Just nu i M3-nätverket
Jump to content

99.77% Spam

Glenn Larsson

Recommended Posts

Glenn Larsson

Kollade en adress som jag inte använder (aktivt) mera:

1349 Mails

1 = orderbekräftelse ifrån fragzone

1 = 2 ifrån CSJOBB.IDG.SE

1346 spam mail = 99.77% Spam/Crap

Kul... Dessutom hade någon förfalskat min epost för spam och en worm hade harvestat min mail adress för att skicka virus till folk med.

Sen undrar vissa varför det är problem med epost.

Stefan Eklinder

Det ska tydligen bli stopp för skräppost hädanefter om Telia får som de vill.

http://www.uppsnappat.se/?url=news!read.jspx?newsID=6313

TeliaSonera meddelar att man idag, måndag, inleder arbete med att blockera Internettrafiken till och från datorer som skickar skräppost. Telia påpekar att de datorer som blockeras främst är sådana som har infekterats av så kallade trojaner, och som sedan utan användarens vetskap skickar ut skräppost. Trafikblockeringen är därför temporär och hävs när problemet är åtgärdat, något Telia erbjuder sig att hjälpa till med.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

Yttermera.se

Hej igen!

Vilken lycka! .Ingen spam alls på senaste 24 timmarna.

Har Telia lyckats med sina antispamåtgärder?

Äntligen, (i så fall) för att travestera Gert Fylking

I mitt fall har det kanske underlättat att jag resolut stängde av min gamla huvudbrevlåda i går (i mitt epostprogram). Bytte ut två andra adresser hos Telia.

Men Tele2 tycks ha en del kvar att göra. Via denna operatör har det kommit in 13 spam bara på senaste 8 timmarna.

med eTT svarT TangenT-bord

...jag är mest orolig för att isp:na ska ta spamfilter i aktiv drift och radera allt som filtret klassar som spam utan varning. Själv har jag spamfilter via Ballou på min huvudmail som är extremt spamdrabbad. Visst, 99% av spammen klassas som spam i headern, men det är oroväckande många riktiga mail som klassas som spam också, säkert någon procent eller mer - nu senast ett par ifrån gamla klasskamrater...

Spamfilter, en lång väg kvar - vägrar tills de stoppar 0% begärd epost - lösningen ligger någon annanstans :/

--

.Wey

Go da! Sing a song!

Spamfilter, en lång väg kvar - vägrar tills de stoppar 0% begärd epost - lösningen ligger någon annanstans :/

Min spamassassin stoppar för närvarande 0% begärd epost och väldigt nära 100% spam (vilket handlar om kanske 100-200 mail om dagen). För att nå dit krävdes det ett par veckor av bevakning för att upptäcka de dustin-mail och sånt som misstogs för spam men efter intrimmandet har jag nästan inte rört den annat än för uppgradering.

Däremot tänker jag aldrig lita på den så mycket att jag låter den slänga spam, istället bläddrar jag igenom ärenderader och avsändare någon gång i veckan för att se om det mot förmodan är något som fastnat fel. Det sparar dock fortfarande massa tid och besvär för mig och jag ser det därför som en hyffsad del av den totala lösningen, de andra delarna saknas dock fortfarande.

Edit: Den uppmärksamma läsaren kanske undrar varför det behövs andra delar om den nu stoppar "väldigt nära 100%". Att jag får flera hundra spam om dagen kostar en massa bandbredd, datorkraft, lagringsutrymme och sånt för flera parter, inte bara mig.

[inlägget ändrat 2003-11-04 21:19:36 av fhe]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...