Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är RAID?


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck

Alltid när jag installerat XP får jag en fråga om jag vill ha RAID (en andra grej också, minns ej) men jag har svarat nej, för jag vet inte vad RAID är.

 

Vad är RAID?

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står för en väldigt massa ord:

(Redundant Arrays of Inexpensive Disks alternativt Redundant Arrays of Independent Disks)

och är ett sätt att lagra data på olika sätt genom flera hårddiskar.

 

Raid 0, datorn skriver varannan gång på den ena disken och varannan på den andra, vilket gör att datorn kan skriva väldigt snabbt.

 

Raid 1, datorn skriver samma data till två lika diskar, vilket gör att om ena disken pajar finns datan kvar på den andra.

 

Raid 5. Sparas massa felkoll nummer så kan datorn kolla om datan stämmer när den läser, då det inte blir fel någon stans,

 

Raid är enligt min mening något för paranoida :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Bra förklarat Pepino.

 

Vad hade hänt om jag valt Raid-grejen vid XP-installationen (har bara en HD) och kan Raid-grejen fixas efteråt om man vill?

Iof sej hypotetiskt för mej, för sådan superduper behöver jag inte, men nyfiken...

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett RAID-system består av två eller fler samverkande hårddiskar. Med RAID kan man uppnå bättre prestanda och/eller säkrare drift (feltolerans), bl a genom att systemet kan fås att fortsätta att fungera om en disk går i sönder.

Källa: http://193.180.65.160/martinf/RAID.html

Mer info finns på sidan. Är bra förklarat på lättförstålig svenska.

 

//edit: blev nåt fel på sidan. Syntes inte att din fråga redan var besvarad.

 

[inlägget ändrat 2003-11-05 21:49:32 av Johan Rittfeldt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Verkar främst vara utvecklat för system som *aldrig* får failera, typ banker och sådant? Vi dödliga klarar oss väl med vanlig backup.

Dock intressant teknik, och viktig!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade kommit upp något felmeddleande för att du inte har något raidkort eller stöd för raid på moderkortet. :P

 

Hade du haft det, så vet jag faktiskt inte, har inte gjort det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, finns raid i alla servrar nu förtiden. I vissa kan det vara 4 speglade diskar (mer än fyra st har jag inte sätt ett raidkort som klarar av) och om en pajar så byter man den utan att stänga om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> Raid är enligt min mening något för paranoida :P

 

Eller för folk som har ett bra säkerhetstänkande och bryr sig om vad de har på sina burkar.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Spegling är till för viktiga system men Raid 0 är till för prestanda. Ska beställa en disk till och köra raid 0 när jag får pengar. Oslagbar prestanda :)

 

Kan säga att du ändå får installera om allt på hårddisken när skapar en ny raid-array så du får ändå installera om allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

"Kan säga att du ändå får installera om allt på hårddisken när skapar en ny raid-array så du får ändå installera om allt."

 

OK. Främst att tänka på nästa gång man byter burk mao. Dubbla HD och raid0, kanske raid1...

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Finns ingen anledning att ha raid 1 om man nu inte har känslig information på diskarna. Finns dock lite olika varianter där man både får spegling och den ökade hastigheten. Dock behöver man fler hårddiskar vilket innebär en ökad kostnad. Dock är inte sånt för vanliga dödliga med vanlig dödlig lön ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan köra med betydling fler än 4 diskar i ett RAID-set. Jag vet system som kör med 14 diskar.

Dessa system kör ju SCSI och SCSI klarar ju många många diskar per kanal...

 

/// Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Hur ställer du raid 0 med extra hd mot tex nytt grafikkort e.dy - pris/prestanda?

Var i hierarkin hamnar vi? Bland spelnördar?

 

Öh - kan man ställa hd-prestanda mot grafikkortprestanda, tänker jag fel nu...

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2003-11-05 23:39:52 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dagen det finns Serial ATA 300 med RAID kommer jag definitivt att köra RAID 0. Det kommer att bli en mycket mer kostnadseffektiv prestandalösning än min nuvarande SCSI-disk.

 

Grafikprestanda har jag inte mycket behov av då jag knappt spelar några spel, men bra diskprestanda har man nog nytta av i de flesta tillämpningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Kan säga att du ändå får installera om allt på hårddisken när skapar en ny raid-array så du får ändå installera om allt.

 

Jag kan i princip ingenting om RAID heller, men nu vet jag ju desto mer! Men frågan som dyker upp i citatet ovan är, det räcker väl med en ominstallation på systemdisken för att köra RAID? Och kan man köra RAID med en S-ATA-disk och en IDE tillsammans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...