Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia och avstängning av datorer


gloverx

Rekommendera Poster

Det Telia gör, är ju ett :) jätte-bra initiativ.

 

Men man glömmer att Telia (och comhem) tillsammans är extremt stora bolag. Och det jag reagerar på, är att Telia och comhem varken erbjuder länkar till gratis antivirusprogram/antitrojan program eller har eget samarbete med antivirusföretag som kunderna kan få tillgång till.

 

Och de påstår ju själva okunnigheten som en anledning till varför det är så här. Och varför bara informera kunden att dens dator är ett hinder för deras nät? Visst har Telia ett ansvar att själva "veta" hur lösningen ska se ut, vilket innebär att alla kunder (även dom som inte "ännu" är trojanbärare) kan få tillgång till Telias kunskap om lösningen. (Om det är ett antivirusprogram eller ett antitrojanprogram).

 

Och jag tycker absolut inte att kunderna ska behöva tro att de måste KÖPA antivirusprogram o dyl - eftersom Telia och comhem (med abbonnemangspriset) ju borde försvara åtminstone ett uns av säkerhet tillbaka till kunden själv. Och då är länkar från Telia - till gratis antivirusprogram (som "gigantiska Telia" då måste ha något sorts samarbete/avtal med) lösningen på det.

 

Ps, jag AVSKYR spam - och kan inte bli gladare om man börjar någonstans. (Jag får ca 100 spam-mail per dag).

 

Men kundens rättigheter att få känna sig säker att den egna datorn inte används mot Telia i sig självt, utifrån att Telia inte samarbetar i några säkerhetsfrågor själva alls - ska vara Telias problem och inte kundens. För vart går alla abbonnemangspengarna till?? Inte till någon säkerhet i alla fall. Och jag säger bara - till alla telia-kunder - KÖP INTE några antivirusprogram bara för att Telia manar till det. De måste själva ta ansvar för det stora företag dom är utifrån att kunderna abbonnerar.

 

Och det är lika dumt som att säga att "TV4 kan göra så att det stör TV1-utsändningen" - och inte sjutton kan man uppmana folk att betala för en signalfiltrerare i antenn-uttaget bara för att det ska upphöra. Den kommer väl gratis - i och med att man redan betalar för tv-licensen/internetabbonnemanget.

 

Och jag har lust att jämnföra Telia med SVT - på sitt sätt (för sin storhet) - även om det är lite spetsigt..

 

/gx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man glömmer att Telia (och comhem) tillsammans är extremt stora bolag. Och det jag reagerar på, är att Telia och comhem varken erbjuder länkar till gratis antivirusprogram/antitrojan program eller har eget samarbete med antivirusföretag som kunderna kan få tillgång till

 

Telia, eller snarare Scanova, är tjänsteförmedlare och inget annat. Dom förpliktar sig inte att vare sig rensa din dator från virus eller byta ett trasigt tangentbord om man nu ska hårdra det hela. Dom säljer tjänsten internetaccess till dom som betalar för det. Punkt.

 

Läs andemeningen i det finstilta (och ett antal varningar från Telia): You Are Alone Out There.

 

Att skydda dig är din egen ensak. Som att gå på krogen, typ (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Lita *ALDRIG* på att någon annan fixar det åt dej!!!

"Själv är bästa (och enda) dräng" -heter det, och det gäller absolut i internetsäkerhetsfrågor!

 

Att hacka på Telia om de stänger din internetuppkoppling för att du har en trojan som skickar spam från din dator utan att du vet om det är som att skylla på Pohlman för att det regnar!

 

Eget ansvar och engagemang är vad som gäller - annars får man skylla sej själv!

 

Tycker Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia, eller snarare Scanova, är tjänsteförmedlare och inget annat. Dom förpliktar sig inte att vare sig rensa din dator från virus eller byta ett trasigt tangentbord om man nu ska hårdra det hela. Dom säljer tjänsten internetaccess till dom som betalar för det. Punkt.

 

(Skanova *är* Telia - den avskiljning som var på gång stoppades)

 

Visst. Men för att ha något att sälja - tillgång till internet - så måste de se till att deras kunder inte missköter sig till den grad att Telias kunder hindras från att få fram sina mail resp besöka de websiter de önskar. Det kan göras på olika sätt, där länkar till gratisprogramn är ett (billigt) sätt, en effektiv abuse-desk är ett annat (dyrare) sätt. Så det ligger i Telias/Skanovas intresse av att se till att Telias kunder inte kan missbruka internet så mycket att Telias kunder blir drabbade av omvärldssanktioner, och detta till så låg kostnad som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic:

Denna gång stänger man av användare för att dom spammar, vilket naturligtvis är bra.

 

Men tänk om man framöver stängs av för att man kör fildelningsprogram, med motivationen att man genererar för mycket bandbredd? Då lär det ta hus i helsike och alla kommer att bli förbannade på Telia som ISP.

 

Om man alltid litar på att andra tar hand om ansvaret (gäller både att sköta om sin dator och samhället i stort), så får man finna sig i att få sin frihet inskränkt också.

 

[inlägget ändrat 2003-11-03 23:45:44 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag tycker att Telia varit mycket återhållsam och väntat länge nog innan de tog till nuvarande åtgärd. Inte ser jag några tecken till "Big Brother" hittills!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tänk om man framöver stängs av för att man kör fildelningsprogram, med motivationen att man genererar för mycket bandbredd?

 

Har dom inte redan gjort det? Har för mig att jag har sett något om att de brukar varna folk som kör för hårt på sin ort, men än så länge inte behövt kasta ut nån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att dom inte byter tangentbord eller rensar datorn åt kunden. Men lite info på deras sida, + länkar (eller ett eget säkerhetsprogram som de själva utvecklat fram) ligger ju inte fel i tiden.

 

Den svenska IT-slappheten ÄR under all kritik när Sverige ju ska anses som bland dom främsta i världen på Informations Teknologi. Och det är ju utopi när operatörerna hävdar NOLL ansvar gentemot kunderna med information. Tänk på alla de som inte ens vet vad en mapp i utforskaren är för något. Vi lever i ett informationssamhälle - och det ligger på kundens RÄTT. Har man ingen info på operatörssidorna, kan man INTE spöka för kunderna om trojaner, spyware och ads.

 

Jag har själv kämpat med trojaner, spyware, ads, trackers, virus. Och jag betackar mig för Telias förnekelser av information. Och för den delen, SKA det ingå i priset på abbonemanget ett GRATIS antivirusprogram. Och det är väl för jisse namn en rättighet med de priser som gäller. Och jag tycker inte att Telia ska förlita sig på rena maffiaföretag som ju alltså tjänar pengar på virus. Det är osvenskt.

 

 

/gx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls bra - om det inte är medvetet från användaren. Därför att trojaner ju är något VI konsumenter ÄR drabbade av SJÄLVA om det är så svårt att förstå. Jag anser inte - fastän att jag har ett maffia-antivirusprogram på datorn - att jag är odrabbad av trojaner och virus.

 

 

/gx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite info på deras sida, + länkar

Tre musklick från inloggningssidan, är det för långt borta för en del? (-;

 

Antivirus och brandvägg för en femtiolapp i månaden är väl lite saftigt, men det är bättre än inget.

 

Off topic: Jag skulle aldrig förlita mej på gratisprogram när det gäller så viktiga funktioner som min säkerhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rena maffiaföretag som ju alltså tjänar pengar på virus.

 

Du tycker kanske att alla företag som tjänar pengar på att skydda mot onda ting (läkemedelsbolag, polis/brandförsvar och tusentals exempel till) är maffiaföretag? Ett ideellt antivirustillverkande företag har helt enkelt inte resurserna att klara av den extremt höga strömmen av nytillverkade virus och kan därför aldrig erbjuda samma skydd som ex. F-Secure eller Symantec.

 

Däremot håller jag helt med om att alla internetleverantörer borde erbjuda åtminstone ett års abonnemang på ett erkänt virusprogram+brandvägg när de säljer in en uppkoppling, samt viktigast av allt - utförlig information till kunden om vikten av att skydda sig, samt HUR. De flesta "vanliga" användare går helt okunniga om detta annars.

 

- Chris

 

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig förlita mej på gratisprogram när det gäller så viktiga funktioner som min säkerhet.

 

Det finns ett antal program som är gratis för privatpersoner helt enkelt därför att det är bra att ha nöjda användare när deras företag ska upphandla virusskydd.

Ett sådant gratisprogram blir ju inte på något sätt varesig sämre eller bättre bara för att privatpersoner får åka snålskjuts på de betalande användarna, det är ju bara en fråga om var man väljer att ta sina intäkter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre musklick från inloggningssidan, är det för långt borta för en del? (-;

Ja, för jag använder inte inloggningssidan ;)

 

[Esc] Snart BBB ADSL 8 MBit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att internetleverantörerna borde "erbjuda" brandvägg och antivirusprogram. Menar du då att dom skulle sälja det eller sända med det "gratis"?

 

Om dom sänder med det "gratis" betyder det ju bara att priserna per månad blir högre och det är ju inte så kul - speciellt inte om man redan har bradvägg och antivirus och inte har någon nytta av vad man får...

 

Många glömmer att det inte finns något som heter "gratis" - pengarna skall alltid komma någonstans ifrån...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller som det Amerikanska talesättet lyder:

"There is no such thing as a free lunch"

 

Medhåller alltså JavaHacker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur angeläget det är. Tre musklick från startsidan blir ju inte den informationenjag är ute efter i den här diskussionen. Ska man förvarna folk om att man kan stänga av abboennemanget är väl tre musklick lite väl långt borta.

 

Sen tycker jag att gratisprogram för säkerheten skulle vara en rättighet i och med att regeringar och samhälle är inblandade själva. Och med tanke på att så många abbonnenter finns till uppkopplingar och bredband, kan det ju inte vara så svårt att lägga en viss promille av varje avgift till ett företag/organisation som tar fram ett gratisprogram som alla kan ladda ner. Ansvaret att utveckla säkerhetsprogram bör ju inte ligga på kommersiella datanördar om man säger så. De kanske själva varit hackers och crackers förr - och nu skor sig och kammar in rikedomar på virus utan att någon instans egentligen har insikt i deras verksamheter och kan verifiera deras kvalité.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Och de påstår ju själva okunnigheten som en anledning till varför det är så här. Och varför bara informera kunden att dens dator är ett hinder för deras nät?

 

Hur många tror du bryr sig om den informationen om att datorn är infekterad och levererar virus?

 

Jag har själv skickat information till folk vars dator skickar skräp till mig med virus. Det har både blivit ett, två och fyra mail. Resultat: Händer inte ett smack och ändå är jag schysst och länkar till gratis sajter där de kan scanna sin dator.

 

Till slut blir jag så trött på eländet att jag abuseanmäler avsändaren. Först då blir det slut på virusmailen.

 

Vad jag vidare läst om Telia och deras grej om att stänga av abonnemanget för folk som sprider spam. Det är att de ska hjälpa kunden att bli fri från trojaner och virus som skickar spammet.

 

Telias tanke är att kunden ska höra av sig och undra varför deras internetuppkoppling inte fungerar. Kunden lär få reda på varför och blir hjälpt att bli fri från detta. Sen kopplas kunden upp igen.

 

KÖP INTE några antivirusprogram bara för att Telia manar till det.

 

Varför inte skaffa sig ett antivirusprogram?

Det behöver inte vara Telia eller Comhem som uppmanar till detta. Jag tycker det borde vara självklart att ha ett antivirusprogram idag.

 

Du förstör för alla andra internetanvändare när din dator sprider en massa skräp omkring sig på internet. Det är inte bara nätet som sänks utan du förpestar alla andra användare.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag använder säkerhetsbältet när jag kör bil. Lika självklart använder jag antivirusprogram, brandvägg, mailwasher och kör adaware.

Skall jag köra utan säkerhetsbälte för att biltillverkarna skall göra säkrare bilar?

 

Det är var och ens *skyldighet* att ha uppdaterat antivirusprogram om man är på internet, anser jag!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder inte inloggningssidan

inte jag heller, faktiskt. (måste man det? har jag missat nåt?)

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte jag heller, faktiskt. (måste man det? har jag missat nåt?)

Om man använder telias adsl installationscd [ÖVER_MIN_DÖDA_KROPP] eller om man inte anväder ett 3:e partsprogram (typ ICLogin; LF Connection Keeper) för att logga in på dito, så måste man gå via den.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...