Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga PC på Microdrive?


JANspeed

Rekommendera Poster

Är det möjligt att bygga en dator på en microdrive och är det någon som vet om det finns andra tuffa små komponenter? Typ moderkort och annat?

 

Sitter och dagdrömmer om att bygga en pytteliten PC som ändå är rätt hyffsad prestandamässigt. Kanske man ska ge sig på att bygga chassit själv och få det ännu mindre. Finns det inte också en processor på 1 GHz som körs utan fläkt? Man kanske ska klämma in en sån också och slippa allt ljud i datorn.

 

 

/JANspeed

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-06 14:04:03 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini-ITX moderkorten skall enligt planerna få en lillebror (Nano-ITX)? Låter som något för dig, typ 12x12 cm :-) Vette tusan om det finns någon 1 Ghz som klarar sig utan fläkt, men men. Tror att det finns något projekt med Pentium M på ITX-bräda. Borde vara tillräckligt snabt och svalt

http://www.mini-itx.com/

http://www.via.com.tw/en/VInternet/mini_itx.jsp

 

Men ska du ha ner hela systemet till microdrivstorlek så för du någ göra en egen kretskortsfabrik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vette tusan om det finns någon 1 Ghz som klarar sig utan fläkt

 

Jo, men jag är ganska säker att jag såg en sån artikel på Toms Hardware där de var på ett lanparty och spelade endast med en kylfläns på processorn.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag är ganska säker att jag såg en sån artikel på Toms Hardware där de var på ett lanparty och spelade endast med en kylfläns på processorn.

 

Det borde ha varit VIA C3, den behöver ingen fläkt och finns i Gigahertzfart. VIA och Transmeta presenterade juh båda nya processorer häromdagen varav någon visst gick ännu snabbare och bara drog 7 WATT (!) vid maxbelastning, om jag minns rätt. Bara att leta lite, jag vet att jag läst det :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så otroligt sött...

Men jag skulle nog föredra en pentium M i alla fall. C3/eden (eller vad den nu heter) är ju inte världens snabbaste processor direkt. Fast det är klart, en dator i den storleken använder man kanske inte till att simulera atombombssprängningar direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skulle ju i så fall mest vara tänkt som typ HTPC eller nånting annat där man behöver en tyst dator.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några andra ideer (förutom HTPC)?

Det fanns en tråd får något halvår sen när folk försökte komma på vad dom behövde en liten och tyst, tv-ansluten dator till. Det var en smaling hel/halv och olustiga ideer, mediacenter/HTPC, övervakningsdator! (typ, trådlösa webb-kameror, bevattningssystem osv), telefonsvarare/nummerpresentatör osv.

Har också funderat på att bygga något kring ITX, men vad skall man ha det till egentligen?

/m

edit

så lätt det var att hitta tråden nu då

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=455968

[inlägget ändrat 2003-11-07 12:39:05 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Strunta i den slöa microdriven. Bygg på laptophårddiskar istället. Dessa är tillräckligt små, men betydligt rymligare och snabbare än en microdrive.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hårddisken är tyst, men dessvärre låter fläkten en HEL del.

Jag har en bärbar på 2,6 GHz och fläkten låter väldigt mycket. T.o.m adaptern har en fläkt som låter en del.

 

Datorn känns inte så snabb som 2,6 Ghz utan snarare som 1Ghz. Kanske beror det på HD:n eller systembus-hstigheten.

Så jag föredrar gärna en liten 1Ghz utan fläkt framför en bärbar med fläkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom blir många bärbara så pass varma så att hårdisken börjar låta efter ett halvår/år. Tycker att Pentium M maskinerna är helt överlägsna på den punkten. Klart positiv utveckling.

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var liksom tanken. Har du en en av Vias nya processorer så behöver du nog inte oroa dig för värmen. Men det är ju ingen poäng om man har en dator som är knäpptyst när det sitter en hårddisk som tjuter och har sig då vill man kanske få tag på en disk som inte låter alls?

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med Pentium M?

Är det Mobile man menar?

Jo, jag tänkte på den "rena" mobile processorn, den är förmodligen inte lika sval som en VIA-processor, men betydligt snabbare. Men framför allt är den mycket svalare än t.ex P4-m. Det är lite förvirrande med alla mobile procesorer, men pentium M är väl den senaste. Och i mitt tycke den bästa "bärbara" processorn hitils. Men för Janspeeds projekt är den förmodligen för dyr och dessutom finns det inte tilräckligt små moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...