Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med kx project


Lostdoc

Rekommendera Poster

När jag spelar in i cubase så får jag med allt annat som datan spelar vid det till fället. säg att jag ska spela in ett audio spår när jag samtidigt har winamp igång, då får jag med det winamp spelar i audio spåret, jag har försökt plippa lite själv med kx inställningar men får inte till det, nån som vet hur jag ska göra? väldigt tacksam för svar snarast möjligt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du kopplar allting i kX DSP (du hittar denna om du högerklickar på kX ikonen där nere). Fast det visste du redan annars hade du inte fått ASIO att fungera alls.

 

Jag måste börja med att fråga vad dedt är du VILL spela in, alltså från vilken källa/ingång?

 

Du har alla fysiska ingångar på ljudkortet (och även LiveDrive) på 'prolog', därifrån kopplar du sedan de ingångar du vill spela in från till 'epilog'. Använd inte ASIO 0 till och med 3, det blir strul annars. (i alla fall om du har ett SB Live kort).

 

Du kan oxå koppla från de sladdar som går från epilog till routing. De är till om du vill spela in vanligt (utan ASIO) och även för medhörning (som inte behövs eftersom du har det inbyggt i Cubase).

 

Du ställer in nivåer i själva kX Mixer på sidan In 'n' Out. INTE Record!

 

Ska du spela in från en analog ingång på själva ljudkortet (mic in, line in) så använder du AC97.

 

Prova dej fram lite, o återkom om du inte löser det så kan jag/vi hjälpa mer, förhopningsvis :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kopplat allt som det ska vara i kx DSP, tror jag i alla fall. förrut så gick spdif till asio 0-3 men dem tog jag bort helt. Jag vill spela in från mic ingången men när jag väljer asio kx i cubase så kommer en ruta fram där det står "record could not be enabled, because there is no record file". Jag använder mig av den analoga ingången för mic. Problemet kvarstår alltså, vore tacksam för lite expertis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men när jag väljer asio kx i cubase så kommer en ruta fram där det står "record could not be enabled, because there is no record file".

Alltså, du får ett felmeddelande redan när du försöker använda (ställa in) ASIO i Cubase SX?

 

Skapa ett nytt projekt i Cubase, och gå direkt till Inställningarna där du ska ställa in ASIO. Funkar inte det så vet jag inte vad du kan göra. (Glöm inte att du ska använda 48 kHz i ASIO)

 

Använd de senaste kX drivrutinerna (för närvarande 3536b).

 

När du har fått igång ASIO i Cubase så kan vi gå vidare, annars går det inte...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm. tyvärr verkar det nu som att ljud från micken inte kommer in, den kommer in i datan för jag ör i högtalarna men det kommer inte in i cubase. Antagligen någon inställning i kx. nån som har nån idee?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som sagt...

 

Du ska koppla BORT de sladdar som går från PROLOG till ROUTING, och koppla dit PROLOG till EPILOG (asio 4 osv)...

 

/Emin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, intressant diskussion. Jag har samma problem.

Det fungerar alldeles utmärkt att spela in i ljudinspelaren som följer med Windows XP men Cubase SX vägrar ta emot något ljud.

Ärligt talat har jag mycket dålig koll på vad jag gör i KX DSP men jag följde Eminos guide. Det hjälpte tyvärr inte utan fick bara till följd att ljudet slutade funka helt i windows (antar att hade med routingen att göra). Är det ok att koppla både till xrouting och direkt till epilog?

 

Är detta rätt uppfattat:

Koppla Prolog första och andra porten (AC97 Left [8000] in0 och AC97 Right [8001] in1) till Epilog [4014] asio4 och [4015] asio5.

Koppla i Cubase SX:

VST connections Stereo In Left till 5 KX In 04 och Right till 6 KX In 05.

Stereo Out kopplas till 1 kX Out 00 och Right till 2 kX Out 01

 

Klart??

Förmodligen inte eftersom ingen input kommer, vad är fel/saknas?

 

Hur kopplar jag för att få CD:n att bli input till Cubase?

Tacksam för all hjälp!

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gjort precis som jag fast jag får inge ljud in i Cubase, men ljudet kommer in datorn, bara det att cubase snappar inte upp det. skumt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurraaaa!

Det är löst, tack vare en okänd välgörare som gjort sidan http://au.geocities.com/kxcubase/

Jag hade kopplat lite annorlunda än hans förslag och när jag bytte till det han föreslår fungerade det plötsligt. Vilken känsla efter timmars slit.

Hoppas det funkar för dig med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...