Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TFT för spel


JR

Rekommendera Poster

Har funderat lite på att införskaffa en platt skärm och har då haft LG L1710B och L1810B i åtanke. Den första är en tum mindre men har en snabbare responstid (16 millisek mot 25).

Nu till min fråga; hur lämpar sig den större skärmen till spel?

 

Pengamessigt spelar det mindre roll vilken jag skulle välja, men jag använder ju min dator till ALLT - och därebland spel, så då är ju responstiden viktigt. Så om nu 25 msek är tillräckligt så får det nog bli den större...

 

tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag skulle inte välja skärm med utgång från tillverkarens angivna responstid - för de har ett halvdussin olika sätt att mäta den på till att börja med (testa exempelvis med teorin att den som har 25ms egentligen mäter hela cykeln och den med 16ms mäter halva, så är det juh egentligen 25ms mot 32ms eller 12,5ms mot 16ms - som exempel ;)

 

Kolla tester istället, och jag tror inte att du kommer ha några problem med någon av dem när det gäller spel - sålänge du inte är superkräsen och absolut måste kunna se skillnad på 70fps å 100fps i CS typ och dra fördel av 100fps ;)

 

Den största nackdelen med en TFT är samma som för en LCD-projektor: bristen på svärta. I övrigt ser jag bara fördelar.

 

Jag rekommenderar min nya ögonsten: viewsonics vp181s eller vp181b - drygt 6000kr på webhallen.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar min nya ögonsten: viewsonics vp181s

Jag förmodar att du tidigare arbetat med en skärmupplösning på 1600*1200 eller högre men Viewsonic-skärmen klarar ju "bara" 1280*1024 som mest. Har det varit svårt att ställa om?

 

Vi kör personalköp på jobbet och länge var jag inne på en platt 20"-skärm för att kunna fortsätta med 1600*1200 men jag tyckte att det blev lite för dyrt... Så just nu är jag inne på att fortsätta med en 19" CRT-skärm. Funderar dock lite på en platt 18"- eller 19"-skärm så nu är jag ute efter åsikter från någon som "bytt ner" sig i upplösning.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S = silverfärgad skärmkant

B = svart skärmkant

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så nu är jag ute efter åsikter från någon som "bytt ner" sig i upplösning.

Jag tycker inte man "byter ner sig", när man byter från CRT till TFT. Det verkar gå lite prestige i att ha så stor upplösning som möjligt.

 

Jag har en 17" TFT hemma (som körs i 1280x1024) och den skärmen är jag nöjd med. Men det är klart att det kanske känns lite "stort" med den upplösningen på en 18" eller 19" TFT. Det finns ju ett par 18-19" tft-skärmar som klarar 1600X1200, fast eftersom det var hempcavtal, så har du ju kanske en begränsad valmöjlighet. Hur mycket kostar 20 tummaren?

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar gå lite prestige i att ha så stor upplösning som möjligt.

Kanske det... Jag använder mig iaf av 1600*1200.

 

Det finns ju ett par 18-19" tft-skärmar som klarar 1600X1200

Finns det? Jag har inte sett någon när jag studerat olika TFT-skärmar.

 

Hur mycket kostar 20 tummaren?

6500:- exkl moms i uppgraderingskostnad från 19" CRT vilket blir 185:- extra per månad i bruttoavdrag.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6500:- exkl moms i uppgraderingskostnad från 19" CRT vilket blir 185:- extra per månad i bruttoavdrag.

Eftersom jag inte ens skulle fundera på en 19" CRT, så tycker jag att 185 kr/mån är väl värda pengar för en 20" TFT. Min första 15" TFT (Samsung) betalade jag 9000 kr för.

 

Vad är det för skärm?

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Dell-skärm:

http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/default.asp?s=sedhs&l=sv&m=sek&c=SE110205&n=&cu=sedhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&pn=0&demo=&gc=&sbc=none&co=&b=DSELOSKU-730-10395

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret. Men nu blev det ju nästan mer krångligt :)

 

Hur ska man veta om de mäter halva cykeln eller hela då? Men i vilket fall så är ju de båda skärmarna jag nämnde från samma tillverkare och då borde ju siffrorna iaf vara räknade på samma sätt.

 

Jo, visst jag kan ju förlita mig på tester annars, men jag fastnade lite för de här designmässigt. Den mindre skärmen var åtminstånde med på idg's testcenter och där fick den ganska bra betyg vill jag minnas rätt. Men om någon skulle ha någon erfarenhet av den större vore det ju super...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du tidigare arbetat med en skärmupplösning på 1600*1200 eller högre men Viewsonic-skärmen klarar ju "bara" 1280*1024 som mest. Har det varit svårt att ställa om?

 

Ja ganska, men jag begåvades med en 17" TFT på jobbet och har jobbat en hel del på den utan problem - så då kände jag att det var värt att prova och det fungerar faktiskt. Annars finns den där skärmen i 21,1" också - men dryga 15 000 vet jag inte om jag orkar pynta just nu .)

 

Enda problemet är att 1280x1024 knappast är en vettig upplösning, de flesta spel klarar bara 1280x960 och man undrar lite varför de gjort 17-19" TFT:er ett par pixlar högre - det sabbare lite vid tv- och serietittande som är i 4:3-format också eftersom det blir ett par smala kanter i över- och underkant (vilket får mig att fundera om pixlarna inte är kvadratiska på en 1280x1024-skärm utan det bara är zoomplayer som inte hanterar formatet?).

 

Nåja, tittar på film ute på HTPCn med projektorn mest ändå, men värt att notera.

 

Spel fungerar mycket bättre än på min bjässeskärm, det blir helt enkelt lättare att hänga med när bildytan är aningen mindre - tro det eller ej.

 

Så just nu är jag inne på att fortsätta med en 19" CRT-skärm.

 

Eftersom 17", 18" och 19" är samma upplösning med TFT föreslår jag 18" - 17" fungerar alldeles utmärkt för min del också men då är 18" lite större och man kan sitta längre ifrån den utan problem. 19" känns som att den borde vara jättepixlig, samma upplösning men större bildyta liksom - framtagna för synskadade?

 

Likaså har jag noterat att min bamseskärm som har ungefär 20" synlig yta blir snäppet för litet i Windows med standard-dpi i 1600x1200 för min egen del, och jag brukar inte ha några direkta problem med litenhet direkt :)

 

S = silverfärgad skärmkant

B = svart skärmkant

 

Nja, det är en skillnad till:

 

S = silverfärgad skärmkant och TCO'03

B = svart skärmkant och TCO'99

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars finns den där skärmen i 21,1"

Samsungs 213T inte att förglömma. Ångrar inte att jag köpte den, trots priset. Skärmupplösning 1600*1200, silverfärgad, slimmad med en dryg centimeters ram, TCO-03, pivot. Suveränt att kunna ha två Internet-sidor uppe samtidigt. Har ej testat med spel.

 

http://www.mycom.se/produkter/437128/

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej testat med spel

Är det fel att jämföra spel med video? Krävs det mindre för att se en film utan eftersläpningar?

 

Har nu efter lite efterforskningar även fått upp ögonen för Samsungs SyncMaster 172T...

 

Jag tror 17 tum är nog för mig. Jag har en 19" Crt som jag egentligen trivs rätt bra med, men vill framför allt ha lite mer skrivbordsyta. De säger ju att 17 TFT är jämförbart storleksmässigt med 19 CRT, stämmer det? Man räknar väl diagonalen i båda fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fel att jämföra spel med video? Krävs det mindre för att se en film utan eftersläpningar?

 

Det är fel att jämföra ja - video är juh bara runt 24-30fps, dessutom progressivt på en dator. Att en skärm inte skulle hinna med det vore tragiskt - att det ser mjukt ut beror juh i princip enbart på att varje stillbild drabbas av rörelseoskärpa - något som vi fortfarande inte sett i spel (tror de skröt om den funktionen till voodoo6 eller något? :)

 

Ett spel som bygger upp bilden av stillbilder utan rörelseoskärpa behöver betydligt mer än ~30fps för att det ska se mjukt ut, beroende på person till person i alla fall en 60-70fps och många ser en markant förbättring ända upp till ~100fps i de flesta snabba 3D-spel.

 

Om man nu får eftersläpningar på sin TFT kan man juh dock nästan kalla det för en förenklad rörelseoskärpa, så det ser lite mjukare ut vid lite lägre fps - men samtidigt tappar man då förstås information och exakthet.

 

Jag spelar Desert Combat utan problem på min Viewsonic förresten :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24fps? Som på en ordinär tv då..

 

Äh.. får väl hållas med min enorma CRT ett tag till då, för den håller iaf hög kvalite bildmässigt oberoende till vad den används. De få platta skärmar som får hyfsade betyg i tester med snabba rörliga bilder och vanlig video tycks alltid vara katastråfala designmässigt enligt min mening.

 

tomshardware.com gjorde ett test på den absolut snyggaste skärmen (Syncmaster 172X) - Bästa bildkvalitén, men de sågade den totalt när det kom till rörliga bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Nja, det är en skillnad till:

>

>S = silverfärgad skärmkant och TCO'03

>B = svart skärmkant och TCO'99

 

Skillnaden i TCO-standard beror förmodligen enbart på färgerna. TCO03 godkänner av någon anledning inte svart skärmfärg. Samma gäller för Eizo L557 (Grå - TCO03, Svart - TCO99).

 

Frum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TCO03 godkänner av någon anledning inte svart skärmfärg

Antar att det beror på att det är vilsammare för ögonen om det inte är så stor kontrastskillnad mellan skärm och bild.

 

Men om jag är ute och cyklar på djupt vatten så säg bara till... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det beror på att det är vilsammare för ögonen om det inte är så stor kontrastskillnad mellan skärm och bild.

Va? Det beror väl på vad du visar på skärmen? Visar du nån mörk bild, eller spelar mörka spel så är det väl mindre kontrast med en svart skärmkant än om den är vit (vilsammare för ögonen)? Eller har jag missat nåt? :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mörka spel så är det väl mindre kontrast med en svart skärmkant än om den är vit

 

Kanske, men nu är kanten silvergrå, neutralt och bra. Vidare så kan inte TFT visa svart, utan bilden blir mörkgrå i spel som ska vara svarta - ungefär som en LCD-projektor ;)

 

(för övrigt en av de största nackdelarna, bristen på svärta - men det stör nog inte 99% av användarna)

 

---

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Jag har en Lg1710B och jag kan inte annat än att rekomendera den. Fungerar ypperligt i spel och den är väldigt skön för ögonen. Var ovant i början men nu är jag jättenöjd. Man ser verkligen skillnaden när man sätter sig framför en CRT skärm. En TFT har en mycket behagligare bild och är enligt mig mer skonsam mot ögonen. Visst den kostar ca 4500:- + frakt men det är det värt om man ska jobba mycket med datorn.

 

Pluggar själv till civ.ing. i Datateknik och jag sitter mycket framför datorn så då tyckte jag det var värt att lägga nästan 5000:- på en skärm trots att jag är en fattig student ;)

 

[inlägget ändrat 2003-11-12 13:05:25 av Jimmie Pettersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom 17", 18" och 19" är samma upplösning med TFT föreslår jag 18" - 17" fungerar alldeles utmärkt för min del också men då är 18" lite större och man kan sitta längre ifrån den utan problem. 19" känns som att den borde vara jättepixlig, samma upplösning men större bildyta liksom - framtagna för synskadade?

 

Exakt. Och eftersom 17" (och 18") är billigare än 19" kan man ju lägga de kronorna på att skaffa en lite bättre skärm i stället. Kvalitet framför storlek, lixom.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst, jag läste någonstans i någon tidning att tangentborden bör vara ljusa om man nu tittar på tangenterna när man skriver. Det skulle tydligen vara bättre för ögonen eftersom de behöver omjustera kontrasten varje gång man växlar mellan skärm och tangentbord. Skulle väl bli jobbigt i längden antar jag? Låter väl ganska trovärdigt.

Tänkte om det kunde vara något liknande med skärmen. Kanske lite väl utsvävande paralell, men kanske iaf resulterar i något bättre svar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar ju bra.

men några frågor bara.

"Var ovant i början"...

"Man ser verkligen skillnaden när man sätter sig framför en CRT skärm".

Hur märks skillnaderna? Och på vilket sätt var det ovant i början?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Det är en annorlunda färg, inte lika hetsig som på en crt skärm. Svårt att förklara faktiskt men jag tycker du gör rätt om du satsar på en TFT skärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...