gb och det klarar jag mej utmärkt på, trots att jag sparar det ena efter det andra (har hellre kvar än tar bort :P). Har faktiskt 40 gb ledigt. Men tänk då på att jag inte är den som laddar ner stora filmer ;)

 

Äsch... kanske ska nån med mer kunskap om grafik och moderkort svara på det här. Men mitt tips är i alla fall att tänka på vad du ska ha datorn till. Spelar du mycket? Vill du lagra mycket? o.s.v.

 

Thihi ;)

 

MVH Karolina [http://www.xarro.com]

[inlägget ändrat 2003-11-06 22:22:07 av Xarro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAL # 1 (kostar 7195 kr)

------------------------

Processor: Intel P4 2660 MHz, 800

 

***800? låter som en "Hyper-Threading", klart bättre än alt. 2 om alt. 2 saknar "HT". Kockhastigheten är mindre viktig, eftersom 2660MHz lätt blir över 3000MHz på ett ASUS-kort ;)

 

Moderkort: ASUS P4V800-X

 

***ASUS gör bra kort, även om ABIT verkar hetare bland överklockare. ABIT brukar dessutom vara billigare ..

 

Grafikkort: GeForce4 Ti4280 DVI TV-ut

 

***Betydligt bättre än alt. 2 eftersom det är en "äkta" GF4. Alt. 2 är en "MX"-modell vilket egentligen är en förtäckt GF2 som bara klarar Direct X 7.0. Börjar bli rätt ute. Dessutom är Ti4280 mycket snabbare, förutom DX 8.1-stödet. Skall du ha ett bättre kort är du tvungen att köpa minst ett ATI Radeon 9600 Pro, som kostar runt 2000Kr men har fullt fungerande(prestandamässigt) DX 9.0-stöd.

 

***Internminne: 512 Mb DDR PC400

 

512MB är absolut minimum idag, med tanke på dels Windows XP men även alla stora multimediafiler nuförtiden som tokkäkar minne om dom behöver processas. För videoredigering är tom 1GB att rekommendera som minimum. PC400 är snabbt minne och anpassat till 800-buss processorn ovan, vilket är bra.

 

***Hårddisk: 120 Gb Seagate 7200

+cdrw och sånt där...

 

***Helt ok !

 

VAL # 2 (kostar 5895 kr)

------------------------

Processor: Intel P4 3060 MHz

 

***Är det ingen HT ? Är det bara 533 eller 400MHz buss ? Skippa.

 

Moderkort: BioStar U8568 Pro

 

***Skapligt okänt. Ingen pratar om BioStar. Kan juh vara hyggligt för det, men nog är det värt en liten slant för ett ABIT eller ASUS. För att inte tala om ev. avsaknad på support och uppdateringar för okänt märke och att det kanske saknas bra funktioner för överklockning i bios(P4:or är utmärkta att överklocka utan att riskera något).

 

Grafikkort: GeForce4 MX440 64Mb TV-ut

 

***Glöm. Helt ute.

 

Internminne: 256 Mb DDR, 184 pin

 

***För lite. Och troligen ganska långsamt sådant.

 

Hårddisk: 80 Gb Seagate, 7200rpm

+cdrw och sånt där...

 

Ok. Men sämre. Jag har 100GB i min huvud-burk, börjar kännas trångt ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*skrattar* Det svaret va nog bättre ;)

 

Det vet jag inte ? Bara reflektioner, ditt inlägg var i stort ok :)

 

Du hade en väldigt fin hemsida, så helt klart har du stenkoll på en massa data/datorjox :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Beror ju lite på vad man skall göra med datorn..

Man behöver inget värre kort än GF440MX om man inte spelar, eller sällan spelar. Och skall man använda något processorintensivt (som inte är spel) är det bättre att ha en snabbare processor än ett snabbt grafikkort.

 

Men annars så har jag väl inte så mycket att tillägga: Det ser bra ut. (Fast jag hade köpt AMD)

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inget värre kort än GF440MX

 

Jo, det behöver man. Har man ett dåligt grafikkort så slöar det ner hela datorn. Då spelar det ingen roll hur många GHz eller Megabyte man har i datorn. (Vilket de flesta återförsäljare glömmer att nämna tyvärr.)

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ett dåligt grafikkort så slöar det ner hela datorn.

Gör det det även "utanför" spel? Alltså i Windows.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl helt på vad man kör för något. Själv håller jag mest på med programmering och det duger alldeles utmärkt med ett gammalt GF2 MX. Även 3D Studio Max flyter på skapligt så länge jag inte snurrar med Character Studio allt för mycket.

 

1992 kunde jag tillomed programmera med ett gammalt Trident 8900...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skall du ha datorn till? Det är helt avgörande

 

Exempelvis så är många av oss extremt ljudkänsliga. Jag tar hellre sämre prestanda om datorn blir tyst! En dator som passar mig skulle förmodligen få en spelare att gråta blod...

Har du/tänker du skaffa skärm med DVI?

Spelar du mycket?

Ljudnivå?

Exprimenterar du med udda operativsystem?

Överklockar du?

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...