Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera CAD-ritning till webbild


Benicon

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag skulle behöva publicera bilder på webben som är skapade i ett CAD-program.

Programmet kan exportera bilder i följande format:

.bmp, .DWF, .DWG, .gif, .pdf, .SVF, .tif, .VEC och .WMF.

Jag skulle sedan behöva skapa en bild som jag kan använda på webben.

Eventuellt skulle jag även behöva importera bilden (i något av ovanstående format) till t ex PhotoShop för att färglägga den och sedan spara för webben.

Vilket källformat ska jag välja, vilket redigeringsprogram och vilket slutformat?

/ Desperat!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämpligen så exporterar du bilden i TIF-format då detta är helt okomprimerat och icke-förstörande. Dock kan filen bli ganska stor.

 

Photoshop är väl ett lämpligt verktyg när det gäller bildbehandling / fotoredigering. Du kanske t.o.m klarar dig bra med ett enklare verktyg som PaintShop eller liknande.

 

Exportera till jpeg efter bildbehandling så kan du publicera det hela på webben utan problem. Kör du Photoshop så kan du välja "Save for web" där du direkt ser förhållandet mellan kvalitet/storlek/nedladdningstid och kan jämföra slutresultatet i olika fönster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren!

Mitt problem är specifikt att bilden är ca 1000 pixlar bred när jag får den och jag behöver spara den i säg 400 pixlar. Vilket format jag än väljer så förstörs bildkvaliteten totalt - den blir antingen alldeles suddig eller helt fragmenterad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är specifikt att bilden är ca 1000 pixlar bred när jag får den

Vad har du för program? Cad-filer brukar det gå bra att zooma i, kan du inte ställa in storleken och sedan exportera bilden?

 

 

0x-CTRL-A,CTRL-C-x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte jag som arbetar i CAD-programmet Consultec Arkpartner utan ett husföretag som jag gör ett jobb åt. De hävdar att det inte går att ställa in storleken inför export...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, känner igen det där lite, man ber att få underlag i digital form numera. Men den visar sig ofta vara extremt krångligt att få till som man vill.

 

De hävdar att det inte går att ställa in storleken inför export...

Jo då allting går, en datalärare sa en gång Print Screen då jag ville ha ut en fillista från utforskaren.

En nödlösning är ju att de ställer in fönsterstorlek i deras CAD-prog, ca 400 pixlar, på skärmen och sedan gör en skärmdump till bmp

Den filen kan ju du klippa och klistra i sedan och spara till gif

 

Det förutsätter ju förstås Windows.

 

0x--x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... kanske en nödlösning värd att prova.

Men det verkar så konstigt att det inte finns något "riktigt" bra sätt...

Jag försökte med att ta in olika format i Illustrator men det vart inte bättre...

Hur gör de andra husföretagen - jag kanske ska försöka hitta en sida med liknande bilder och fråga dem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ignorera alla andra inlägg.

Varför inte använda den inbyggda web publisher i Auto CAD ?

Utmärkt verktyg som omvandlar dwg filer till html.

Sen visas ritningen i webbläsaren och man kan zooma och skriva ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...