Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betalning via Internetbank

€inri

Rekommendera Poster

Hej!

När man betalar via Internet så kan det hända att det icke alls står något på transaktionsredovisningen hos mottagaren av pengarna. Denne mottagare av pengarna (trevligt i sig) får bryderi med att förstå anledningen till de inbetalda pengarna. Det finns en kolumn med rubriken ”Text” som givetvis borde ha använts av betalaren (det kan också stå ”Notering” eller ”Beskrivning” – beroende på vilken bank det är) . . .

För min del kommer jag att skriva på fakturorna hädanefter: ”Vänligen ange faktura-nr vid betalning ” ; om detta hjälper vet jag inte. Det är emellertid en tilltagande andel av inflytande remissor som betalats via Internet men som saknar sådana uppgifter att man kan förstå varifrån pengarna kommer resp. varför. För att bokföra har man alltid tidigare behövt ett allegat. I vår moderna tid får man vänja sig vid att innovativt bokföra lite mer på känn.

En del personer som skickar iväg pengar via sin Internetbank kan ange t.ex. penningmottagarens namn i stället för penningavsändarens. Denna upplysning är ytterst överflödig; den har ju mottagaren inte mycket hjälp av (kan bara förklaras av avsändarens oro över att pengarna kanske kan hamna hos fel mottagare)!

Jag är fundersam över hur primitivt penningtransaktioner hanteras på det nya sättet.

med eTT svarT TangenT-bord

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du betalar via internetbankens girofunktion (de flesta företag har faktiskt ett post- eller bankgiro) så kan du ju skriva fakturanummer.

Att förlita sig på transaktionstexten i en "vanlig" banköverföring, är ine att rekommendera, då alla banker inte hanterar denna information på samma sätt.

[Esc]

Länk till inlägg

Många banker tar också en extra avgift för att skriva meddelande till andra banker, vilket gör att många struntar i meddelandet och hoppas att det blir rätt ändå.

----------

Kom ihåg att du är helt unik och väldigt speciell, precis som alla andra.

Länk till inlägg

Lite off topic men byter du användarnamn med jämna mellanrum eller är ni många som kör med den signaturen?

/JANspeed

Länk till inlägg

Hehe ;)

Lite off topic men byter du användarnamn med jämna mellanrum eller är ni många som kör med den signaturen?

och

Presentation:

ålderspensionär numer - började förvärvsarbeta '46 redan.

epost ändrad 6 juli 2003

viktig ändr 23 juli '03 Heinrich utan h

3 nov ströks ch på slutet och en ny epostadress

Länk till inlägg

Tjäna Blekis ®

byter du användarnamn med jämna mellanrum

Har bytt i år twice

För varje gång, allt vackrare signatur.

Senaste bytet berodde på att en eforumdeltagare kallade mig einri (uttalas Henry)

F.ö. full fart på jobbet - mycket bokföring nu!

Länk till inlägg
om du betalar via internetbankens girofunktion (de flesta företag har faktiskt ett post- eller bankgiro) så kan du ju skriva fakturanummer

Jovisst, det gör jag givetvis alltid!

Problemnet som jag försökte beskriva (men som jag ofta så kapitalt misslyckas med) var när de som betalar till mig inte skriver något identifierbart, penningavsändarens ID eller fakturanummer ex.vis.

I dag letade vi efter en person som betalt in 1.733 kr.

Vid besök på närmsta bankkontor fick ja hjälp. De kunde lokalisera avsändaren till Ö-vik. Man får va lite deckare, men man har ju annat at bestyra.

(Mannen från Ö-vik hade skrivit vårt ID i den förklarande texten i stället för sitt eget ID)

Länk till inlägg

Jag är kassör i en förening. Jag skickar en gång/år ut inbetalningskort för medlemsavgifter med alla uppgifter förtryckta. Uppmanar alla som betalar via internetbank att ange medlemsnummer. Varje år får jag drygt 10 inbetalningar (av ca 200) där meddelandetexten är Medlemsavgift 2, ibland kanske jag kan se även 2003, Chr, alltså några tecken i namnet. Flera internetbanker har ganska kort textutrymme och att då börja meddelandet med det självklara. IDIOTER.

Länk till inlägg

Hej Cloudberry!

banker tar också en extra avgift för att skriva meddelande till andra banker

Ack, dessa avgifter. Jag sålde en bok till Danmark och förtjänsten var 40 kr men banken tog 60 kr så det blev en lärorik förlust. Numera kräver jag betalning i sedlar, lagda i kuvert (förmodligen illegalt). De flesta hickar till när jag framför betalningsförslaget, men pengar brukar komma, när det är fråga om en värdefull bok.

Ytterligare ett problem med avgifter är, när folk överför små belopp, t.ex. hyra utifrån något europeiskt land. Banken tar en saftig avgift.

Åtminstone den svenska banken. Men det är ibland oklart om betalaren eller mottagaren av pengarna ska stå för bankens överföringsavgift. Det kan bli en onödig kontrovers mellan parterna.

Med Euro hade problemet varit vida mindre, förstås.

Länk till inlägg

Hej Erki

Något bättre instruktioner kunde internetbankerna lämna. Jag erinrar mig att flera personer (ofta lite äldre) ringt till mig i år och sagt som så:

"ska betala in de där pengarna nu, sitter vid datorn, nu måste jag skriva ett OCR-nummer, vad är det och vad ska jag skriva då?"

Är betalaren 82 år så är det inte lätt.

Man behöver inte vara idiot för att behöva hjälp och det var nog inte det du menade heller.

Jag är så glad i dag. Anledningen är att jag äntligen fått bukt med spamproblemet, som jag dragits med i över ett år.

Länk till inlägg

De flesta svenska internetbanker har en aldeles för kort rad(en rad) att skriva på. Postgirots och Bankgirots filformat kan faktiskt hantera fler tecken i "egen text" än vad många internetbanker tillåter. Jag tror det är 25 (eller möjligtvis 40) tecken per rad, och antalet rader är obegränsat.

[Esc]

[inlägget ändrat 2003-11-06 09:21:03 av [Esc]]

Länk till inlägg

Och vissa svenska banker tar den text som du skriver som notering på din eget konto i din bank, och skickar över till den mottagande banken.

Men lite konsekvens borde inte vara dumt, och att ta avgift för en text! (brukar väl ligga på 10-20 kr) Bah!

[Esc]

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...