Just nu i M3-nätverket
Jump to content

vilket nätverksort gör vad?

kittlos

Recommended Posts

Har en Dell-laptop med två nätverksort (1394 Net Adapter och 3Com 3C920 Integrated Fast Ethernet Controller).

Har strul att få igång fildelning mellan mina datorer i nätverket. Det funkade fint innan jag formaterade laptopen, nu kommer alla ut på internet men kan inte hitta varandra i nätverket.

Ping hittar inte ip-adresserna.

Använder D-link router och Xp Pro på alla burkar. Internet via bredbandsbolaget.

Misstänker att det är xp:s nätverksguider som strular till det, någon som har tips?

Eller kanske någon tutorial-sida? XP:s guide är ju inte till så mycket hjälp.

Sen undrar jag hur man vet vilket nätverkskort som gör vad? Kan man se det nånstans?

och vad betyder det? Vad ska göra med den? Används den till nätverket?

När jag med laptopen försöker titta på andra datorer i arbetsgruppen dtår det:

"HEMMA är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Se serverna administratör om hjälp.

För att kunna dekryptera den här filen krävs ett nyare system."

På de andra datorerna funkar det, men laptopen syns inte. (däremot syns mappar som var delade förut, den vekar inte uppdatera sig ordentligt...)

Har fått samma problem med min bärbara och resten av nätet. Jag kör iofs trådlöst och trodde att det var felkällan. Har perfa kontakt med mina stationära i hemnätet dock.

Precis som inläggsförfattaren ovan skriver så är 1394 Net Adapter din firewire port. Om du inte vet med dig att du kopplat nätet via firewire så behöver du inte bry dig om den.

/C

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=511093

[inlägget ändrat 2003-11-03 13:16:58 av Chris1]

[inlägget ändrat 2003-11-03 13:19:16 av Chris1]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...